Nekromanti Vad är faran med OT inlägg?

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Evokee;n323752 said:
Jag hitta ingen bättre avdelning att posta i så jag postar här.

Jag upplever det som ett stort problem på detta forum att ”off-topic inlägg” alltid ska åthutas och att trådar som inte är 100% on-topic ofta stängas ner.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att diskussioner på så sätt aldrig kan utvecklas organiskt, utan att hela tiden måste beskäras eller stoppas. Jag har förståelse för att man inte kan kidnappa en tråd om te x Symbaroum för att diskutera Eon, men om en diskussion om monster i Symbaroum så småningom ebbar ut och leder in på en diskussion om monster i Eon så ser jag inte problemet i att Eon diskussionen får fortgå. Det man ofta gör på andra forum är att intressanta diskussioner i diskussionen ofta lyfts ut när det blir för omfattande, och istället läggs i en ny diskussion som skapas av moderatorn och te x då heter ”monster i Eon”. Varför för man inte så här?

Det här gäller inte bara politiskt ”kontroversiella” diskussioner (även om fenomenet är mest vanligt förkommande där) utan även i helt har harmlösa diskussioner.
Problemet är när trådar "kidnappas", så trådstartaren inte längre känner igen sig i vad som diskuteras. Det är ju då ett sätt att trycka ner denne. Att bara låta tråden sjunka genom att inte svara är mycket mindre traumatiskt.

Ännu värre är när tråden avrälsas så att moderatorerna måste stänga tråden. Det tillvägagångssättet kan jag ju använda för att stänga ner diskussioner jag inte vill ska diskuteras. Tydligaste exemplet är om jag här och nu börjat snacka om Hitler, och alla blivit skitförbannade och tråden stängs - då är det ju min handling som får dig att förlora ditt ämne.
 
Top