Vad är grejen med Yellowstone?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,301
Location
Kullavik
TV-serien Yellowstone har skyhögt betyg på bl.a. IMDB.com och den har legat länge på min "watchlist". Igår kväll slängde vi på den av en slump och trots att jag verkligen ville ge den en chans så kände jag direkt att det här omöjligt kommer bli bra. Jag har givetvis haft fel förr då jag t.ex. först dömde ut Sopranos (som tjatig) och Justified (som inte ville sätta sig) när jag såg pilotavsnitten vilka båda två tillhör mina absoluta favoriter. Den här gången tror jag dock att jag har rätt.

* Den första varningssignalen är dialogen. Det här känns nästan genast förutsägbar och klyschig. Det är övertydligt att manusförfattarna ville få dialogen att kännas hård, rapp och tuff, men detta gör bara saken värre.
* Kevin Costner gör en solid huvudroll, men ingen av de övriga skådespelarna gör något direkt intryck alls. Jag har svårt att avgöra om det är manus eller leveransen som brister. Det kan mycket väl också vara att skådespelarna behöver lite tid att innan rollerna satt sig. Av vad jag läst mig till så är en kritik mot serien att när man väl lär känna karaktärerna så är det egentligen ingen av dem man gillar. Det ser jag dock inte nödvändigtvis som något negativt (titta bara på karaktärerna i Succession).
* Det är inte ovanligt att en serie med många karaktärer kan verka rörig i början och Yellowstone är inget undantag, men vad jag förstått så klarnar det mesta efter 2-3 avsnitt. Frågan är väl bara om man orkar hålla ut.
* Jag läste att kritikerna hyllade serien, men inte tittarna men att det gällde först säsong 3 eller 4. Det innebär alltså att serien som jag redan nu har svårt för sannolikt kommer bli... sämre...
* Scenerna har en slags mysko, stressad klippning där scenerna inte riktigt hinner landa hos mig som tittare innan det plötsligt blir svart. Av alla TV-serier jag sett så har jag aldrig riktigt reagerat över detta.
* Tagningarna över omgivningarna sägs vara väldigt vackra, och det kanske kommer, men det var inget jag reflekterade över i första avsnittet.

Med detta sagt så är min uppfattning att serien på sin höjd är ett mediokert drama och ungefär lika trögflytande och ointressant som Emmerdale.

Även om betyget är väldigt högt även för non-US (8,6 där US ger den 8,9) så tänker jag att ranch-drama ligger närmare tittarna i USA? Det är också vanligt att en serie som sänds på en kanal/streamingtjänst där materialet över lag är mediokert gör att tittarna hyllar en serie med ett bättre betyg.

Har du sett Yellowstone? Har jag fel? Varför det höga betyget? Blir serien bättre?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag har sett 3 eller 4 säsonger. Minns inte riktigt. Jag tyckte rätt mycket om säsong 1. Den tickade många boxar för mig. Men efter det går det utför. Jag ska inte spoila men det känns som att de har bytt manusförfattare och att den nya inte orkat se säsong 1 :)

Men gillar du inte säsong 1 är det nog inte en serie för dig.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag vill upprepa mig och verkligen rekommendera 1883, även om du avskyr Yellowstone. Helt olika känslor som förmedlas i de två serierna. 1883 är en så grymt bra serie och en av flera bra serier som fått mig att sitta och snyfta för mig själv. Den har starka karaktärer med livsöden som känns realistiska och samtidigt väldigt välgjorda kombinerat med en intressant och spännande handling.

Är en av de absolut bästa serierna med western-tema jag sett tillsammans med Deadwoood, Hell on Wheels och kanske Hatfields and McCoys. Se 1883 och var redo att gråta om du är lika känslig som jag(jag är en sucker och påverkas mer och mer ju äldre jag blir av film och serier).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,301
Location
Kullavik
Jag vill upprepa mig och verkligen rekommendera 1883, även om du avskyr Yellowstone. Helt olika känslor som förmedlas i de två serierna. 1883 är en så grymt bra serie och en av flera bra serier som fått mig att sitta och snyfta för mig själv. Den har starka karaktärer med livsöden som känns realistiska och samtidigt väldigt välgjorda kombinerat med en intressant och spännande handling.

Är en av de absolut bästa serierna med western-tema jag sett tillsammans med Deadwoood, Hell on Wheels och kanske Hatfields and McCoys. Se 1883 och var redo att gråta om du är lika känslig som jag(jag är en sucker och påverkas mer och mer ju äldre jag blir av film och serier).
Jag ska väl börja med att säga att jag inte avskyr det jag sett av Yellowstone utan jag är mest sorgsen över att det jag sett inte alls matchar den förväntan jag har utifrån betyget. Det handlar inte om att jag inte gillar berättelsen/temat utan bara om att serien (hittills) levererat förvånansvärt svagt.

Jag känner till 1883 (och även 1923), men utifrån det jag såg igår så blev jag inte direkt pepp på att titta, men kommer ge det ett försök vid tillfälle. Deadwood är även en favorit för mig, och det beror nästan lika mycket på temat som på skådespelarinsatser och berättelsen i sig.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag ska väl börja med att säga att jag inte avskyr det jag sett av Yellowstone utan jag är mest sorgsen över att det jag sett inte alls matchar den förväntan jag har utifrån betyget. Det handlar inte om att jag inte gillar berättelsen/temat utan bara om att serien (hittills) levererat förvånansvärt svagt.

Jag känner till 1883 (och även 1923), men utifrån det jag såg igår så blev jag inte direkt pepp på att titta, men kommer ge det ett försök vid tillfälle. Deadwood är även en favorit för mig, och det beror nästan lika mycket på temat som på skådespelarinsatser och berättelsen i sig.
Jag vågar säga att 1883 tematiskt knappt berör Yellowstone som serie. Den enda kopplingen är att det handlar om samma familj, som i 1883 är betydligt mer sympatisk.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Tycker inte serien blir sämre senare. Snarare tvärt om. Tycker genuint bra om dottern även om hon är skriven som ett urspårat ärkesvin. Men fattar att det inte är allas kopp te. Den är typ den största serien som finns i antal tittare ändå så det går nog ingen nöd på de som gjort den oavsett om några personer i Sverige gillar den eller inte ändå. Men lika bra som Justified ska man nog inte förvänta sig att den är för det är fan jävligt få serier som är.

Ber också om att få instämma om 1883. Om det inte varit för Arcane skulle det förmodligen vara den bästa TV-serie jag sett detta årtionde.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Tycker inte serien blir sämre senare. Snarare tvärt om.
Hur Kevin Costner går från mördare och världens sämsta farsa till mysfarfar är bland de sämsta personlighetsförändringarna jag har sett. De finns rätt många figurer i serien som genomgår liknande förändringar, men inga riktigt lika usel
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag tycker också att 1883 är den verkliga behållningen i Yellowstone-franchisen. Mycket sevärd serie! Har just börjat titta på 1923, men känner mig inte alls övertygad än så länge. Ämnar dock ge serien ett par avsnitt till.

(För mig personligen har Yellowstone-franchisen en särskild betydelse - delar av min släkt emigrerade till just dessa trakter där de levde mycket äventyrliga liv. Jag har flera släktfoton från platser som förekommer i serien.)
 
Last edited:

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Hur Kevin Costner går från mördare och världens sämsta farsa till mysfarfar är bland de sämsta personlighetsförändringarna jag har sett. De finns rätt många figurer i serien som genomgår liknande förändringar, men inga riktigt lika usel
Utvecklingen att få en personlighetsförändring efter att ha varit nära döden är ganska vanlig på riktigt bland personer jag känner så jag ser det inte som konstigt eller dåligt. Jag är dessutom rätt övertygad om att mördaren fortfarande gömmer sig där inne.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Utvecklingen att få en personlighetsförändring efter att ha varit nära döden är ganska vanlig på riktigt bland personer jag känner så jag ser det inte som konstigt eller dåligt. Jag är dessutom rätt övertygad om att mördaren fortfarande gömmer sig där inne.
Dock inte lika vanligt att alla runt personen glömmer bort övergreppen. Oavsett tycker jag att det är slappt hanterat. Och som sagt gällerdet flera personer i serien. Alla har mjukats upp. Antagligen för att tillgodose tittarnas önskemål.[/SPOILER
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Jag vräkte i mig de två första säsongerna under pandemin när jag gick igenom ett uppbrott och tyckte det var utmärkt tänka-på-annat-tv till en flaska vin varje kväll. Var svårt sugen på att skaffa vad det nu var för kanal för att se den då nya tredje säsongen, men som mycket annat så blev det inte så. Spola framåt lite och det började pratas om 1883, och det lät ju mumma.

Skaffade så nyligen ett abonnemang för att kunna se just mer Yellowstone och dess prequel PLUS den andra nya årtalstiteln som hunnit komma. Westernfest! Slutade med att jag med alltmer sviktande intresse pliktkollade på 1883 under en helg. (Det finns, såg jag sen, en bra review här av någon som förklarade precis vad jag inte riktigt kan formulera lika bra.) Så lite besviken och omotiverad började jag se 1923 i ett och ett halvt avsnitt, hoppade till Yellowstone s3 i ett halvt innan jag tröttnade.

Kan vara att det fattas något i mig och mitt eget känsloläge (vin?) mer än serien som sådan, och jag önskar att jag tyckte det var lika bra som Deadwood, Arcane, Sheridans filmer mm. Önskar till och med att det var mer som dissen "Succession for Trump voters", men för mig är det verkligen mil ifrån ens den antydda kvaliteten. Jag kanske ska ta mig an Yellowstone från början igen, jag har ju ändå glömt/inte sagt upp kontot, och se om det bär, men jag är rädd att bristerna i 1883 får mig att se dem i moderserien också.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Önskar till och med att det var mer som dissen "Succession for Trump voters", men för mig är det verkligen mil ifrån ens den antydda kvaliteten.
Jag gav upp på Succession efter två säsonger (och skulle inte rösta Trump), så det låter inte som något jag borde pröva på?
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Jag gav upp på Succession efter två säsonger (och skulle inte rösta Trump), så det låter inte som något jag borde pröva på?
IDK. Det helt orimliga i att ge upp på Succession gör att det blir svårt att svara på den frågan :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag gillar Yellowstone men föredrar 1883, som är en spinoff och är väldigt mycket bättre på alla sätt. Annars håller jag nog med dig i din kritik, fast jag upplever det inte som lika negativt som du.
Måste bara instämma med föregående talare att 1883 är riktigt grym! Fristående serie också, om man inte orkar med en massa säsonger.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,301
Location
Kullavik
Succession är iofs det mest briljanta som spottats ur en streamingtjänst på väldigt väldigt länge...

EDIT: Billions (om det ens var någon slags jämförelse) är mer som Dallas, Suits och Beverly Hills.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Finns ju en hel tråd om detta! Jag har nu sett Yellowstone s4, 1883 och halva 1924. Om vi bara jämför de olika seriernas första säsong (kommer det fler?) tycker jag att alla tre är rätt solida, riktigt bra faktiskt. Jag har ju redan beskrivit hur Yellowstone utvecklas på ett märkligt sätt vilket jag nu tror att jag har ett svar på. Serien produceras av ranchbranschen! Att vi i varje avsnitt får se samma rodeo-trix (vad jag förstår finns det tre manövrar - hästbroms, jaga kalv och kasta lasso), utöver vanlig rodeo då (att hålla sig kvar), men det verkar ju väldigt farligt! Yellowstone har ju också i denna Trump-era en viss sur eftersmak. Trots det gillar jag serien. Men det beror nog mest på att jag är svag för Americana av olika slag.

1883 däremot! Jösses! Den var bra på riktigt. Jag kommer aldrig förlåta dem för hur de rör ihop USA:s geografi och helt glömmer bort att man vallat kossor från Texas till Wyoming i decennier! Men när seriens lilla gäng ska ta samma väg är det plötslig vildmark och de är de första som försöker sig på det... Trots det är serien riktigt bra. Man får kisa lite på den men storyn i sig är det inget fel alls på. En hel del djärva grepp!

1924 är också lovande. Den slår rekord i troper, men det vägs ex. upp av det katolska omskolningsläger för ursprungsbefolkningen som visas upp. Jag tror inte jag har sett det på film/serie tidigare. Mycket bra! I övrigt är det en hyfsat traditionell historia om ranchkrig, men som sagt, lovande.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
1924 är också lovande. Den slår rekord i troper, men det vägs ex. upp av det katolska omskolningsläger för ursprungsbefolkningen som visas upp. Jag tror inte jag har sett det på film/serie tidigare. Mycket bra! I övrigt är det en hyfsat traditionell historia om ranchkrig, men som sagt, lovande.
Jaså det har kommit en sådan? Rak fortsättning på 1923? (Som jag gillade men blev brutalt besviken på hur "mitt i" den slutade.)
 
Top