Nekromanti Vad är rollspel DoD 82 och DoD Trudvang 2012

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Skrev ett arbete i Svenska på universitetet där jag jämförde "Vad är rollspelstexterna" i den äldsta upplagan av Drakar och Demoner och den senaste upplagan av Drakar och Demoner (2012) för att se hur de förklarade vad rollspel var för de som inte var insatta i det.

Kort och gott kan man väl säga att Drakar från 82 hade en betydligt längre introduktion till vad det var och med spelexempel medan Drakar från 2012 inte hade det. Då var ju DoD82 det första svenska rollspelet förvisso och det fanns ju inget som hette Internet så det behövde ju vara förklarande.

Men fick ändå tanken om att rollspelsbranschen kanske har skapat en lite väl hög tröskel för de som är intresserade och köper en bok på känn men sedan inte förstår hur det hela ska gå till.

Den är lite torr (som universitetsuppsatser tenderar att vara) men finns ändå att kika på här!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Slutsatsen stämmer över huvud taget ganska väl med vad jag själv upplever: spelskapare har mer eller mindre övergivit nybörjarna. Jag finner ofta att de äldre spelen från mitten på åttitalet lyckas bättre med att förklara vad rollspel är och hur man spelar dem, än senare spel från mitten på nittitalet och framåt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Krille said:
Slutsatsen stämmer över huvud taget ganska väl med vad jag själv upplever: spelskapare har mer eller mindre övergivit nybörjarna. Jag finner ofta att de äldre spelen från mitten på åttitalet lyckas bättre med att förklara vad rollspel är och hur man spelar dem, än senare spel från mitten på nittitalet och framåt.
Är inte de flesta tradspelen ganska svåråtkomliga när det gäller regler och sånt ändå?

Nu för tiden finns det ju faktiskt spel som Morwayle och... *tänka* Äventyr som är rakt igenom mer lättåtkomliga, vad jag förstått, som riktar sig till nybörjare och framförallt unga sådana.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Recca said:
Krille said:
Slutsatsen stämmer över huvud taget ganska väl med vad jag själv upplever: spelskapare har mer eller mindre övergivit nybörjarna. Jag finner ofta att de äldre spelen från mitten på åttitalet lyckas bättre med att förklara vad rollspel är och hur man spelar dem, än senare spel från mitten på nittitalet och framåt.
Är inte de flesta tradspelen ganska svåråtkomliga när det gäller regler och sånt ändå?

Nu för tiden finns det ju faktiskt spel som Morwayle och... *tänka* Äventyr som är rakt igenom mer lättåtkomliga, vad jag förstått, som riktar sig till nybörjare och framförallt unga sådana.
Samtidigt misstänker jag ibland att folk som ska designa rollspel som är lättillgängliga tänker "lättillgängliga för fyrtioåriga veteranspelare med jobb och barn och ont om tid", inte "lättillgängliga för barn". Ett drag hos DoD som sällan tas upp är till exempel att dess otajthet i designen gjorde att det gick rätt bra att spela även om man missuppfattade reglerna.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Dessutom är ofta nybörjarspelen de mest kända, vilket innebär att nybörjare kanske inte ens hört talas om dem. Jag är vagt medveten om spelet om Morwhayle eller vad det heter, men inte mer än så. Jag misstänker att det är de stora franchiserna som lockar nybörjarspelarna.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Genesis said:
Jag misstänker att det är de stora franchiserna som lockar nybörjarspelarna.
Ska jag vara helt ärlig så tror jag det är nybörjarspelarnas föräldrar som lockar nybörjarspelarna numera. :gremgrin:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Recca said:
Nu för tiden finns det ju faktiskt spel som Morwayle och... *tänka* Äventyr som är rakt igenom mer lättåtkomliga, vad jag förstått, som riktar sig till nybörjare och framförallt unga sådana.
Jo. Problemet är att de andra inte gör det.

Med risk för att låta som en gnällig gubbe, förr i tiden kunde man inte räkna med att målgruppen visste vad rollspel var, så man var så illa tvungen att beskriva det och förklara vad det var för något och hur det gick till. Målgruppen var dessutom unga spelare, i högstadie- eller gymnasieålder.

Nu för tiden är målgruppen mest gamla ingrodda gamers som ser det där kapitlet som slöseri med trycksvärta. Så ett spel som riktar sig till nybörjare känns rätt mycket undantag.

Rent generaliserande uttryckt, alltså.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag tror faktiskt att spelskaparna också (som spelskapare ofta är) gillade att beskriva vad rollspel var för det var nåt nytt och spännande vilket man gillade att tala om och berätta. Idag känns inte begreppet rollspel så nytt så då hoppar man direkt till sina nya häftiga regler som är mycket roligare att förklara för de är... nydanande. Lika nydanande som rollspel var 1982. Man skriver om det som ligger en närmst om hjärtar och vad ett rollspel är är inte det helt enkelt.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Krille said:
Ska jag vara helt ärlig så tror jag det är nybörjarspelarnas föräldrar som lockar nybörjarspelarna numera. :gremgrin:
Har precis samma tanke. Dock så har jag själv introducerat ett gäng gamla arbetskamrater, visserligen hade de hör talas om rollspel innan men ändå, ingen regel utan undantag heter det väl.

Det lustiga är att alla jag hittills introducerat för rollspel har fastnat, sen om det beror på att jag är en fantastisk spelledare eller om det är för att det är förbannat kul med rollspel är en annan sak :gremwink:

Bör kanske tilläggas att jag inte bara lurat med 30+are, det har slunkit med en och annan 11 åring med :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Krille said:
Genesis said:
Jag misstänker att det är de stora franchiserna som lockar nybörjarspelarna.
Ska jag vara helt ärlig så tror jag det är nybörjarspelarnas föräldrar som lockar nybörjarspelarna numera. :gremgrin:
Jag vet inte. Jag började spela utan att bli introducerad av någon och jag har lyckats rekrytera runt 20 personer som blivit långsiktiga rollspelare. Många av de jag spelar med har också blivit introducerade av vänner och bekanta eller på cons.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är säkerligen en stor del av nytillskotten, men publika arrangemang som Repetikon och Alaria på Dragon's Lair i Stockholm introducerar också nya spelare, och de yngre jag känner till verkar ha snubblat över hobbyn från andra näraliggande hobbies (typ, de hänger på SF Bok och får syn på rollspel, eller läser om det på nördforum eller hör talas om det via populärkultur som teve och YouTube). Och i det läget, likt de som blir introducerade av sina föräldrar, så vet de redan vad rollspel är när de väl tar sig an spelen själva.

Andelen spelare som kommer till hobbyn helt omedvetna om vad den går ut på sedan innan lär vara försvinnande liten.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Andelen spelare som kommer till hobbyn helt omedvetna om vad den går ut på sedan innan lär vara försvinnande liten.
Att Vampire knappt finns i affärerna längre minskar också hur många som finns i den gruppen. För det var så folk brukade bli indragna. Man går förbi en bok som ser ut så här:



eller så här:



eller så här:



Och man har läst Anne Rice eller sett The Hunger eller Lost boys eller varför inte Twilight och ser någon sorts spel med den framsidan blir man nyfiken. Kollar man sedan i den och ser något som verkar häftigt kanske man köper en bok. Sedan är man fast.

Jag tror inte att vi har något spel med samma dragkraft för folk utanför hobbyn längre, vilket är synd.
 
Top