Nekromanti Vad är rollspel och varför är det så bra?

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Jag firar Krigare idag.
Detta är mitt tvåhundrade inlägg här. Det är jubileum, och jubileum är väl nästan synonymt med firande? Därför ska jag alltså fira nu, men om jag ska få göra det här måste jag nog fira i linje med forumets syfte.
Därför bränner vi av ett ganska smaskigt ämne.

Vad är rollspel, och varför är det så bra?

Vi börjar med vad rollspel är. Såsom de mänskliga varelser vi är kommer vi ständigt tillbaka till samma metod när vi ska ta reda på saker. Vi är mycket hemmastadda i denna uråldriga teknik. Människan har i alla tider gjort så här när hon har velat förstå och analysera saker och ting. Jag pratar om jämförelser. Vi människor är omåttligt förtjusta i att jämföra, kategorisera och likna saker vid varandra. Om den metoden är bra eller dålig lämnar vi osagt.
Många människor använder jämförelser, och jag tänker inte bryta trenden.

Vad jämför man rollspel med egentligen då?

En del människor jämför rollspel med diverse medier, avsedda för passivt upplevande. Till exempel böcker. Många rollspelare försöker förklara för utomstående var rollspel är, och går på med approachen "jaa, det är lite som att läsa en bok.. alla händelser formas och beskrivs endast med hjälp av språket, och utifrån det kan man föreställa sig inne i huvudet...". Man kan jämföra rollspel med bokläsning. Ett annat typexempel på medier för passivt upplevande är film, vilket många också drar paraleller till när de försöker beskriva rollspel.

I min mening är dessa passiva medier möjligen på ytan lika rollspel, men tänker man lite på det så faller hela resonemanget. Det är inte särskilt likt, förutom på några punkter. Men det täcker absolut inte helheten.

Nej, rollspel är ju faktiskt skapande på samma gång också!
Därför finns det en del som jämför rollspel med en blandning av att både skriva och läsa böcker på samma gång. Jämförelsen att det i grunden bara beskrivs med hjälp av språkets medel finns kvar, men det finns ytterligare en parallell. Den andra parallellen man kan dra är att man får skapa berättelsen samtidigt som man upplever den.

Där börjar man möjligen närma sig litegrann vad det handlar om, en blandning av att uppleva och skapa på samma gång. Men det är väldigt vagt.

En jämförelse som jag gillar lite bättre är att rollspel liknar improvisationsteater. I improvisationsteater har skådespelarna oftast ett slut uppsatt, men förloppet dit fram kan variera från gång till gång. Improvisationsteater tvingar skådespelarna mer eller mindre att verkligen leva sig in i sina roller och försöka vara sin rollfigur, annars blir det inget bra. Improvisationsteater lämnar mycket av förloppet till skådespelarna. I improvisationsteater är man mer eller mindre nödd och tvungen att leva sig in i sin rollfigur (=uppleva), och dessutom måste man ju skapa något i improvisationsteater. Om ingen kommer med nya initiativ blir det inget av det. Dessutom har improvisationsteatern en helt annan möjlighet till känslor än vad passiva medier har. I en bok kan man känna med huvudpersonen, förstå och leva sig in. Men när man uppnår ett riktigt skönt läge i improvisationsteater är man verkligen den där personen. Man kan känna känslor, och utan att fundera över saken tänka precis som rollfiguren skulle gjort. Det där med att känna känslor är ett rätt intressant förhållande. Jag spelar en hel del teater, och jag har under diverse övningar och även när jag har stått på scen känt känslor. Jag har varit rädd på scen. Jag var rädd på riktigt. Inte bara min rollfigur, utan jag, Rasmus, var så rädd så jag grät. Det var skitcoolt. Soldaterna var verkligen där utanför fönstret, och jag och Otto skulle verkligen förlora våra familjer i en explosion. Likadant har jag som skådespelare verkligen blivit lättad och lycklig när min rollfigur hade lyckats tala ut och skulle få komma till ett bättre hem. Det är likadant med rollspel. Varje god skräckrollspelare vet att man måste vilja bli rädd i rollspel för att bli rädd. Man kan mycket väl som spelare känna vad rollfiguren känner om man bara vill, och anstränger sig lite.

Vi är klart närmare nu, våra jämförelser blir bättre. Men även dennna jämförelse brister rätt rejält när man skrapar lite på ytan. Teater är per definition riktat mot publiken. Helhetsbilden, och stor del av upplevandet lämnas till publiken att suga i sig. Skådespelarna kanske upplever, men det är ändå ämnat för publiken. Det är åskådarna som står i första rummet och det är de som ska uppleva något i första hand. Rollspel är raka motsatsen. Rollspel är ämnat för skådespelarna och ingen annan. Publik är uteslutet, och hur intressant det skulle vara att lyssna på är totalt ovidkommande. Rollspel är i mångt och mycket som improvisationsteater, men det är av skådespelarna för skådespelarna. Där brast ytterligare en jämförelse. Ska inget här i världen gå att jämföra med rollspel på ett bra sätt?

Jo, jag har en sak kvar.
Men först ska jag berätta lite om en god vän till mig. Han heter Fredrik, och han spelar en hel del improvisationsteater. Det gör jag också. Förutom att vi passar bra tillsammans i vänskapsumgänge trivs vi på tok för bra tillsammans på scen.
Ja, man kan faktiskt trivas för bra tillsammans på scen. Jag och Fredrik kan om vi vill göra bra och intressanta scener med intressant förlopp och vändpunkter på rätt tid, men vi har en tendens till att när vi spelar tillsammans spela för långa och inåtvända scener. Vi lever oss allt för djupt in i våra roller, börjar sitta och småprata eller gotta oss allt för mycket i att uppleva känslan av att nästanpå vara den där personen för en stund. När vi spelar sådana scener där vi lever oss för djupt in i det och tänker för lite på en av teaterns grundregler (att hela tiden driva på förloppet och att publiken måste anse skådespelet fortsätta vara intressant) sitter vår teatermentor Gunnar nedanför scenen. Så harklar sig Gunnar mycket menande. Jag och Fredrik förstår vinken, och driver på scenen lite igen.

Det där då, det var väl en rätt fin jämförelse? Jag och Fredrik, vi har varsin rollfigur, lever oss in, skapar och upplever på samma gång. Vi har roligt tillsammans i vår egna värld. Om man överdrev det lite skulle det kunna vara komplett inåtriktat, utan minsta tanke på publiken. Det är av skådespelarna för skådespelarna, det är skapande och upplevande på samma gång. Bra? Fint? Rätt? Skulle det kunna vara en bra jämförelse med rollspel?

Nej, även den här jämförelsen brister. Jämförelsen brister av en ganska uppenbar anledning: När man står på scen som skådespelare kan man knappast vara en älva och flyga omkring. Man kan inte vara en riktig He-man-mutant, man kan inte vara en besvärjare och förtrolla någon så att varje lögn de yttrar resulterar i att en groda hoppar ut ur deras mun. Det där som rollspel har, men som teatern inte har, det skulle jag vilja benämna som obegränsat upplevande och obegränsat skapande. I rollspelens värld kan vad som helst hända, men i verkligheten är en del saker för oss fullkomligt omöjliga. Den verkliga världen har vissa begränsningar som rollspel inte har. Och på den fronten var jämförelsen med bokläsning bättre. I en bok eller film kan vad som helst hända. Man kan uppleva precis vad som helst. Likadant när man skriver en bok, då kan man få skapa vad som helst. Och där hittar vi pudelkärnan: Rollspelet ger obegränsade möjligheter att uppleva och skapa. Obegränsat upplevande. Smaka på det. O-b-e-g-r-ä-n-s-a-t u-p-p-l-e-v-a-n-d-e.

-

Vill ni veta en sak? Jag hoppas att ni vill det. Om ni inte vill veta en sak kan ni sluta läsa nu.

Jämförelser är skit. Så är det. Vårt sätt att försöka analysera och förstå saker med hjälp av jämförelser är bara skit. Hur länge man än försöker kan man inte jämföra rollspel med något annat. Så är det med allt. Man kan inte likna saker vid varandra, för allting är unikt. Många saker har likheter, men man kan aldrig göra en vettig liknelse som fungerar hela vägen. Det är äcklande. Människan som är så intelligent, varför använder hon så dåliga metoder för att förstå saker och ting? Vi kanske är lata eller dumma? Vi måste ju gå tillbaka till grunden, tänka på nytt, förbi alla jämförelser. Med vårt skarpa intellekt kan vi väl beskriva och förstå utan jämförelser? Man får inte låsa fast sig vid strukturen, man måste ...

Men å andra sidan: genom alla dessa jämförelser där man kan hitta små likheter här och där har jag nu kanske lyckats förstå lite mer. Jag kan utifrån mina liknelser och erfarenheterna av dem sätta någon slags ord på vad rollspel är. Jämförelser kanske inte är så dumma ändå?
Jag låter det vara osagt, och istället kommer här den slutsats man kan dra om rollspel - enligt de här jämförelserna.

Rollspel är lite som att skriva och läsa böcker, se på film, spela teater fast man får strunta i publiken.

Rollspel är obegränsat upplevande och skapande på samma gång, uttryckt i teater som är riktad mot skådespelarna själva.

Zaphod
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Du pratar inte om rollspel.

Du pratar om friformsrollspelande.

Du nämner aldrig spelbiten och missar då mycket av vad jag uppskattar med rollspelen.
Alltså är dina jämförelser skit. Om du inte lägger till jämförelser med monopol eller nått.

Annars håller jag väl med för det mesta. Även om jag inte tycker en defination av rollspel är så nödvändigt längre. Jag vill bara spela dem för tillfället. Ain't that a beauty.

Men grattis Rasmus till 200 inlägg. Hoppas de blir många fler :gremsmile:

chrull
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Joho, men jag pratar bara om en del av det.

"Du pratar om friformsrollspelande."

Nej. Det gör jag inte. Jag utelämnade bara speldelen av rollspel. Jag pratade om det som är kärnan i rollspel för mig, jag pratade om rollspel i stort.
Det där med spelbiten kan i och för sig vara en mycket rolig bit av rollspel, men det är i mångt och mycket i grunden bara mekanik för att berätta och reglera skapandet av berättelsen. Rollspel är i grunden obegränsat skapande och upplevande, men obegränsade medier är ganska svårhanterliga och man kan lätt bli osams av vad man ska göra när man inte har några begränsningar. Det är i mångt och mycket så som reglerna fungerar i rollspel. För att man ska kunna berätta en historia tillsammans måste man ha vissa ramar att hålla sig inom, annars blir spelgruppen lätt för splittrad.
Att sedan spelbiten ofta har utformats och utvecklats till att bli något som är så mycket mer än bara reglering av berättandet är en annan historia.

"Du nämner aldrig spelbiten och missar då mycket av vad jag uppskattar med rollspelen.
Alltså är dina jämförelser skit. Om du inte lägger till jämförelser med monopol eller nått."


Det är medvetet som jag utelämnade den biten, dels för att provocera sådana som dig till tanke, men dels för att det inte är centralt enligt mig. Jag koncentrerade mig på hur det är i stort.
Enligt mig är det så att det jag skrev om utgör basen, och sedan finns det hur många lager som helst ovanpå den basen. Exempelvis regler.

"Annars håller jag väl med för det mesta. Även om jag inte tycker en defination av rollspel är så nödvändigt längre. Jag vill bara spela dem för tillfället. Ain't that a beauty."

Jag tror nog att det nästan inte är någon här som behöver en definition på vad rollspel är. Det har nog aldrig varit så nödvändigt.
De där djupgående strukturella definitionerna är fullkomligt mumbo-jumbo för en oinvigd. Någon som inte vet hur man rent praktiskt spelar rollspel får förmodligen inte ut särskilt mycket av mitt pratande. Någon som vet hur man spelar behöver inte mitt prat, för de kan bara spela och skita i hur dramatiken i rollspel är uppbyggd och hur man kan se på de medel man har till sitt förfogande.
Det är onödigt skitprat så länge man inte är intresserad. Man får gärna bara låta rollspelandet vara och spela utan att prata en massa goja. Men jag finner någon slags tjusning i att fundera över saken.

"Men grattis Rasmus till 200 inlägg. Hoppas de blir många fler :gremsmile:"

Åh, du behöver inte fundera över saken ens. Det blir fler.

Zaphod
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Japp, huvudet på spiken !

Kan ju inte annat än att hålla med dig till fullo !
Tycker att det är svårt att på ett riktigt & rättvist sätt beskriva rollspel. Det enklaste är nog att helt enkelt bjuda in dem som undrar om det & låta dem vara med & spela några gånger.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Men nu är du ute och cyklar igen.

Jag pratade om SPELdelen. Inte om reglerna

Vad jag är ute efter, mer än reglerna är slumpen.

Slumpen som maktfaktor. Reglerna har där att göra, sant men det var mest slumpen som oberäknelig och begränsande faktor jag ville ha in.

dels för att provocera sådana som dig till tanke

Ah. du är så söt :gremlaugh:

Men jag finner någon slags tjusning i att fundera över saken.

Vilket var behovet jag pratade om.
Alla verkar då och då få ett behov av att definera det de håller på med, eller i alla fall försöka och kanske ta reda på svar på frågor som varför, n stuff.

Nu tappade jag bort mig. skyller på tiden och aktiviteterna igår.

kanske hittar rätt imorgon :gremshocked:
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Men nu är du ute och cyklar igen.

Okej, jag missförstod dig.
Men det gäller fortfarande. Även slumpen som sådan (om man bortser från reglerna) är också ett av alla lager som ligger ovanpå.

Rasmus
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Obegränsat upplevande.

I min egen definition av rollspel använder jag mig inte av "obgränsat upplevande", men däremot "oändliga möjligheter", i bemärkelsen att man med ett rollspel kan åstadkomma ett obegränsat antal historier. Skulle man tvinga rollspelen att var och ett tillåta alla tänkbara sorters historier, så skulle man nog bli tvungen att räkna bort många specifika rollspel. Visst, rollspelsmediet är sådant, men det är å andra sidan alla medier.

Jämförelser är skit.

Varför använda jämförelser, då? Varför lägga ner så mycket energi på att hitta jämförelser? Det borde ju gå att beskriva hur rollspel går till *utan* att jämföra det med andra medier. Använd svåra ord och långrandiga beskrivningar istället! Det borde funka.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
"I min egen definition av rollspel använder jag mig inte av "obgränsat upplevande", men däremot "oändliga möjligheter", i bemärkelsen att man med ett rollspel kan åstadkomma ett obegränsat antal historier. Skulle man tvinga rollspelen att var och ett tillåta alla tänkbara sorters historier, så skulle man nog bli tvungen att räkna bort många specifika rollspel."

Smart poäng. Jag håller med.
Men:

"Visst, rollspelsmediet är sådant, men det är å andra sidan alla medier."

Ja, det var bara rollspelsmediet jag pratade om.
Men du, vad grundar du det i, att alla medier skulle ha möjlighet till obegränsat upplevande?

"Varför använda jämförelser, då? Varför lägga ner så mycket energi på att hitta jämförelser? Det borde ju gå att beskriva hur rollspel går till *utan* att jämföra det med andra medier. Använd svåra ord och långrandiga beskrivningar istället! Det borde funka."

Men duh, det var ju halva poängen. :gremsmile: Det var ju det jag ville säga, liksom. De eviga jämförelserna "jaa, rollspel är väl lite som böcker..." är bara jobbiga.
Varje medium är unikt, och därför kan man knappast jämföra någonting.

Za Pod
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Men du, vad grundar du det i, att alla medier skulle ha möjlighet till obegränsat upplevande?

Låt oss först definiera begreppet "upplevande". Du håller förmodligen med mig om att alla tänkbara upplevelser inte kan genereras med rollspelens hjälp. Fysisk smärta, till exempel, eller berusning. Med "upplevelser" menar du, liksom jag, att alla möjliga tänkbara berättelser kan berättas med hjälp av mediet.

Nå, nu när vi fått det överstökat; säg det medium med vilket man inte kan berätta alla möjliga tänkbara berättelser. Visst, en given bok kan bara producera en enda specifik historia, men det litterära mediet kan skapa alla tänkbara historier. Så även för alla andra medier. Rollspelen skiljer sig såtillvida att skapelsen är kollektiv.

Varje medium är unikt, och därför kan man knappast jämföra någonting.

Jovisst, men du får det att framstå som att det fanns någon sorts krav på jämförelser, ett krav som du förfäktade. Jag har aldrig upplevt att det finns ett sådant krav. Dessutom verkar du ägna en stor del av inlägget till att tillmötesgå detta krav som du sedan förfäktar.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
"Låt oss först definiera begreppet "upplevande". Du håller förmodligen med mig om att alla tänkbara upplevelser inte kan genereras med rollspelens hjälp. Fysisk smärta, till exempel, eller berusning. Med "upplevelser" menar du, liksom jag, att alla möjliga tänkbara berättelser kan berättas med hjälp av mediet."

Njaee. Tja, rätt till viss del. Men till exempel det faktum att man i rollspel kan vara en älva och flyga omkring eller gömma sig i en tékopp, det ser jag också som någon slags form av upplevande.
Så, jag menar inte att upplevelser bara är berättelser. Jag menar att man kan uppleva en berättelse. Eller att man kan uppleva att få vara en älva i en tékopp för en stund.

"Nå, nu när vi fått det överstökat; säg det medium med vilket man inte kan berätta alla möjliga tänkbara berättelser. Visst, en given bok kan bara producera en enda specifik historia, men det litterära mediet kan skapa alla tänkbara historier. Så även för alla andra medier. Rollspelen skiljer sig såtillvida att skapelsen är kollektiv."

Tja, härifrån faller ju ditt prat, då jag har motsatt mig första delen i ditt inlägg. Vi pratar om lite olika saker.

Ja. Boken har, precis som jag sa i mitt första inlägg, möjlighet till obegränsat upplevande.
Teater har inte det, för när man spelar teater kan man inte plötsligt vara en älva. Man kan möjligen spela att man är en älva, men det är inte samma sak.

"Jovisst, men du får det att framstå som att det fanns någon sorts krav på jämförelser, ett krav som du förfäktade. Jag har aldrig upplevt att det finns ett sådant krav. Dessutom verkar du ägna en stor del av inlägget till att tillmötesgå detta krav som du sedan förfäktar."

Äh, det är klart att det inte var ett krav. Det var mest ett retoriskt experiment. Såvida du inte vill diskutera just det, så kan du strunta i varför jag skrev de där jämförelserna, för det hör egentligen inte hit.

Kontentan av det jag ville säga var ju att mediet rollspel är jädrigt coolt, för det är väldigt olikt de flesta andra medier.

Podden
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Så, jag menar inte att upplevelser bara är berättelser. Jag menar att man kan uppleva en berättelse. Eller att man kan uppleva att få vara en älva i en tékopp för en stund.

Tja, fast faktum kvarstår ju: rollspel tillåter inte *alla* sorters upplevelser, bara, om möjligt, *fler* möjliga upplevelser inom vissa områden än andra medier.

Fast här kommer du in på en intressant tes. Du menar alltså att man bör se identifikationen med rollen som en del av definitionen av rollspel, något som särskiljer den från andra interaktiva berättarformer som, säg, improvisationsteater?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Grattis!

Först måste jag säga att jag blev förvånad över att du skrivit så få inlägg, det känns som att du har varit här länge. Hoppas du stannar länge till, iaf.

Det var ett fint inlägg. Entusiasmerande. Passionerat. Jag gillar sådana inlägg.

Sedan tycker jag visserligen att rollspelsmediet har vissa begränsningar; när man försöker gestalta en smartare eller mer vältalig person än en själv, exempelvis, eller när man försöker spela en biljakt.

Men i mångt och mycket tycker jag ändå att du har rätt och jag gillade att du satte en stark personlig prägel på ditt inlägg. Jag fick omvärdera mina åsikter om improvisationsteater något. Det var nyttigt.

Så, grattis och tack för många schyssta inlägg. Dessutom har du ju en av de ballaste avatarerna på forumet, och det är ju inte dåligt.

/Rising
 

Danilow

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
37
Du missade en jämförelse

Du har lyckats producera ett långt och ganska läsvärt inlägg. Jag misstänker att det var ganska roligt att skriva?

Du missade i alla fall den jämförelse jag oftast använder, men innan jag drar upp den tänkte jag förklara varför jämförelser är bra.

Världen omkring oss erbjuder oändlig mängd information som våra sinnen kan fånga upp. Då vår hjärna inte klarar av att hantera denna oändliga mängd information sorterar den hela tiden alla intryck. Denna sorteringen inkluderar dels en prioriteringslista samt en sophög där helt oanvändbara intryck hamnar. Detta resulterar i att hjärnan skapar referenser, kategorier av intryck. Genom att använda jämförelser kan du komma åt dessa kategorier och utnyttja jämförelsens referenser för att minska den mängd intryck du försöker ge åhöraren utan att minska mängden information. Typ.

Jämförelsen du missade och som jag brukar använda är lek. För mig är rollspelandet en fortsättning på de lekar jag lekte som liten. Jag saknar lekarna och hanterar min saknad genom att låta rollspelen kompensera. Att spela rollspel passar min ålder mer än att springa runt i trädgården och hoppa och låtsas att jag är en älva.

Rollspel är en sorts mognad lek där man infört regler för att skapa realism och underlätta kommunikation mellan deltagarna. Regler finns även i barns lekar, ingen är så duktig på att hitta på regler som en grupp ungar i åldrarna sex till åtta år, men där är kommunikationen mellan deltagarna viktigare än realismen. I rollspel blir istället realismen viktigare för att underlätta en visualisering av händelseförloppet.

Jag brukar helt enkelt säga att rollspel är en sorts lek där man minskat de fysiska bitarna för att ägna mer tid åt de mentala och sociala inslagen. Det är inte nedvärderande av rollspel, iaf inte i mina ögon, men jag har ännu inte stött på något som skulle kunna övertyga mig om att rollspel är något annat än lek. En bunt människor som är för gamla för att leka slår sig ner kring ett bord och leker och låtsas.

/d - som försökt använda sig av så många långa och svåra ord som möjligt
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Du missade en jämförelse

"Jämförelsen du missade och som jag brukar använda är lek."

Ja, det är bra.
Det är väl inte riktigt en jämförelse på samma plan som mina jämförelser var. Jag tänkte ju mest på vilka dramatiska möjligheter de olika medierna och hur man skapar och berättar sin historia. Vilket gör att jämförelsen med leken ligger lite på ett annat plan än mina jämförelser gjorde.
Men det är mycket sant, att det är i mångt och mycket grundat i leken.

Rasmus
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Grattis!

"Först måste jag säga att jag blev förvånad över att du skrivit så få inlägg, det känns som att du har varit här länge. Hoppas du stannar länge till, iaf."

Jaa, jag har ju hängt här ganska länge, men jag skriver inte sådär jättefrekvent.

"Det var ett fint inlägg. Entusiasmerande. Passionerat. Jag gillar sådana inlägg."

Öööh.. så... bra? Kul? Ja, tack i alla fall.

"Sedan tycker jag visserligen att rollspelsmediet har vissa begränsningar; när man försöker gestalta en smartare eller mer vältalig person än en själv, exempelvis, eller när man försöker spela en biljakt.

Men i mångt och mycket tycker jag ändå att du har rätt och jag gillade att du satte en stark personlig prägel på ditt inlägg. Jag fick omvärdera mina åsikter om improvisationsteater något. Det var nyttigt."


Jo, det är sant. Vad det gäller biljakter så är nog förmodligen filmen det bästa mediet. Och vad det gäller att få figurer otroligt smarta är väl boken bäst, tror jag nog.
Och tja, det finns väl knappast någon fullständig och korrekt beskrivning av rollspel. Men jag tycker nog som du, att det stämmer i grunden.
Coolt förresten att någon har omvärderat på grund av vad jag skrev :gremwink: Jag gillar ju att omvärdera och att folk omvärderar.

"Dessutom har du ju en av de ballaste avatarerna på forumet, och det är ju inte dåligt"

Yeah.

/quit <-- de där tecknena var det mina fingrar som skrev, inte min hjärna. Läskigt. Jag låter det stå kvar.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
"Tja, fast faktum kvarstår ju: rollspel tillåter inte *alla* sorters upplevelser, bara, om möjligt, *fler* möjliga upplevelser inom vissa områden än andra medier."

Javisst är det så, men nu är du på gränsen till att märka ord.

"Fast här kommer du in på en intressant tes. Du menar alltså att man bör se identifikationen med rollen som en del av definitionen av rollspel, något som särskiljer den från andra interaktiva berättarformer som, säg, improvisationsteater?"

Öööh, har jag sagt det?
Tjaa, det kanske jag tycker. Eller inte.
Jag tror inte jag tycker att det borde vara en del av definitionen mer än jag tycker att det borde vara en del av definitionen av improvisationsteater.
Att leva sig in i rollen i improvisationsteater och rollspel har väldigt likartade förutsättningar, och ger även väldigt likartade resultat: Man måste inte leva sig in i rollen för att det ska fungera, men det blir ack så mycket bättre, roligare, coolare och mer trovärdigt om man lever sig in i rollen.

Tja, jag förstår inte hur du kunde tolka in den frågan i vad jag sa, och dessutom är svaret nej. :gremsmile:

Rasmus
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Nu är jag egentligen inte på humör för djupa diskussioner och analyser, så jag ber om ursäkt om jag inte är mitt vanliga briljanta jag. :gremsmirk:

nu är du på gränsen till att märka ord.

Tja, vi diskuterade väl definitioner, right, och definitioner är ett enda stort ordmärkande, så jag ser inget fel med det.

Tja, jag förstår inte hur du kunde tolka in den frågan i vad jag sa, och dessutom är svaret nej

Men jag pratar inte nödvändigtvis om att *leva sig in* i en roll, jag pratar om att *identifiera sig med* en roll, och skillnaden ligger i att man för att leva sig in i en roll måste känna att man för speltillfället anammar några av rollens personlighetsrdrag och bevekelsegrunder, medan det för att identifiera sig med den räcker med att man ser på historien ur rollens ögon istället för, till exempel, ur ett yttre perspektiv där ens mål inte är att utföra handlingar som på olika sätt gynnar rollen utan något annat, kanske att driva en historia framåt på intressanta sätt. Sedan skulle man ju kunna tänka sig former av rollspel där man inte har någon rollperson, eller har flera rollpersoner, eller delar rollperson med en annan spelare, eller spelar något annat än en person (till exempel en folkgrupp, en rörelse eller en idé).

Skälet till att jag gjorde tolkningen var i alla fall fraser som denna:

Teater har inte det, för när man spelar teater kan man inte plötsligt vara en älva. Man kan möjligen spela att man är en älva, men det är inte samma sak.

Fast jag antar att du menade vanlig teater då, och inte improvisationsteater, för annars säger du ju emot dig själv. Annars tänkte jag att du hade något klurigt resonemang på gång om att när man improvisationsteatrar så kan man inte identifiera sig med sin roll för mycket, för då har man en publik att ta hänsyn till, och så fort man låter dedikationen till rollen överskrida dedikationen till publiken och den historia som de vill se, så har man övergått från improvisationsteater till rollspel. Men det var tydligen bara som jag fantiserade.

For the record kan tilläggas att OM du hade tyckt det ovanstående så hade jag inte hållt med dig och försökt argumentera emot din tes, men skit samma.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
"Tja, vi diskuterade väl definitioner, right, och definitioner är ett enda stort ordmärkande, så jag ser inget fel med det."

Jaså, det tycker du? :gremwink:

"Fast jag antar att du menade vanlig teater då, och inte improvisationsteater, för annars säger du ju emot dig själv."

Okej, den här gången är det jag som är trött. Varför skulle jag säga emot mig själv då?
Med 'vanlig teater', menar du sådan med exakt manus och förutbestämda repliker? (Bara så att vi blir på det klara med den saken, inga retoriska baktankar med den frågan, alltså.)

"Men jag pratar inte nödvändigtvis om att *leva sig in* i en roll, jag pratar om att *identifiera sig med* en roll, och skillnaden ligger i att man för att leva sig in i en roll måste känna att man för speltillfället anammar några av rollens personlighetsrdrag och bevekelsegrunder, medan det för att identifiera sig med den räcker med att man ser på historien ur rollens ögon istället för, till exempel, ur ett yttre perspektiv där ens mål inte är att utföra handlingar som på olika sätt gynnar rollen utan något annat, kanske att driva en historia framåt på intressanta sätt."
...
"Annars tänkte jag att du hade något klurigt resonemang på gång om att när man improvisationsteatrar så kan man inte identifiera sig med sin roll för mycket, för då har man en publik att ta hänsyn till, och så fort man låter dedikationen till rollen överskrida dedikationen till publiken och den historia som de vill se, så har man övergått från improvisationsteater till rollspel. Men det var tydligen bara som jag fantiserade.

For the record kan tilläggas att OM du hade tyckt det ovanstående så hade jag inte hållt med dig och försökt argumentera emot din tes, men skit samma. "


Aha. Då förstår jag. Det låter som en intressant synvinkel, men jag håller absolut inte med om det, så tyvärr blir det nog inget bråk om den saken. :gremwink:
Alltså, visst, teater (i alla dess former) kräver av skådespelarna att de är medvetna om att man måste föra historien vidare. Men det måste ju göras i linje med rollfigurerna och deras viljor. Öhm, tja.. Ofokuserat.
I teater måste man ha förlopp hela tiden och lite vändpunkter här och där för att det ska bli intressant, men det behöver ju inte på något sätt komma ivägen för att man ska identifiera sig med rollen och jobba utifrån dennes synvinkel. Man kan ju göra båda samtidigt. Och som skådespelare får man ju jobba med att se historien ur flera perspektiv samtidigt (rollens perspektiv, tänka på förloppet och vad som är intressant för publiken). De två sakerna är ju skilda åt, och ligger inte på samma plan, så att säga.

Rasmus
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Grattis!

/quit <-- de där tecknena var det mina fingrar som skrev, inte min hjärna. Läskigt. Jag låter det stå kvar.

/me väntar bara på att någon ska skriva "/me" i en signatur.

Ojdå. :gremwink:
 
Top