Vad är must?

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
Must är (eller brukade i alla fall vara) en välanvänd och etablerad term i Svenksa rollspels och lajvkretsar. Det här är min förståelse för begreppet:

1. Must kan finnas i regler men mest i spelvärden och äventyren.

2. Must är enbart possetivt.

3. Man vet vad must är när man ser det.

4. Att något är intressant eller tankeväckande innebär inte att det är mustigt.

5. Humor är en viktig del av begreppet Must.

Stämmer det? Vad är egentligen must? Vad gör något mustigt?
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
Tillåt mig att konkretisera:

(Varning jag kommer använda TV-spels världar för att diskutera rollspel, hädelse med andra ord)

Mustig värld: Fallout

Fallouts sönderbombade 50-talsfuturistiska U.S of A är bland de mustigaste settings jag kan komma på. Dödsrobbotar som vrålar "Death is a prefereble alternative to communism", tvåhövdade kossor som kallas brahminer, hela jävla New Vegas, är inte det mustigt?

Icke mustig värld: Biochock (rapture)

En objektivistisk utopi i art deco stil byggd på botten av havet, numera förvandlad till ett tillhåll för eldsprutande pundare och steampunkdykare med jättebrrar. Det låter ju som ett mustigt koncept men trots att det finns gott om humor ger det mig inte alls någon mustig känsla. Detta gör inte för den delen rapture sämre som setting, just därför är det intressant att jämföra dem. De är båda djupt intressanta men den ena känns intstinktivt mustig och den andra instinktivt omustig.

Vad detta beror på vet jag inte.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Jag tror aldrig jag hört begreppet förut ( i det här sammanhanget). Det närmaste jag hört är nog "fluff" (som jag tror kommer från figurspelskretsar), där något fluff är allmän bakgrund och världsbeskrivning. Och om något är "fluffigt" så betyder det att det passar ihop med den tillgängliga bakgrundsinformationen.

Senare kompleterat av "Gruff" (regler) och "Stuff" (sånt som inte dirket är regler, men som reglerna referrar till. Typ beskrivnignar av vad färdigheterna gör).

Men det ligger ju rätt långt från must, som det verkar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,352
Location
Helsingborg
Tyvärr associerar jag ord som "mustigt" till fenomenet där folk försöker korsa fallout med antingen pilsnerfilm eller buskis.
Det är alltså motsatsen till positivt för mig.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Helt nytt för mig också. Och jag har varit med länge.

Fast om det kommer mer från lajv finns det ett naturligt skäl till att det gått mig förbi.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Aldrig träffat på "must" som en särskild term inom rollspel, men "mustigt" är ett bra ord för att beskriva en färgstark spelvärld.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Bara hört det om MUA och bara i betydelsen att det är buskis.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Aldrig hört termen om spel, och då har jag bokstavligen hållit på med rollspel sedan mitten av 80-talet, och varit på konvent sedan dess Mina associationer gick först till typ av säsongsbetonad dricka och sedan till en viss hemlig avdelning inom försvaret... Men antar det då är lite som när SCA-folk säger att något är "Purjo", dvs att det är tidsenligt som en försvenskning av att det är "period"
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Jag har aldrig tidigare hört talas om uttrycket must i rollspelssammanhang. Instinktivt tänker jag på svenska folklustspel (typ Söderkåkar) vilket leder mina tankar vidare till Mutant UA som nog kan hänföras till subgenren pilsnerfilmisk postapokalyps.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Fiktionslek;n345132 said:
Helt vanligt ord. Se betydelse 5:

http://www.saob.se/artikel/?unik=M_1481-0455.xUbT

Hälsar

Christian
Ja, om det bara är det som avses fattar jag så klart. Trådstartarens exempel kanske till och med passar in på det. Om man tycker att Fallout har en mustigare värld än Bioshock, så kan det bero på att Fallout har en större detaljrikedom och inte lika uppenbart är byggd som banor för att skjuta folk i.

Fullständigt offtopic kommentar förresten... ordet "must" får mig alltid att associera till sketchen med Killinggänget, där de håller en presskonferens för att berätta att de slutar med komedi och skall starta ett musteri istället. Deras slogan: "It's a must!"
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag tycker jag har hört must och mustigt användas hur många gånger som helst, och helt naturligt i linje med vad ordet kan betyda, om t.ex. Erik Granströms Trakorien, Järnringens M:UA, Symbaroum och Oktoberlandet. Det har alltid varit menat positivt, enligt bet. 5 i min länk ovan. En gång hade jag den stora glädjen att vara bjuden på middag med Fria Ligan, och då diskuterade de ordet halva kvällen med Simon Stålenhag :). Jag läser och hör ordet då och då i andra sammanhang också, faktiskt.

Jag tycker m.a.o. inte det är så konstigt. Det är kanske inte som "gaffel" eller "Datsun", men det är inte som "somnambul" heller!

Hälsar

Christian
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Mustigt är när många göttiga ingredienser blandas på ett smakrikt sätt som gör helheten 1000ggr bättre än delarna var sig. Man kan inte ducka för det mustiga. Det är som en (bra) käftsmäll.
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
Tack för alla vänliga svar. Skönt att kunna reda ut min begreppsförvissing. Men jag vill ändå mena att ordet mustigt förekommer oftare i rollspelskrettsar än på andra ställen Jag vill också tro att jag hört det beskriva bra mycket mer saker än M:UA men mest fantasy (warhammer och trenne byar).

Kan sci-fi vara mustigt eller är det alltid bara ballt eller "sence of wonder"-igt?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Rymdskeppet;n345162 said:
Kan sci-fi vara mustigt...
Jag säger ja, sci-fi kan vara mustigt. Ta cantinan i Mos Eisley eller Jabbas palats i Star Wars. Det är i mitt tycke mustiga miljöer.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
"Mustighet" i rollspelstexter associerar jag med text och illustrationer som hjälper till att förmedla en sinnlig upplevelse av tillvaron i världen. Mänskliga drifter, vardagens skitighet, samt ett visst mått av mänsklig värme och humor i texten -- inte nödvändigtvis buskis, men definitivt element som sticker hål på det alltför pompösa och polerade.
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
Svarte Faraonen;n345189 said:
"Mustighet" i rollspelstexter associerar jag med text och illustrationer som hjälper till att förmedla en sinnlig upplevelse av tillvaron i världen. Mänskliga drifter, vardagens skitighet, samt ett visst mått av mänsklig värme och humor i texten -- inte nödvändigtvis buskis, men definitivt element som sticker hål på det alltför pompösa och polerade.
Mycket välformulerat, precis det jag syftade på.
 
Top