RasmusL;n189346 said:
Vad i rollspel är läskigt? Farligt? Obehagligt? Har du någonsin upplevt skräck, en känsla av fara eller obehag eller liknande "på riktigt" kring spelbordet?
Tekniskt sätt nej, aldrig. Och det är trots att jag har haft turen att ha haft ett par tre stycken riktigt bra spelledare.
Jag säger "tekniskt sätt" för att jag har haft känslor av ogillande till vissa situationer i rollspelande och LARP'ande (som jag har gjort lite utav). Och det handlar om hela den där sociala aspecten av rollspelande... att faktiskt spela ut sin karaktär, prata ur dens röst, hantera sociala situationer i spelet, etc.
Men det har aldrig varit pga spelen i sig... utan för att det är sådant som jag till olika nivåer kan ha, och har, problem med i vardagslivet. Jag är inte den typen av person som skulle plötsligt börja sjunga eller dansa eller något... göra mig "löjlig" eller allt vad det nu än kan vara. Jag har till och med svårt med att gapskratta helt öppet bland andra... har alltid varit extremt återhållsam med allt sådant, inclusive de flesta andra känslor. Har alltid varit extremt återhållsam som person i det sociala, och det krävs väldigt mycket för att jag ska släppa ens en liten gnutta av den kontrollen över mig själv.
Dock så har jag aldrig faktiskt varit rädd för något i rollspel som jag har spelat... skulle aldrig kunna vara rädd för något som att spela Cthulu eller allt vad det nu än kan vara heller. Faktiskt... de flesta skräckfilmer (och böcker för den delen) tråkar ut mig, de ger mig helt enkelt ingenting... jag behöver allt som oftast något specifikt med sådana för att jag ska vara intresserad alls i dem... t.ex Sci-Fi baserade skräckfilmer är oftast helt ok, för att det är Sci-Fi. Men rädd blir jag inte igentligen... jumpscares kan ju funka på mig, men det handlar ju mer om att vara oberedd på något snarare än rädsla och skräck. XD
Så som sagt, tekniskt sätt nej. Bara sociala grejer som kan effektera mig i rollspel, och jag undviker det allt som oftast så långt jag kan... men som sagt inte pga rollspelet i sig. Det är ju inte så att jag aldrig har spelat med på på grejer, "rollspelat" min karaktär i diverse situationer med tal och så... men de är extremt få, och allt som oftast så har det varit i situationer där SL av någon anledning envisades med att jag var tvungen till att "rollspela" det... vilket kan irritera mig på det sättet att jag kan störa mig på en del situationer där SL/spelarna anser att min förmåga att göra något överskrider min karaktärs förmåga att göra det (oavsätt om jag är bättre eller sämre på det).