Nekromanti Vad är "lika med"?

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Jag har ett litet problem som någon smart person kanske kan hjälpa till att lösa.

Först lite bakgrund: i många spel så lyckas man om man slår lika med eller över en svårighetsgrad eller slår lika med eller under sitt färdigetsvärde eller... exakt hur det ser ut är inte så viktigt. Poängen är att tärningsslaget kan få tre utfall: över, under och lika med . Beroende på tärningar och system spelar det här mer eller mindre roll. Om man anser att lyckas i ett %-system är lika med eller lika med och under ett färdighetsvärde påverkar inte så mycket, en procentenhet hit eller dit. Men säg att chansen att få lika med var ungefär så stor som att slå över resp. under?

Ey, det är väl inget problem säger ni då, bara bestäm att lika med också är framgång och modifiera svårighetsgraden utefter det.

Men ponera att det finns situationer då lika med faktiskt är något annat än framgång.

I mitt system så innebär lika med ett dödläge i t.ex strid. Slår båda kämparna lika så får ingen in en träff på den andre. Men om man hoppar över ett stup, vad innebär lika med då? Att man är någonstans mellan att ha hoppat över stupet och ramlat ner? Skulle man anse stup-hoppet som lyckat vid lika med så funkar det annorlunda än strid, och låter ju inkonsekvent.

Så vad ska man göra? Ha två olika sätt att tolka lika med , eller komma på vad "dödläge" innebär för andra handlingar än där det finns en naturlig tolkning av begreppet? Dödläge när man hoppar över ett stup kan man tänka sig vara att få tag i en gren precis under andra sidans kant. Men kan man hitta på sådana förklaringar till alla handlingar/konflikter?

Någon som har något smart att säga om detta?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Om vi fortsätter ditt exempel med hoppet - vad innebär ett misslyckande? Att man faller ned?

Logiskt skulle jag där klassa dödläge som att man inte kom iväg alls - på kanten tvekade man och måste börja om igen, om man överhuvudtaget vågar.

En annan fråga du bör ställa dig är om begreppet dödläge har någon vettig effekt i andra situationer än strid, alltså om det gör spelet bättre? Du tar inte upp vad du avser med lyckat, misslyckad och dödläge så det är svårt att kommentera det hela ytterligare.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Ja, att misslyckas med ett hopp borde vara att inte nå fram till andra kanten, att trilla ner.

En annan fråga du bör ställa dig är om begreppet dödläge har någon vettig effekt i andra situationer än strid, alltså om det gör spelet bättre?
I strid så är de olika graderna av framgång rätt enkla:
Misslyckat: motståndaren får in en träff
Dödläge: ingen får in en träff, men diverse manövrar kan lyckas.
Lyckat: du får in en träff på motståndaren.
Väldigt förenklat såklart.

Vad jag är osäker på är vid andra slags handlingar:
Misslyckat: Du får upp inte upp låset.
Dödläge: ???
Lyckat: Du dyrkar upp låset.

Om jag sätter "Dödläge" till "Lyckat" i andra exemplet så ändras ju en hel del, särskilt sannolikheten för handlingar.

"Dödläge" var kanske ett illa valt ord, med dess associationer, men tänk på det som "neutralt resultat", rent tärningsmässigt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kort svar

Det är väl bara att dra ut på tiden för ett avgörande? Eller så måste rollpersonen välja ett nytt angripssätt. Att dyrka upp låset tar lite längre tid, eller så måste det göras på ett... högljutt sätt eller nåt. :gremcrazy:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Re: Kort svar

Om man tolkar dödläge som "båda sidor lyckas lite grann, men inte så som de vill", så kan man se det som att man inte lyckas dyrka upp låset, men vid nästa försök går det lättare (man förstod låset lite bättre). Typ.

I strid kommer väl "lika med" isåfall betyda att båda kombattanterna får in en träff (kanske en svagare träff än normalt).

That's my plan so far bejbi
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Nu har jag inte läst nedanstående svar, så jag ber om ursäkt för eventuell repetering. I fallet "lika med" vid stuphoppning skulle jag säga: "Du tar sats mot klippavsatsen, springer och gör dig redo för att hoppa. Precis innan hoppet inser du att du mest troligt inte har nog med fart och kraft för att klara hoppet så du stannar. Precis innan klippkanten."

Så skulle jag bedöma det fallet, man har gjort ett försök och kommit till en insikt. Jag skulle nog t.o.m. ge en bonus på nästa slag, för nu vet man ju att det krävs lite mer.

På samma sätt om man t.ex. skall dyrka lås (allas favoritfärdighet i rollspel =), du gör ett försök, du får inte upp låset men du kommer liite närmare lösningen och vid nästa försök har du den information som krävs.

Eller om du försöker förföra någon. Du misslyckas inte och förolämpar ingen, men du lyckas inte riktigt heller. Du får insikt i vad som kanske krävs för att komma innanför kjolarna på damen/herren och kan använda detta i nästa slag.

Ge en liten bonus på nästa slag, väv in den där extra insikten och lycka till! =)

*lägger till* attans, nu blev jag ju sugen på en sådan här lösning.
 
G

Guest

Guest
Man skulle kunna få ett val, klara det med konsekvenser eller misslyckas milt, i fallet med hoppet, aöntingen klarar man det och stukar foten eller så misslyckas man och hänger på kanten.
 
Top