Nekromanti Vad är faran med OT inlägg?

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,107
Jag hitta ingen bättre avdelning att posta i så jag postar här.

Jag upplever det som ett stort problem på detta forum att ”off-topic inlägg” alltid ska åthutas och att trådar som inte är 100% on-topic ofta stängas ner.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att diskussioner på så sätt aldrig kan utvecklas organiskt, utan att hela tiden måste beskäras eller stoppas. Jag har förståelse för att man inte kan kidnappa en tråd om te x Symbaroum för att diskutera Eon, men om en diskussion om monster i Symbaroum så småningom ebbar ut och leder in på en diskussion om monster i Eon så ser jag inte problemet i att Eon diskussionen får fortgå. Det man ofta gör på andra forum är att intressanta diskussioner i diskussionen ofta lyfts ut när det blir för omfattande, och istället läggs i en ny diskussion som skapas av moderatorn och te x då heter ”monster i Eon”. Varför för man inte så här?

Det här gäller inte bara politiskt ”kontroversiella” diskussioner (även om fenomenet är mest vanligt förkommande där) utan även i helt har harmlösa diskussioner.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu är jag bara tekniker på forumet, och har inget att göra med om hur eller varför reglerna ser ut här. Så detta är bara min privata åsikt.

När en tråd har spårat iväg OT, även om det är till ett annat okontroversiellt ämne så innebär det minst två saker.
1. Det bidrar till att vissa personer som kommer in sent och vill diskutera ursprungsämnet kan komma att dra sig från att göra det, då tråden inte längre handlar om det.

2. De som inte är intresserade av det ursprungliga ämnet kan missa ämnen de skulle finna intressanta, då det är gömt i andra trådar.

Varför moderatorerna inte brutit ut ämnet beror nog i alla fall delvis att innan senaste var forumplattformen så pass uppfuckad, så hade de tur förlorade man bara tråden. Vet inte om de har testat att bryta ut något sedan dess, men det är nog bra att de inte testat medans jag var på semester utomlands.

Sedan är det inte så värst svårt att själv skapa en ny tråd om man känner att en sidokommentar börjar få eget liv, och sedan posta en länk till den nya tråden.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,481
Location
Stockholm
Är vi verkligen så snabba på att moderera OT i helt harmlösa diskussioner? Min känsla är att vi släpper rätt mycket OT, och endast försöker stävja det när det börjar skada tråden.

Men för att svara på frågan: grundprincipen är att OT har en tendens att intressera ett fåtal personer som då riskerar att kapa tråden för sina egna syften. Därav modererar vi OT.

Vad många missar när vi be dem stanna på topic i en tråd är att de kan gå och starta en egen tråd om t.ex. monster i Eon och fortsätta där. En OT-moderering betyder inte alltid att man inte får prata om ämnet alls, utan att tråden inte ska fyllas med OT.

Flyttar detta till rollspel.nu-forumet, förresten. Frågor om moderering, regler och sånt som gäller forumet tas där. I det här forumet [rollspel] är det ... off topic! :p
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Evokee;n323752 said:
Jag hitta ingen bättre avdelning att posta i så jag postar här.

Jag upplever det som ett stort problem på detta forum att ”off-topic inlägg” alltid ska åthutas och att trådar som inte är 100% on-topic ofta stängas ner.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att diskussioner på så sätt aldrig kan utvecklas organiskt, utan att hela tiden måste beskäras eller stoppas. Jag har förståelse för att man inte kan kidnappa en tråd om te x Symbaroum för att diskutera Eon, men om en diskussion om monster i Symbaroum så småningom ebbar ut och leder in på en diskussion om monster i Eon så ser jag inte problemet i att Eon diskussionen får fortgå. Det man ofta gör på andra forum är att intressanta diskussioner i diskussionen ofta lyfts ut när det blir för omfattande, och istället läggs i en ny diskussion som skapas av moderatorn och te x då heter ”monster i Eon”. Varför för man inte så här?

Det här gäller inte bara politiskt ”kontroversiella” diskussioner (även om fenomenet är mest vanligt förkommande där) utan även i helt har harmlösa diskussioner.
Huvet på spiken
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,585
Jag upplever det inte som ovanligt att sidospår lyfts över i egna trådar, och om det är så att det händer för sällan får vi väl helt enkelt bli bättre på att flagga för moderatorerna när det är läge.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Det bästa vore naturligtvis om mods bröt isär trådar som du beskriver, och på tidigare plattformar skedde det ganska ofta. Problemet är att vBulletin5 är den trasigaste forum-mjukvara som jorden någonsin skådat, och den klarar inte alltid av sånt som i princip all annan forum-mjukvara klarar.

Sist det försöktes så var det helt enkelt ett helvete att lyckas. Det är alltså tekniska begränsningar som ligger bakom.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,481
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n323761 said:
Men om man själv är den Store Trådstartaren hur kan man då vara OT?
Genom att inte prata om det som trådstarten handlade om.

/Magnus
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Magnus Seter;n323762 said:
Genom att inte prata om det som trådstarten handlade om.

/Magnus
Men om man formulerar sig som så att man önskar att tråden får växa organiskt genom folks inlägg, så att man kan hitta nya infallsvinklar etc, hur kan man vara OT då?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,481
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n323763 said:
Men om man formulerar sig som så att man önskar att tråden får växa organiskt genom folks inlägg, så att man kan hitta nya infallsvinklar etc, hur kan man vara OT då?
Genom att inte diskutera det som delforumet handlar om.

/Magnus
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,736
Location
Eskilstuna
Jag kanske är konservativ och träig, men jag tycker att det är smidigare och tydligare om man diskuterar fräna monster i olika spelvärldar i en tråd som heter ”Fräna monster i olika spelvärldar” under rollspelsforumet – och GNS och dess inverkan på designbeslut i tråden ”GNS och dess inverkan på designbeslut” under spelskaparforumet. Istället för tvärtom, eller att blanda friskt.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,107
Grisodlar'n;n323763 said:
Men om man formulerar sig som så att man önskar att tråden får växa organiskt genom folks inlägg, så att man kan hitta nya infallsvinklar etc, hur kan man vara OT då?
Haha! Man får börja med en sån disclaimer i varje ny tråd
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,107
ceruleanfive;n323766 said:
Jag kanske är konservativ och träig, men jag tycker att det är smidigare och tydligare om man diskuterar fräna monster i olika spelvärldar i en tråd som heter ”Fräna monster i olika spelvärldar” under rollspelsforumet – och GNS och dess inverkan på designbeslut i tråden ”GNS och dess inverkan på designbeslut” under spelskaparforumet. Istället för tvärtom, eller att blanda friskt.
Man kanske vill diskutera monster i Symbaroum. Och sen börjar folk efter en stund diskutera monster i eon, vilket många kanske tycker är en bra fortsättning eller bra påbyggnad. Med som det är nu ska då den diskussionen stävjas, och de som kanske är halvvägs igenom sin diskussion måste försöka ta vid i en ny tråd, vilket sällan sker. I praktiken blir den approachen en riktig diskussionsdödare som jag tror gör många mindre benägna att skriva här. För man vet att så fort tråden leder till nåt som är lite bredare och för den delen kanske mer intressant än monster i Symbaroum så stängs de m diskussionerna ner.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,481
Location
Stockholm
Evokee;n323781 said:
För man vet att så fort tråden leder till nåt som är lite bredare och för den delen kanske mer intressant än monster i Symbaroum så stängs de m diskussionerna ner.
Jag tror att ingen blir förvånad om jag säger att min uppfattning om hur utbrett problem detta är skiljer sig radikalt från din uppfattning, som så mycket annat när det gäller hur detta forum modereras.

Men det skulle vara lättare för mig att se över det här om jag får exempel på några trådar där detta problem har uppstått. Då kan jag kolla hur det har modererats och varför det modererades och vilken effekt det fick. På så sätt får vi ju något mer konkret att diskutera.

Tack på förhand

MVH

/Magnus
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,107
Magnus Seter;n323782 said:
Jag tror att ingen blir förvånad om jag säger att min uppfattning om hur utbrett problem detta är skiljer sig radikalt från din uppfattning, som så mycket annat när det gäller hur detta forum modereras.

Men det skulle vara lättare för mig att se över det här om jag får exempel på några trådar där detta problem har uppstått. Då kan jag kolla hur det har modererats och varför det modererades och vilken effekt det fick. På så sätt får vi ju något mer konkret att diskutera.

Tack på förhand

MVH

/Magnus
Absolut, jag kan posta här nästa gång det händer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Evokee;n323752 said:
Jag har förståelse för att man inte kan kidnappa en tråd om te x Symbaroum för att diskutera Eon, men om en diskussion om monster i Symbaroum så småningom ebbar ut och leder in på en diskussion om monster i Eon så ser jag inte problemet i att Eon diskussionen får fortgå.
Ska vi börja med att definiera vad ett forum är och inte är?

En forumstråd är inte som en diskussion på krogen.

En forumstråd är mer som en paneldebatt på ett konvent som spelas in och sedan läggs upp på nätet så att folk kan ladda ner och lyssna på debatten i efterhand.
Om det finns en programpunkt på ett konvent som heter "Monster i Symmbaroum" och jag bestämmer mig för att offra min dyrbara tid på att gå att lyssna på den så vill jag definitivt inte kommma in i ett rum där man diskuterar monster i Eon.
Diskussionen får gärna dra iväg så långt att man jämför monster i Symbaroum med monster i Eon, men när man fullständigt slutar att diskuterar monster i Symbaroum är det dags för en moderator att säga stopp!

Om man surfat in på ett forum; med "man" menar jag vem som helst i hela världen och med "forum" menar jag vilket forum som helst i hela världen; - vad är det första man gör?
Jo, man läser titlarnatrådarna!
Och vad gör man om trådarns innehåll inte överensstämmer med titlarna?
Man lämnar forumet för att aldrig mer komma tillbaka för uppenbarligen är de som driver forumet inkompetenta.

Snälla, förklara för mig:
Varför är det så fruktansvärt svårt att starta en ny tråd när man själv märker att det man vill diskutera börjar avvika från ämnet?
Jag klarar av det.
Flera andra forumiter klarar av att starta nya trådar när det de vill diskutera börjar avvika från ämnet.
Exakt vilken förmåga är det ni saknar, som jag och andra har, som gör att ni inte klarar av att starta nya trådar?

Återigen: vill man snacka på samma sätt som man gör över en öl på krogen är ett forum fel platform.
Då finns det andra internetverktyg som messenger, discord, slack, o.s.v.
Varför envisas ni att med att behandla rollspel.nu som om det vore ett ölhak när det inte är det?

Evokee;n323752 said:
Jag tycker det är väldigt tråkigt att diskussioner på så sätt aldrig kan utvecklas organiskt, utan att hela tiden måste beskäras eller stoppas.
Ja, forum ska växa organiskt.
Men det är inte nya inlägg som ska växa organiskt, utan nya forumstrådar med nya titlar,
Inlägg ska bete sig som vackra grenar som växer ut från trädets rot som är startinlägget. inlägg ska inte se ut som sjuka mutationer på trädstammen som inte har med startinlägget att göra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,988
Location
Ludvika
Evokee;n323819 said:
Absolut, jag kan posta här nästa gång det händer.
Finns det inga existerande trådar som är exempel på detta? Jag tyckte du skrev att det var ett stort problem.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,107
Rymdhamster;n323933 said:
Finns det inga existerande trådar som är exempel på detta? Jag tyckte du skrev att det var ett stort problem.
Finns säkert
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,988
Location
Ludvika
Evokee;n323993 said:
Finns säkert
Vilka då?

Evokee;n323752 said:
Jag upplever det som ett stort problem på detta forum att ”off-topic inlägg” alltid ska åthutas och att trådar som inte är 100% on-topic ofta stängas ner.
Vad baseras annars detta uttalande på? Är det bara taget ur luften, eller bygger det på faktiska trådar som stängts ner för att de inte varit 100% on topic?
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,107
Rymdhamster;n323998 said:
Vilka då?



Vad baseras annars detta uttalande på? Är det bara taget ur luften, eller bygger det på faktiska trådar som stängts ner för att de inte varit 100% on topic?
Jag vet inte, jag följer bara ett par trådar i taget. Inget jag sett sista dagarna, men jag tycker det sker väldigt ofta.

Du verkar vilja att jag ska ägna massa tid åt att gräva fram ”besiv” för att styrka mitt påstående. Det kommer jag inte göra, då jag har bättre saker att göra, och tycker det verkar som en väldigt tradig sysselsättning.

Men jag ska som sagt försöka komma ihåg att posta exempel här nästa gång jag noterar ett sådant.
 
Top