MattiasLejbrink
Swordsman
Nästan allting känns nog avskalat jämfört med just Shadowrun.![]()
True. Dock att jag även spelat Harnmaster ^^

Nästan allting känns nog avskalat jämfört med just Shadowrun.![]()
Ja precis, poängen var att komma fram till om Player skill-stilen liksom faller sig naturligt och inte kräver så mycket avstämning, eller om den i själva verket kräver mycket diskussion och kalibrering up front.
En helt annan fråga, men ändå relaterad: tror ni folk läser de där tipsen om hur man ska spelleda? Jag gjorde det som barn, men jag undrar om alla "orkar" göra det 2023, om ni förstår vad jag menar. Allt går så mycket snabbare nu för tiden, instant gratification osv.
Jag förstår nog överhuvudtaget inte hur du föreställer dig player skill-spelande. Det känns som att du krånglar till det något enormt, jämfört med vad det faktiskt är.
När det gäller player skill ... Jag använder i princip bara den benämningen i diskussioner här på forumet, där rollspel är mer teori än praktik. När jag spelleder på konvent säger jag istället eventuellt något inledande i stil med att "hur smart du är som spelare kommer att påverka hur bra det går för din rollperson". Under spel förmedlar jag sedan spelstilen genom att ställa frågor, be spelarna beskriva vad rollpersonerna gör och bara be om tärningsslag när det är oklart hur något kommer att gå. Och det funkar nästintill alltid.
Spelarnas skicklighet är viktigast
När äventyrarna försöker lösa ett problem så är det spelarnas uppfinningsrikedom och riskanalys som avgör om de lyckas eller inte, snarare än tärningsslag och färdighetsvärden. Bra äventyr innehåller därför utmaningar som spelarna kan överkomma med en kombination av list och påhittighet samt genom att ställa rätt frågor till spelledaren.
Funkar OSR bäst för erfarna spelledare?
Det är min fundering efter att ha läst tråden. Tolkningar och inte regler t.ex. är ju lättare för en SL att hantera om den har några års erfarenhet. För en ny spelledare kanske just den grejen känns svår att hantera. Så först lär SL sig ramverket för rollspel i stort med mer traditionella rollspel (t.ex. Drakar och Demoner eller D&D3 eller D&D5), så att den blir bekväm med hur det kan funka.