Nekromanti Vad är lagligt?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Säg att jag vill publicera material till DnD 3.5 eller PF.
Vad krävs för att det ska vara lagligt och när blir det olagligt?
Jag får inte publicera stats för Mind Flayer - så långt är jag med.
Men vad händer om jag tar material från gamla ADnD eller från nya 4E och gör om det till 3.5?
Vad händer om jag kallar halflings för hairfoot, tallfellow och stout och beskriver dem som de hobbitar de var i ADnD och inte som Kenders de blev i 3:an?
Vad händer om jag beskriver Dryader som ett slags växter (som de är i 4:an)?
Vad händer om jag beskriver Gnomes som skalliga med enormt stora näsor och favored class illusionist (ADnD) och ger de Gnomes som har CHA 12 spell like ability invisibility 1/day, self only, duration 1 round (4E)?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Så länge du skriver om varelser som inte har nån upphovsrätt (dryader, gnomer med flera) så kan du skriva vad sjutton du vill. Samma sak om du skriver om hober men kallar dem nåt annat. Som lurvfötter, halvmän eller whatever...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Så du menar att jag skulle kunna ta samtliga monster i SRDn, göra om dem så att de blir som i 4E och ge ut en ny monsterbok - och Wizards skulle inte röra ett finger?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, samtliga "generiska" monster som saknar upphovsrätt. Men du kan ju göra om monster också, men behålla funktionen; dina mindflayers kan heta "Brainblasters" och se ut som humanoida grodor... men för övrigt regelmässigt fungera snarlikt.

Fast du fick naturligtvis skriva om texten så du inte plagierar. Och använda fraser i stil med "fungerar med det mest populära rollspelet" eller nåt sånt, inte skriva ut ut D&D4 i text. En del saker kanske kan döpas om, har i "inofficiella" böcker sett att man använt GM när man menar DM, Wound Points i stället för HP osv... men läsaren har ändå förstått vad man menar.

Har ju alltid funnits massor med material som skrivits till D&D, men som aldrig varit officiellt eller licenserat.

Regelmekanismer i sig kan ju aldrig upphovsrätt- eller varumärketsskyddas.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Arfert said:
Och använda fraser i stil med "fungerar med det mest populära rollspelet" eller nåt sånt, inte skriva ut ut D&D4 i text.
Funkar det verkligen så ven i schweden? Har för mig att jag läste för inte alltför länge sedan om ett fall där nån av lego-kopiorna fick skriva att de var "kompatibla med lego".

Har tappat bort sidan, dock. Det var en allmänt bra sida om copyright i rollspelssammanhang, allt från bilder till regler till text till varumärken, och även kommentarer om OGL i svensk kontext.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
krank said:
Arfert said:
Och använda fraser i stil med "fungerar med det mest populära rollspelet" eller nåt sånt, inte skriva ut ut D&D4 i text.
Funkar det verkligen så ven i schweden? Har för mig att jag läste för inte alltför länge sedan om ett fall där nån av lego-kopiorna fick skriva att de var "kompatibla med lego".

Har tappat bort sidan, dock. Det var en allmänt bra sida om copyright i rollspelssammanhang, allt från bilder till regler till text till varumärken, och även kommentarer om OGL i svensk kontext.
http://faq.rollspelshornan.se/FAQ/Immaterialr%E4tt
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank said:
Arfert said:
Och använda fraser i stil med "fungerar med det mest populära rollspelet" eller nåt sånt, inte skriva ut ut D&D4 i text.
Funkar det verkligen så ven i schweden? Har för mig att jag läste för inte alltför länge sedan om ett fall där nån av lego-kopiorna fick skriva att de var "kompatibla med lego".

Har tappat bort sidan, dock. Det var en allmänt bra sida om copyright i rollspelssammanhang, allt från bilder till regler till text till varumärken, och även kommentarer om OGL i svensk kontext.
Lego är en annan sak, det var en produkt som länge var skyddad av patent... sen släppte patenskyddet, och andra kunde göra egna "Legobitar".

Hade inget med upphovsrätt på det sättet vi pratar om här att göra. Och jag vet dessutom inte om vi talar enbart om svenska marknaden här. En monsterbok helt på svenska, där man nämner D&D, är nog helt lungt att göra.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
OK, vi vrider lite på frågeställningen:

Istället för att trycka en bok lägger jag ut allt på nätet.
All text är på svenska som ligger på en se-domän - då gäller svensk lagstiftning eftersom materialet riktar sig mot svenskar.
Men om jag, på den svenska sajten, lägger upp en engelsk sida med översättning av den svenska texten - då kan ja dömas i en amerikansk domstol? (eftersom jag då riktar mig mot en engelsktalande publik)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Anthraxus said:
OK, vi vrider lite på frågeställningen:

Istället för att trycka en bok lägger jag ut allt på nätet.
All text är på svenska som ligger på en se-domän - då gäller svensk lagstiftning eftersom materialet riktar sig mot svenskar.
Men om jag, på den svenska sajten, lägger upp en engelsk sida med översättning av den svenska texten - då kan ja dömas i en amerikansk domstol? (eftersom jag då riktar mig mot en engelsktalande publik)
Mig veterligen ska väl lagstiftning i landet där servern befinner sig vara det som gäller, men nu blir jag osäker...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank said:
Anthraxus said:
OK, vi vrider lite på frågeställningen:

Istället för att trycka en bok lägger jag ut allt på nätet.
All text är på svenska som ligger på en se-domän - då gäller svensk lagstiftning eftersom materialet riktar sig mot svenskar.
Men om jag, på den svenska sajten, lägger upp en engelsk sida med översättning av den svenska texten - då kan ja dömas i en amerikansk domstol? (eftersom jag då riktar mig mot en engelsktalande publik)
Mig veterligen ska väl lagstiftning i landet där servern befinner sig vara det som gäller, men nu blir jag osäker...
Mitt nuvarande svenska webbhotell har sina servrar i USA...
 
Top