Nekromanti Vad är problemet med att attackera två gånger?

Staffan;n236508 said:
Grejen är att om du har ett system där du har två ekvivalenta handlingar per runda så bör du ställa dig frågan: varför är inte rundan bara hälften så lång istället?

Jag tror tanken i D&D och liknande system är att handlingarna inte är ekvivalenta. Att anfalla med ett vapen eller väva en besvärjelse kräver mer tid och koncentration än att springa några steg.
 
Bolongo;n236514 said:
Jag tror tanken i D&D och liknande system är att handlingarna inte är ekvivalenta. Att anfalla med ett vapen eller väva en besvärjelse kräver mer tid och koncentration än att springa några steg.
Exakt! Men originalfrågan var ju "Varför inte ha två handlingar som båda kan användas för att anfalla eller till vad man vill?".
 
Staffan;n236526 said:
Exakt! Men originalfrågan var ju "Varför inte ha två handlingar som båda kan användas för att anfalla eller till vad man vill?".

Ja, då är ditt svar det korrekta: för att det är överflödigt, och det leder till tråkigt spel.
 
Tycker fantasy flight games gör det bra. Man har två action och kan blanda ihop dem genom att tex skjuta röra sig. Sikta skjuta. Skjuta automateld. Osv. Man kombinerar ihop dem på olika sätt helt enkelt.
 
Back
Top