OSR Vad är grejen med OSR?

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Vad OSR inte är:
  • Inte D&D (eller indie)
  • Inte mainstream
Typ så.
Okej, nu är jag mer förvirrad. Indie betyder väl bara att något inte är publicerat hos ett större förslag? Independent? Så ... hur är det "punkig och utanför mainstream" men inte indie?

Jag är förresten naturvetare och har svårt för luddiga begrepp överlag. Det tog mig väl 15 år innan jag vågade mig på att använda begreppet "queer" t ex.

(En annan grej jag har svårt för är podcasts, så tyvärr hjälps jag inte av sådana tips heller).
Oavsett vad verkar inte OSR vara min grej. Jag lever ju för det karaktärsdrivna om jag spelar. Som SL kanske jag skulle kunna tänka mig köra OSR, om jag förstått saken rätt. Men även som SL är jag ju mer intresserad av att berätta historier eller presentera coola problem än att agera neutral domare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Okej, nu är jag mer förvirrad. Indie betyder väl bara att något inte är publicerat hos ett större förslag? Independent? Så ... hur är det "punkig och utanför mainstream" men inte indie?
Inte i rollspelssammanhang, oftast. Det är en genre, likt OSR. Spel med fokuserade spelsystem, ofta inriktade på berättelseskapande, som härstammar från den tradition som kom från forumet The Forge. Vissa ogillar starkt att termen används på detta sätt, men det är hur man använder den idag.

EDIT: Jämför med ”indie-rock”, som idag är en musikgenre och inte längre relaterat till utgivningsmetoden, även om det såklart finns en association där.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Okej, nu är jag mer förvirrad. Indie betyder väl bara att något inte är publicerat hos ett större förslag? Independent? Så ... hur är det "punkig och utanför mainstream" men inte indie?
Indie betyder nästan aldrig utgivet av liten label. I allmänhet innebär det valfri form av oberoende (inte sällan artistiskt oberoende). Lite som prefixet alt-. Alt-country och indie-rock säger samma sak. Det är inte mainstream men det är också sin egen genre med egna symboler och koder. Samma är det med indierollspel, som var en grej mellan typ 2000-2015. När OSR var nytt gjorde en och annan inflytelserik OSR-are en grej av att tycka det var fånigt. Lite som hårdrock vs synth på 80-talet :)
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Indie betyder nästan aldrig utgivet av liten label. I allmänhet innebär det valfri form av oberoende (inte sällan artistiskt oberoende). Lite som prefixet alt-. Alt-country och indie-rock säger samma sak. Det är inte mainstream men det är också sin egen genre med egna symboler och koder. Samma är det med indierollspel, som var en grej mellan typ 2000-2015. När OSR var nytt gjorde en och annan inflytelserik OSR-are en grej av att tycka det var fånigt. Lite som hårdrock vs synth på 80-talet :)
OT, men det gör det väl? Typ självutgivna /småförlagsutgivna datorspel, böcker, serietidningar, osv. Det är nog bara på rollspel.nu som jag sett indie syfta till något annat.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Vissa ogillar starkt att termen används på detta sätt, men det är hur man använder den idag.
Nu blir det sidospår och jag vill inte ha mer begreppsdefinitionsdiskussion, men min förvirring kring termen uppstod för att det är bara på wrnu jag har sett det användas på det viset. Överallt annars är det mycket bredare, typ att MÖRK BORG stod på SF-bokhandelns ”indie”-hylla. Eller att OSR-pubcrawlern Barkeep on the Borderlands är på Dicebreakers lista över ”7 indie tabletop RPGs released this year that you shouldn’t miss” Men jag kan köpa det i rätt kontext.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
OT, men det gör det väl? Typ självutgivna /småförlagsutgivna datorspel, böcker, serietidningar, osv. Det är nog bara på rollspel.nu som jag sett indie syfta till något annat.
Ah, sorry. Menade inom musik. Det är ju ursprungligen en term därifrån men idag har den sällan något med själva utgivningsformen att göra. Även om Wizex byter till världens minsta label kommer de aldrig bli indie :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Nu blir det sidospår och jag vill inte ha mer begreppsdefinitionsdiskussion, men min förvirring kring termen uppstod för att det är bara på wrnu jag har sett det användas på det viset. Överallt annars är det mycket bredare, typ att MÖRK BORG stod på SF-bokhandelns ”indie”-hylla. Men jag kan köpa det i rätt kontext.
Det beror nog på att indierollspel inte varit aktuella på 10 år, men det var i allra högsta grad en bred internationell term. Men idag finns ingen poäng med att prata om det. Jag satte indie inom parentes som en historisk kommentar.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Det beror nog på att indierollspel inte varit aktuella på 10 år, men det var i allra högsta grad en bred internationell term. Men idag finns ingen poäng med att prata om det. Jag satte indie inom parentes som en historisk kommentar.
Aha du menar som genre? Visst görs det spel i den andan fortfarande, men du menar att de inte marknadsförs under samma paraplybegrepp längre?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
OT, men det gör det väl? Typ självutgivna /småförlagsutgivna datorspel, böcker, serietidningar, osv. Det är nog bara på rollspel.nu som jag sett indie syfta till något annat.
Rätt ofta krävs det någon sorts stil också. Den som ger ut ett OSR-spel som är en BECMI-klon på sitt enmansförlag har inte givit ut ett Indie-rollspel - Indie-rollspel är kopplat till Forge-stilen och till att man har en icke-klasssk mekanik.
 
Last edited:

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Å andra sidan finns novellerna om Conan, som väl får betraktas som ganska inflytelserika fantasyverk. Och han inte är främmande för att ge sig in i någon sorts grotta för att stjäla en skatt.
Ja både Conan och Fafr var båda stora inspirationer för Arneson&Gygax. Arnesons berättelse om ursprunget till vad som blev hans första spelmöte i Dungeons of Castle Blackmoor, som vad vi idag känner till som ground zero för traditionellt bordsrollspel(och i förlängningen D&D), var just genom att läsa Conan och kolla på gamla monsterfilmer och experimentera med figurspelsreglerna från Chainmail.

Tolkiens influenser verkar mest varit mer yta än innehåll. Tolkiens varelser fanns redan med i Chainmail så man använde dom i Blackmoor/D&D. På samma sätt som att D&D har hydror, minotaurer, harpyor etc gör det inte D&D som ett primärt helleniskt präglat spel så är det inte tänkt i första hand att emulera Tolkien bara för att det finns alver, dvärgar orcher etc. Dom var populära så därför lades dom till i Blackmoor/D&D för spelare.

Speciellt Gygax försökte distansera sig från Tolkien. Sedan kan man ifrågasätta en hel del Gygax hävdade men han verkar genuint hållit Howards verk och Leibers noveller om Lankhmar långt högre än Tolkien. Han medgav att han tyckte Bilbo var ok medan han ansåg LotR seg och trist. Det finns anekdoter om att Gygax gjorde magiker på låg level väldigt veka i D&D för han inte såg poängen varför någon ens skulle spela dom. Man ska ju spela Conan eller Fafr verkar varit sättet han resonerade på. Jag vill minnas att det var Rob Kuntz som nämnde det.

Och det märks på vad man ägnar sig åt i tidiga D&D: skattjakt.
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Vad OSR inte är:
  • Inte färdighetsbaserat
  • Inte baserat på stora (mer eller mindre) kända spelvärldar
  • Inte D&D (eller indie)
  • Inte mainstream
  • Inte karaktärsfokuserat
Typ så.
Jag håller inte med om punkt tre, jag tycker absolut att OSR är D&D. Jag säger inte att vi ska spela OSR, utan att vi ska spela D&D. Åtminstone om vi kör Old School Essentials eller Labyrinth Lord eller liknande kloner.

Jag ser mig som en D&D-spelare, bara inte som en D&D5e-spelare.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Är Fria Ligans Drakar och Demoner OSR?
Nej, det skulle inte jag säga. OSR-spel bygger i grunden på en regelkärna ur D&D:s tidiga utgåvor medan Drakar och Demoner bygger på Basic Roleplaying (BRP).

Men jag skulle bli väldigt förvånad om inte skaparna av Fria Ligans Drakar och Demoner var till del inspirerade av OSR.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Nej, det skulle inte jag säga. OSR-spel bygger i grunden på en regelkärna ur D&D:s tidiga utgåvor medan Drakar och Demoner bygger på Basic Roleplaying (BRP).

Men jag skulle bli väldigt förvånad om inte skaparna av Fria Ligans Drakar och Demoner var till del inspirerade av OSR.
Ja, och Troika! som nämndes innan i tråden är baserat på Fighting Fantasy, med mycket färdigheter, men klumpas ibland ihop med OSR för att det delar mångt och mycket samma anda. Men det är svårare att konvertera material mellan troika och en dnd-klon så det hamnar längre bort på spektrat.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Jag håller inte med om punkt tre, jag tycker absolut att OSR är D&D. Jag säger inte att vi ska spela OSR, utan att vi ska spela D&D. Åtminstone om vi kör Old School Essentials eller Labyrinth Lord eller liknande kloner.

Jag ser mig som en D&D-spelare, bara inte som en D&D5e-spelare.
Kan bara instämma. OSR har helt och fullt sin essens i regler från TSR D&D. Utan det så blir det något helt annat.

NuSR är en term som jag sett användas för att beskriva något som är löst inspirerat av OSR men som gått för långt bort för att egentligen kunna identifieras som D&D. Vilket jag tycker är mer hjälpsamt än att smeta begreppet OSR på allt som har någon väldigt vag estetisk eller tematisk association till termen.
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Kan bara instämma. OSR har helt och fullt sin essens i regler från TSR D&D. Utan det så blir det något helt annat.

NuSR är en term som jag sett användas för att beskriva något som är löst inspirerat av OSR men som gått får långt bort för att egentligen kunna identifieras som D&D. Vilket jag tycker är mer hjälpsamt än att smeta begreppet OSR på allt som har någon väldigt vag estetisk eller tematisk association till termen.
Jag håller med i sak. Sedan tror jag att det finns väldigt många olika uppfattningar om hur långt från TSR D&D man behöver röra sig innan det OSR glider över i NuSR. Men det är ju så klart ok, definitioner behöver inte vara definitiva för att vara användbara.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Jag håller med i sak. Sedan tror jag att det finns väldigt många olika uppfattningar om hur långt från TSR D&D man behöver röra sig innan det OSR glider över i NuSR. Men det är ju så klart ok, definitioner behöver inte vara definitiva för att vara användbara.
Sant. Det är mer av en skala än klara linjer. Men jag tänker att det är en sådan grej man vet när man ser det:

En spade är en spade.

Är en skyffel nära nog en spade? Öhh visst på sätt och vis antar jag?

Är en grävskopa nära nog en spade? Öhh den har väl en besläktad funktion med en spade, men nu tänjer vi lite väl mycket på termerna.

Men vi vet att en kratta inte är en spade.
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Sant. Det är mer av en skala än klara linjer. Men jag tänker att det är en sådan grej man vet när man ser det:

En spade är en spade.

Är en skyffel nära nog en spade? Öhh visst på sätt och vis antar jag?

Är en grävskopa nära nog en spade? Öhh det har väl en besläktad funktion som en spade, men nu tänjer vi lite väl mycket på termerna.

Men vi vet att en kratta inte är en spade.
Så är det. Sen kan man också skilja på OSR-spelen och OSR-”rörelsen”. Som exempel: någonstans mellan skyffel och grävskopa tycker jag man kan placera MÖRK BORG. Det är inte riktigt vad jag personligen skulle kalla ett OSR-spel utan snarare NuSR eller ”near-OSR”. Spelet är för unikt för att riktigt passa in OSR-mallen, men jag skulle definitivt räkna in skaparna och spelarna i OSR-världen, och OSR-världen blir bättre av att ha dem där.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Så är det. Sen kan man också skilja på OSR-spelen och OSR-”rörelsen”. Som exempel: någonstans mellan skyffel och grävskopa tycker jag man kan placera MÖRK BORG. Det är inte riktigt vad jag personligen skulle kalla ett OSR-spel utan snarare NuSR eller ”near-OSR”. Spelet är för unikt för att riktigt passa in OSR-mallen, men jag skulle definitivt räkna in skaparna och spelarna i OSR-världen, och OSR-världen blir bättre av att ha dem där.
Jo det är nog rätt bra som du säger att kunna skilja på OSR spelen och OSR "kåmmunityn" som är något bredare.

Mörk Borg tycker jag passar som bra exempel på NuSR. Inte riktigt D&D/OSR men man kan se att det idémässigt är inspirerat därav. Något annat exempel på en grävskopa skulle kunna vara Torchbearer som inte har egentligt D&D i sig alls, utan snarare en excercis i hur man kan spela D&Digt grottkräl med Burning Wheel. Inspirerat av gammelD&D/OSR men egentligen något väldigt annorlunda.
 
Top