Nekromanti vad är khelataar för något rollspel?

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
fick upp nosen för det när någon skrek om att denne ville ha ett forum till det, problemet var att jag aldrig hade hört namnet förut... så om någon skulle vara vänlig att beskriva lite smått och gott vad det är för något rollspel så skulle man kanske bli lite mera vis.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Lancelot Games gav ut två rollspel under vad jag på rak arm inbillar mig var slutet på 80-talet och början på 90.

Dessa två spel var Wastelands och Khelataar.

Khelataar var ett ganska stort och välgjort fantasy spel som försökte bryta lite mot normerna; mycket välgjort, välillustrerat och så vidare, men jag vet otaliga föreningar som "bara har det" utan att egentligen spela det. Finns garanterat någon annan som vet mer om spelets värld etc. Vad jag minns så handlade det om ett antal olika stammar/klaner eller dylikt.

Wastelands var ett efter-katastrofen spel där det ändå fanns möjligheter till att implementera Bladerunner-lika städer och en hel del annat - inklusive kamp mot rymdvarelser. Ett otroligt bra spel som jag är väldigt stolt över att det står i min hylla.
 

Matt Evans

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
89
Bäst på att förklara är nog Rosen :gremwink:

Det är ett lowfantasy rollspel som gavs ut av Lancelot Games i slutet av 1980-talet. Det försvann från marknaden i samma veva som Lancelot Games gick i konkurs.

Lancelot Games gjorde även Western (första utgåvan från 1989) och Wastelands.

// Matt
 

Matt Evans

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
89
"Lancelot Games gav ut två rollspel under vad jag på rak arm inbillar mig var slutet på 80-talet och början på 90.

Dessa två spel var Wastelands och Khelataar."


Glömmer du inte Western?

// Matt Evans - är säker på sin sak, innehar ju Westerns alla moduler
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Här kan du hitta lite information om spelet.

De som svarat nedan har helt rätt, det var ett lågfantasyspel, som utspelade sig på en ö, där det fanns något sorts klansamhälle. Jag har varken läst eller spelat det själv; de jag talat med som gjort det säger att rollpersonerna blir extrema nybörjare och blir dödade av ett vildsvin 5 minuter in i det första äventyret :gremsmile:
Det var lite för annorlunda för att sälja bra.

/tobias
 

Matt Evans

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
89
Spelet var nog före sin tid... Idag hade det nog gått bättre. Detsamma gäller nog Wastelands (de hade samma spelsystem i stora drag, ungefär som gamla Mutant och Drakar och Demoner).

Western, som är det tredje rollspelet går ju bra idag (men det är förenklat sedan 1989 samt hade inte samma spelsystem).

// Matt
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Rättigheterna till Khelataar

Är det för övrigt någon som har koll på vem som äger rättigheterna till Khelataar sedan Lancelot kastade in handduken?
 

Matt Evans

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
89
Re: Rättigheterna till Khelataar

Skilj på rättigheter och rättigheter.

Namnet Khelataar och deras ev. andra varumärken som Lancelot Games hade är det stora problemet vem som äger.

Vad gäller texter och liknande, bilder m.m., så ägs detta numera av respektive skribent/illustratör. Normalt återgår detta till upphovsmannen vid konkursen, om inget annat sägs i ett avtal. Om avtalet sa något annat, så ska förlaget/företaget ge ut texten igen inom "skälig tid", vilket enligt Författarförbundet är ca 5-10 år, efter denna tid återgår ändå upphovsrätten till upphovsmannen.

// Matt Evans
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
problemet var att jag aldrig hade hört namnet förut... så om någon skulle vara vänlig att beskriva lite smått och gott vad det är för något rollspel så skulle man kanske bli lite mera vis.

Eftersom jag har det listat som mitt favoritspel får jag väl plocka upp bollen...
Khelataar gavs ut 1989 av Lancelot Games, och under det nästföljande året kom det ut fem moduler, ett inbundet supplement och lite tillbehör till det (de kan man titta närmare på här). När firman kånkade fanns det också en kampanjmodul under konstruktion, som idag återfinns på www.rollspel.com.

Khelataar var det första svenska spelet inom genren "low fantasy" - fantasy med väldigt lite monster, bara lågeffekts-magi och utan andra raser än människor. Miljön är järnålder snarare än medeltid, spelvärlden är en ö och inte en stor blaffig kontinent, och folk lever i självständiga klaner utan någon sammanhållande stat. Tanken med spelet var att ge en miljö där man kunde spela sina rollpersoners leverne och vedermödor i en konsekvent setting (istället för de osammanhängande dungeonräder som var det enda DoD erbjöd på den tiden) och en miljö som var tillräckligt småskalig för att RP skulle kunna påverka dess utveckling.

Spelsystemet är i stort sett BRP-baserat, med 2T10 som standardtärningar. Det var ett av de första spelen där man får kvalitetsgrader på handlingar, så att man kan lyckas mer eller mindre bra/dåligt när man utför något, och var först i Sverige med ett (lite väl komplicerat) stridssystem där man kan rollspela striden; har man läst Eons så känner man igen metodiken direkt. Skador uppdelas i chock, blödning och mekanisk skada, och är vederbörligt dödliga.

Tyvärr fick aldrig Khelataar något större genomslag (även om försäljningssiffrorna var höga med dagens mått mätt), till största delen för att den svenskt-spelande publik det siktade på ville ha grottor fulla med monster och inte var särskilt sugna på intrigrollspelande.
Man gjorde också en grov blunder som inte inkluderade en SL-sektion i spelet, något som förklarade hur man kunde bygga upp äventyr och handlingar i spelvärlden. De flesta spelare förstod sig inte riktigt på hur en klankultur som Khelataars fungerar och vilka konsekvenser dess (brist på) samhällsstruktur har för RP och deras omgivning. Många försökte istället spela det som om klanerna ändå hade en odefinierad stat-struktur någonstans i bakgrunden, med resultatet att de såg Khelataar som ett väldigt lugnt och fridsamt ställe där det inte händer särskilt mycket när det inte råmar runt några orcher och stuff.
Tyvärr fanns den bilden också i bakhuvudet på ett par av konstruktörerna, vilket gör att man ibland måste läsa delar av spelet och några av modulerna med en nypa salt. Även de mest inbitna Khelataarentusiaster håller med om att spelet kryllar av konstiga små missar här och var...

--
Åke
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Rättigheterna till Khelataar

Erhmm, Helt säker på det där med rättigheterna? Jag frågade en styck domare (som håller en del juridikkurser på högskolan här) om det innan, och enligt honom så återgår inte rättigheterna med automatik till upphovsmannen. De tillfaller med allra största sannolikhet konkursboet (och kan då säljas vidare av konkursförvaltaren.)

Däremot så har förlaget då normalt sett en viss tid på sig för den FÖRSTA utgivningen. Finns inget som säger att de måste ge ut sakerna på nytt.

Ofta har ju nämligen företagen avtal som säger att allt material som man skickar in till dem blir deras egendom. Visst upphovsmannen har fortfarande upphovsrätteen och kan bli sur om de gör allt för stora ändringar i materialet, men han/hon har normalt sett inte kopieringsrätten utan det är denna som överlåts till förlaget.

Men just det här med upphovsrätt är bland det mest komplicerade som fanns i lagstiftningen enligt den domare jag frågade. =^_^=

/Ulfgeir
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Rättigheterna till Khelataar

Det är sånt här som gör frågan om rättigheterna till Khelataar och Wastelands till en sådan härva; de överfördes till ett annat bolag vid konkursen och både licenser och bolag har sedan vandrat vidare i flera steg, mellan bolag som kanske eller kanske inte var medvetna om att de fanns där.
Det enda som är säkert i dagsläget är att alla parter (utom en som ingen lyckas få tag på) som skulle kunna tänkas äga dem idag, bestämt hävdar att de inte äger dem...

--
Åke
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Rättigheterna till Khelataar

Sådant som kan ställa till vissa problem. Hmm, undrar vad som händer om en enskild firma köper sådana immateriella rättigheter, och sedan kursar eller läggs ner. Eftersom enskilda firmor har ju något av en särställning i lagens mening vad gäller skyldigheter. Har dock inget minne att de skulle ha det vad gäller tillgångar...

Hade det varit fråga om mjukvara så hade situationen blivit än värre. Särskilt om det hade varit program som var skrivna på uppdrag av arbetsgivaren. Då hade nämligen programmeraren inte ens haft någon upphovsrätt, utan den hade tillfallit företaget.


Annars är det väl bara att vänta 50 år (om de nu inte höjt gränsen) efter upphovsmännens död, då går det ju att ge ut materialet igen utan problem.

/Ulfgeir
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Re: Rättigheterna till Khelataar

Anledningen till att jag ställde frågan var framför allt att jag alltid har varit mycket förtjust i Khelataars värld men inte allt för förtjust i spelsystemet.
Jag har tänkt köra en kampanj i Khelataars värld men med mina regler och håller därför på att skriva ihop lite konverteringsregler och en grundläggande introduktion till världen (eftersom ingen av spelarna har spelat där förut). Jag skulle gärna publicera detta material på min sajt och skulle vilja veta vem man skall vända sig till för att höra så att de inte misstycker men det verkar med andra ord inte vara någon över huvud taget med undantag för er som var med och skapade det en gång i tiden.

Med anledning av att du verkar ha kontrollerat det hela vill jag också passa på att fråga om det finns några planer på att ge ut Khelataar på nytt?
 

Matt Evans

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
89
Re: Rättigheterna till Khelataar

"Annars är det väl bara att vänta 50 år (om de nu inte höjt gränsen) efter upphovsmännens död, då går det ju att ge ut materialet igen utan problem."

Har det inte varit alls. Det är 70 år, om det inte är USA och Danmark t.ex., där är det 100 år.

// Matt
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Rättigheterna till Khelataar

Har för mig de höjde i USA nu till 75. Men kan vara olika beroende på vad för material det rör sig om. Kan ju dock varit att de höjde från denna siffra...

Nåväl, det är likväl såpass många år att det knappast är aktuellt för någon av oss. Kanske för våra barnbarn eller liknande...

/Ulfgeir
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Rättigheterna till Khelataar

Jag skulle gärna publicera detta material på min sajt och skulle vilja veta vem man skall vända sig till för att höra så att de inte misstycker men det verkar med andra ord inte vara någon över huvud taget med undantag för er som var med och skapade det en gång i tiden.

Och ingen av oss som var med har nåt emot sånt, så det kan du nog lugnt göra.
Säg bara till när du har det uppe, så man kan gå dit och ta en titt. (-:

Med anledning av att du verkar ha kontrollerat det hela vill jag också passa på att fråga om det finns några planer på att ge ut Khelataar på nytt?

Inte så länge rättighetsfrågan är olöst, iaf. Men även om det skulle bli nåt i nån framtid så skulle det nog vara en webpublicering, knappast tryckt på papper.

--
Åke
 

ClaesFredrik

Veteran
Joined
31 May 2003
Messages
72
Location
Vattnajökul - Island
Kaniner

Kaninerna på sidan 22 och 59 i regelboken aeger. Det kan omöjligt finas några bättre bilder... Kan för övrigt inte förstå att ett så välgjort och genomtänkt spel fick ett så ljumet mottagade. Titta bara på världen. Skulle Mundana vara bara en tiondel så bra så Eon vara mycket roligare.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Suck, åh Khelataar! Det ligger nerpackat i källaren, men en av böckerna är snodd. :-( Och kartan, tror jag.

Vi hade mycket roligt med K. Vi fattade visserligen inte alla regler och brydde oss inte så mycket om det finstilta när det gälde världsbeskrivningen... jag har för mig att våra äventyr var rätt Conan-inspirerade... men skoj var det!

Vad jag saknar mest av allt är dock Rubicon - den bästa rollspelstidningen världen har skådat.
 
Top