OSR Vad är grejen med OSR?

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
196
Tredje vågens OSR. Flera har nämnts ovan. Dessa spel är regelmässigt bara avlägset besläktade med gammel-DnD och de äldre klonerna. Ofta estetiskt slående, mycket attityd, ofta regllättare än första och andra vågen, ofta skruvade/gonzo settings, långt bortom Gygaxs DnD-fantasy. Är inte direkt kompatibla med äventyr skrivna till gammelDnD/första vågen/andra vågen.
Jag tror att OSR kommer vandra samma väg som Forge-spelen på så vis att de smälter ihop med övriga rollspel till den grad att det inte längre går att skilja OSR från icke-OSR, men att väl valda idéer består och kan spåras i framtidens rollspelsdesign.

Någon kanske skulle kunna argumentera för att det redan börjat hända i tredje vågen som beskrivs ovan.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Att uppfatta mekaniken vankiansk magi (läs spell slots istället för vadå, PSY-poäng?) som något bortom standardfantasy är för mig avsiktligt skitnödigt. Likaså att leta i grottor efter skatter. Herregud lägg av.
Kanske inte bara magin, men nog tycker jag att det finns en poäng i att DnD-fantasy inte helt överlappar med folklig vaniljfantasy.

Vissa grejer gör såklart det men långt ifrån allt. Saker som är stapelvara i DnD har blivit det men är det inte i standard fantasy, typ tiflings, dragonborns, fokus på att plundrar gravkammare, gnomer och så vidare. Sen även hur magi fungerat. Så jag tycker att det finns en poäng
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag tror att OSR kommer vandra samma väg som Forge-spelen på så vis att de smälter ihop med övriga rollspel till den grad att det inte längre går att skilja OSR från icke-OSR, men att väl valda idéer består och kan spåras i framtidens rollspelsdesign.

Någon kanske skulle kunna argumentera för att det redan börjat hända i tredje vågen som beskrivs ovan.
Ja, det är en spaning jag köper. Eller, rättare sagt, jag tror att första och andra vågen kommer fortsätta finnas och göra sin grej på det gamla sättet, men också att en del av tänket har blivit ett slags allmängods. Och det finns ju också en slags hybridspel, som kanske Svärdets sång?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag tror att OSR kommer vandra samma väg som Forge-spelen på så vis att de smälter ihop med övriga rollspel till den grad att det inte längre går att skilja OSR från icke-OSR, men att väl valda idéer består och kan spåras i framtidens rollspelsdesign.

Någon kanske skulle kunna argumentera för att det redan börjat hända i tredje vågen som beskrivs ovan.
Jag tror att OSR-spelen har en inbyggd motståndskraft mot detta då D&D alltid kommer finnas kvar som motpol. Indiespelen kunde "bli klara" på ett helt annat sätt. Men det är en ren gissning.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Min poäng, som var att stora fantasyverk sällan handlar om murderhobos som letar skatter, styrks av att titta på JRR Tolkiens böcker
Ska inte älta det här ämnet men jag kom bara tänka på när Frodo och gänget fastnar i en gammal gånggrift och hotas av en kummelgast (barrow-wight). De blir räddade av Tom Bombadill och hittar en massa skatter! Kanske inte rakt av gå-ner-i-grottan-och-levla-narrativ men visst kan man hitta mycket inspiration från Tolkien, speciellt i stämning och världsbygge.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,874
Location
Marjura
Har väl egentligen haft noll intresse för OSR som spelsystem ("ogillar" D&D), möjligen lite mer som kuriositet för fenomenet i sig, men efter att ha spelat Tunnel Goons-hack i @P.eLL.e s regi på MunkCon, så såg jag vissa grejer som väckte viss ytterligare nyfikenhet över vad som kan göras.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
... "regelbantade fantasygrottkräl där du behöver ha koll på dina resurser och det är lätt att skapa en rollperson"-temat? Eller har jag missförstått definitionen totalt?
Jag vet inte om detta kommer att vara hjälpsamt eller bara skapa mer förvirring men det finns några i mitt tycke centrala tankesätt inom OSR. Det ska vara spelardrivet och platsbaserat. Fokus ska ligga på kreativ problemlösning och spelarskicklighet ska går före tärningsslag. Spelledaren ska vara en neutral domare som tolkar reglerna och spelvärlden, inte en medspelare, motspelare eller regissör. Med dessa tankesätt som utgångspunkt skulle jag till exempel kunna spelleda Fria Ligans Alien på ett OSR:igt sätt, om jag förberedde en passande äventyrsplats. Att det inte är fantasy, en dungeon eller exakt rätt regler är knappast viktigt.
 
Last edited:

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Tillägg: jag har spelat D&D med väldigt många människor som aldrig spelat rollspel förr, och jag har aldrig någonsin stött på någon som tyckt att spell slots brutit mot deras uppfattning om vad som är rimliga antaganden om magi i fantasyvärldar, eller som uppfattat det som svårförståeligt.
Brutit mot och brutit mot - det känns som att du läser in lite väl mycket i vad jag såg som poängen med Zeedox inlägg. På det stora hela tror jag du har rätt i att är man bekant med fantasy sen tidigare så är settingen väldigt bekant men vissa av de koncept och tropes som används är specifikt D&D-fantasy snarare än generisk fantasy och därmed så är de inte intuitiva för folk som inte är bekanta med specifikt D&D. Vancian magi är ett exempel på det. Som du säger så är det inte svårt att förklara men det måste likväl förklaras för det är inte intuitivt bara för att man är bekant med fantasy. Det är allt.

Übereil
 

Widundret

Veteran
Joined
3 Mar 2014
Messages
22
Det verkar som att det inte är helt lätt att sätta fingret på vad OSR är (eller inte är). Skönt, då är det inte bara jag.

I mångt och mycket verkar begreppet OSR mer abstrakt än de relativt konkreta definitioner jag läst här. De flesta verkar tycka att begreppet innefattar en enklare, mer lättillgänglig spelstil. Det verkar även som att det finns ett (lite punkigt) motstånd till etablerade rollspel. Fiktionen bygger ofta på genrespecifika konventioner, snarare än komplicerade världsbyggen. Strid verkar vara en återkommande komponent.

Sammantaget är det fortfarande svårt att förstå vad begreppet innebär. Men jag kan ha varit lite väl snäv i min initiala bild av att det bara skulle locka den typen av spelare som uppskattar strider i grottor (à la D&D). Vissa av definitioner som nämnts gör mig sugen att vilja testa; andra skippar jag nog helst. Däri ligger kanske problemet - hur ska vi veta vad vi pratar om?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Det verkar som att det inte är helt lätt att sätta fingret på vad OSR är (eller inte är). Skönt, då är det inte bara jag.

I mångt och mycket verkar begreppet OSR mer abstrakt än de relativt konkreta definitioner jag läst här. De flesta verkar tycka att begreppet innefattar en enklare, mer lättillgänglig spelstil. Det verkar även som att det finns ett (lite punkigt) motstånd till etablerade rollspel. Fiktionen bygger ofta på genrespecifika konventioner, snarare än komplicerade världsbyggen. Strid verkar vara en återkommande komponent.

Sammantaget är det fortfarande svårt att kristallklart förstå vad begreppet innebär. Men jag kan ha varit lite väl snäv i min initiala bild av att det bara skulle locka den typen av spelare som uppskattar strider i grottor (à la D&D). Vissa av definitioner som nämnts gör mig sugen att vilja testa; andra skippar jag nog helst. Däri ligger kanske problemet - hur ska vi veta vad vi pratar om?
Notera att strid är dödligt i OSR-spel, och ger lite xp. Skatter ger mycket xp. Så det är i mångt och mycket ett spel som handlar om att få tag på guldet samtidigt som man minimerar strider och andra risker. Det finns inga gamla och riskbenägna rollfigurer i OSR.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Det verkar som att det inte är helt lätt att sätta fingret på vad OSR är (eller inte är). Skönt, då är det inte bara jag.

I mångt och mycket verkar begreppet OSR mer abstrakt än de relativt konkreta definitioner jag läst här. De flesta verkar tycka att begreppet innefattar en enklare, mer lättillgänglig spelstil. Det verkar även som att det finns ett (lite punkigt) motstånd till etablerade rollspel. Fiktionen bygger ofta på genrespecifika konventioner, snarare än komplicerade världsbyggen. Strid verkar vara en återkommande komponent.

Sammantaget är det fortfarande svårt att förstå vad begreppet innebär. Men jag kan ha varit lite väl snäv i min initiala bild av att det bara skulle locka den typen av spelare som uppskattar strider i grottor (à la D&D). Vissa av definitioner som nämnts gör mig sugen att vilja testa; andra skippar jag nog helst. Däri ligger kanske problemet - hur ska vi veta vad vi pratar om?
Vi vet vad vi pratar om eftersom vi använder fler ord. "OSR" är ett väldigt vitt begrepp, precis som "rollspel", "fantasy", "expressionism", "samba" eller "sötsaker". OSR är en rörelse, en spelstil, en etikett man sätter på vissa publicerade spel, en riktning, och olika personer har olika bild av det. Men som synes i den här tråden finns det ett antal begrepp och tendenser som är gemensamt. Det är helt enkelt så terminologi funkar utanför vetenskaplig diskurs, och det är inget problem för kommunikationen. Vi behöver inga skarpa gränser, utan det funkar bra med någon sorts generell kärna och luddiga områden av OSR, OSR:igt och OSR-inspirerat.

Om du är intresserad av vissa delar av OSR men inte av andra så kan du ju till exempel starta en tråd där du beskriver vad du gillar och inte gillar, och be om tips på spel, bloggposter, AP-poddar eller vad det nu kan vara du är nyfiken på.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Vi vet vad vi pratar om eftersom vi använder fler ord. "OSR" är ett väldigt vitt begrepp, precis som "rollspel", "fantasy", "expressionism", "samba" eller "sötsaker". OSR är en rörelse, en spelstil, en etikett man sätter på vissa publicerade spel, en riktning, och olika personer har olika bild av det. Men som synes i den här tråden finns det ett antal begrepp och tendenser som är gemensamt. Det är helt enkelt så terminologi funkar utanför vetenskaplig diskurs, och det är inget problem för kommunikationen. Vi behöver inga skarpa gränser, utan det funkar bra med någon sorts generell kärna och luddiga områden av OSR, OSR:igt och OSR-inspirerat.

Om du är intresserad av vissa delar av OSR men inte av andra så kan du ju till exempel starta en tråd där du beskriver vad du gillar och inte gillar, och be om tips på spel, bloggposter, AP-poddar eller vad det nu kan vara du är nyfiken på.
Vet att du har stängt av likesen så vill bara säga: bra sagt! Kan lägga till att jag kan fatta om man blir förvirrad, för det finns så mycket i begreppet. Jag antar att det bästa sättet att lära sig är att spela, och hitta det som är kul för en själv.
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Brutit mot och brutit mot - det känns som att du läser in lite väl mycket i vad jag såg som poängen med Zeedox inlägg. På det stora hela tror jag du har rätt i att är man bekant med fantasy sen tidigare så är settingen väldigt bekant men vissa av de koncept och tropes som används är specifikt D&D-fantasy snarare än generisk fantasy och därmed så är de inte intuitiva för folk som inte är bekanta med specifikt D&D. Vancian magi är ett exempel på det. Som du säger så är det inte svårt att förklara men det måste likväl förklaras för det är inte intuitivt bara för att man är bekant med fantasy. Det är allt.
Jag vill hävda att det inte finns något sådant som "generisk fantasy", och det inte finns några koncept som är intuitiva bara för att man är bekant med fantasy. I synnerhet hur magi fungerar är en sådan sak som varierar extremt mycket, och i princip alltid måste förklaras om folk skall förstå det.

Fantasy är ett så pass brett och spretigt begrepp att det antagligen inte finns någon enda sak som är gemensam för alla fantasyberättelser, och få saker som återfinns ens i merparten av fantasy.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Det verkar som att det inte är helt lätt att sätta fingret på vad OSR är (eller inte är).
Vad OSR inte är:
  • Inte färdighetsbaserat
  • Inte baserat på stora (mer eller mindre) kända spelvärldar
  • Inte D&D4-5 (eller indie)
  • Inte mainstream
  • Inte karaktärsfokuserat
Typ så.
 
Last edited:

Widundret

Veteran
Joined
3 Mar 2014
Messages
22
Det är helt enkelt så terminologi funkar utanför vetenskaplig diskurs, och det är inget problem för kommunikationen.
Jag skulle vilja hävda att terminologi kan vara nog så abstrakt och mångfacetterad även inom vetenskapen. Åtminstone inom den utbildningsvetenskapliga sfär där jag spenderat min tid. Mitt syfte med den här tråden var, precis som du nämner, att med flera ord försöka bredda min bild av OSR som fenomen. Jag har nog varit otydlig om du uppfattat det som att jag bara var intresserad av enkla svar.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Skulle vilja att OSR var föreställningen om vad D&D var, utifrån avsaknaden av fullständig information och en känsla för en estetisk som inte egentligen förekom. Lite som föreställningen om de vita marmorstatyernas estetik och republikens bröd och skådespel.

… eller är det detta OSR är?
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Å andra sidan finns novellerna om Conan, som väl får betraktas som ganska inflytelserika fantasyverk. Och han inte är främmande för att ge sig in i någon sorts grotta för att stjäla en skatt.
Som parentes på denna omnämning: Conan är för mig som bara sett filmen väldigt långt ifrån OSR - han är superstark jämfört med andra och lyckas med det mesta - mer FATE än något annat, i mitt huvud! A Connecticut Yankee in King Arthur's Court och Dungeon Meshi är det närmaste för mig, kanske följt av… Jönssonligan?!
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
196
Jag tror att OSR-spelen har en inbyggd motståndskraft mot detta då D&D alltid kommer finnas kvar som motpol. Indiespelen kunde "bli klara" på ett helt annat sätt. Men det är en ren gissning.
Indiespelen tillkom säkert av flera anledningar men jag är ganska säker på att en av dem var att så att säga lösa problemet med att rollspelsregler traditionellt gjorde ungefär samma sak oavsett vad spelet var avsett för. Grottröj, vampyrintriger, kriminella cyberpunkare med mera... systemdesignen var (med enstaka undantag) ganska snarlik fram tills att indiespelen införde ett nytt paradigm med regler anpassade till spelet.

Om det problem OSR-spelen ska "lösa" är att bryta vissa konventioner så är det absolut något som kan smälta ihop med de delar av hobbyn som inte definieras som OSR idag. Det förändras inte av att D&D kommer fortsätta vara störst under överskådlig tid.
 
Top