Nekromanti Vad är ett rollspel?

westernamatör

Veteran
Joined
27 Apr 2002
Messages
22
Hej igen!

Jag undrar bara: vad är ett rollspel?
Det kanske är lite svårt att förklara men försök!
Jag har nämligen inte hittat någonting där det står vad ett rollspel egentligen är och vad man gör, vad det går ut på o.s.v.
Jag är en amatör (se namnet) och vet inte ett enda dugg.
Har inga böcker, vill bara veta svaret på denna fråga innan jag börjar inhandla saker.
Snälla! Ta er tid att förklara!

Tack!
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Ett SPEL där man spelar en ROLL av en annan människa/varelse/images/icons/smile.gif. När man spelar rollspel så måste man ha en Spelledare (SL). Han (eller hon, tyvärr finns det alldeles för få rollspelstjejer) bestämmer allt som händer med spelarnas rollpersoner. Dessa rollpersoner är som spelarnas avatarer i spelvärlden, varje spelare har en. SL får ingen rollperson (RP) eftersom han/hon (viktigt att vara PK) ska guida spelarna genom spelet och leda äventyret. Och ärligt, hur kul är det att spela ett spel om man vet exakt allt som kommer hända?

Förstår du inte min halvkassa förklaring rekommenderar jag dig att tjacka #13 av tidningen Codex. Där har Krister Sundelin skrivit en mycket bättre förklaring.

Förresten, vad ska du göra när du inte är amatör längre?/images/icons/smile.gif
 

westernamatör

Veteran
Joined
27 Apr 2002
Messages
22
Tänk er att...

Tänk er att ni är en amatör som aldrig har hört talas om rollspel förut. Absolut ingenting. Jag förstår allt det där (har läst artikeln om Eon där det berättas lite granna) fast jag förstår som inte vad man gör???
Hur skriver man ett äventyr?
Jag laddade ner ett äventyr från Westerns hemsida men förstår inte hur man "använder" det.

Kan någon förklara?




För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Tänk er att...

Ålrajt, jag gör ett tafatt försök:

Du har en person som leder spelet. Det är spelledaren. De andra deltagarna i spelet är spelare. De gestaltar en roll. Rollpersoner.

Spelledarens uppgifter är många. Men den viktigaste är att beskriva för spelarna vad deras rollpersoner ser, hör, luktar, känner osv. Spelledaren ska också gestalta alla personer (och andra varelser) som rollpersonerna kan stöta på.

Spelarnas uppgift är att låtsas att de är sina rollpersoner. Genom att utgå från vad spelledaren beskriver bestämmer de vad deras rollpersoner skall göra, t.ex. råna en bank, mata hästen eller gräva guld.

I ett äventyr brukar det finnas med lite beksrivningar av platser där rollpersonerna kan hamna, personer som de kan möta, och liknande. Sedan försöker spelledaren och spelarna med hjälp av äventyret skapa en berättelse ihop.

Det kan se ut ungefär så här:

Spelledaren: Ni befinner er i ödemarken, och ert vatten börjar ta slut efter flera dagars resa utan möjlighet att fylla på flaskorna. Era munnar är torra och era kroppar trötta. Då får ni syn på en stad i horisonten.

Thomas: Jag driver på min häst så gott det går, jag vill dit illa kvickt!

Erik: Jag tar det lite mer försiktigt, det kanske är något underligt med stan...

Och nu orkade jag inte skriva mer, men staden kanske är en spökstad, eller ett tillhåll för bankrånare eller vadsomhelst. Det är spelledaren som bestämmer sådant.
 

westernamatör

Veteran
Joined
27 Apr 2002
Messages
22
Exempel-äventyr

Alla mina kompisar vet lika mycket om rollspel som jag d.v.s. ingenting.
Skulle det inte gå att göra ett slags exempel-äventyr som för att visa spelarna hur ett äventyr egentligen går till och hur det ser ut för spelledaren (jag).
Nu undrar jag, hur kan man skriva ett sådant äventyr eller finns det redan ett?




För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Re: Exempel-äventyr

<center>110 visningar och inga svar?</center>

Jag tror de tycker att du ska skriva på rollspelsforumet (det finns inte bara ett forum, och alla går att skriva på). Detta forum handlar om just Western. Annars kan det ju vara så att de inte har något svar, som jag.

Jag undrar lite varför du rippat min signatur...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Exempel-äventyr

Jag undrar lite varför du rippat min signatur...

Heh, och du fick den var ifrån? ^_-


Storuggla, kan sina romerska senatorer
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Re: Tänk er att...

Ungefär vad är det du inte förstår? Regelmässigt eller annat? Till att börja med, har du reglerna?
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Re: Exempel-äventyr

och du fick den varifrån?

Cato den äldre kan inte protestera, för han har varit död i tvåtusenetthundrafemtioen år/images/icons/tonguea.gif.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Förklaring

Ett rollspel är ett spel där spelarna tar på sig olika roller. Det är i princip som teater där en person är regissör och manusförfattare. Denne kallas spelledare. Resten motsvarar skådespelare och kallas spelare.

Spelarna koncentrerar sig på att berätta vad deras rollpersoner gör medan spelledaren gör allt annat.

Ett exempel: Man har samlat hemma hos en av spelarna för att spela lite Western. Efter alla har funnit en bekväm sittplats så börjar det.

Spelledaren (SL): Ni rider in i Lodestone täckta av en veckas resdamm. Vad gör ni?
Spelare 1 (S1): Jag frågar första bästa person efter en salong.
SL: Du får syn på en gammal man som sitter på en pall utanför en handelsbod.
S1: "Ursäkta mig pops, har ni nån salong i den här hålan?"
SL: "Rid bort till korsningen och ta vänster, mitt emot kofållorna ligger salongen."
S2: Vi rider dit.

Och sådär fortsätter det sedan. Spelledaren beskriver miljöer, resultatet av det spelarna gör och gestaltar alla personer som inte är spelarnas egna.

Det går alltså ut på att berätta en gemensam historia och ha kul medan man gör det.
 

westernamatör

Veteran
Joined
27 Apr 2002
Messages
22
Re: Exempel-äventyr

Jag tänkte att detta inlägg var lämpligt i denna Western kategori eftersom jag tänkte skriva ett "exempel-äventyr" i Western och inte D o D.
Borde jag skriva det i en annan kategori endå?





Praetario Cartainen Delenda Est
 

westernamatör

Veteran
Joined
27 Apr 2002
Messages
22
Re: så här var det

Jo, helst så vill jag ju ha ett "exempel-äventyr" till Western eftersom det är det enda rollspel jag kommer att få.
Ett kort och enkelt äventyr där spelledaren kan visa de andra vad han gör o.s.v. hur ett äventyr går till, hur han läser av äventyret och vad som står där som de andra inte får se o.s.v.
Jag har tänkt på Grande Station men det är ett så bra nybörjaräventyr (och jag är ju nybörjare...).
Har någon annan något bra förslag?





Praetario Cartainen Delenda Est
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
äventyret

Grande Station är ett bra nybörjaräventyr, det är ganska kort och enkelt, men rollpersonerna bör ha bra träffchans i såväl skjutvapen såsom närstrid, det kan bli lite knivigt när indianerna stormar. Dessutom måste spelarna inte vara helt ovana vid att använda de små grå. Min spelgrupp klättrade ner i hemliga gången, hittade förklädnaden, kom upp i butiken, men misslyckades totalt med att dra några slutsatser(de har bättrat sig, jag lovar).
 

westernamatör

Veteran
Joined
27 Apr 2002
Messages
22
Så...

Har du (eller någon annan) något förslag om ett "exempel-äventyr"? (Jag har blivit trött på att använda uttrycket...)
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Re: Så...

Hmmmm, ett bra (kanske inte så mycket av exempel) äventyr är Ranchkrig i Hope City. Ett enkelt jobb som eskalerar till duell på öppen gata. Och dueller är väl en del av det som Western handlar om, right?(därmed inte sagt att det är allt.)

Personligen gillar jag äventyr som får en att tänka, men det är icke bra om du vet att dina spelare är ena riktiga träskallar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Rollspel innebär att man gestaltar en påhittad roll, oftast med hjälp av ett regelverk. När man spelar är man ett antal personer, vanligen 4-6, varav en leder själva spelet. Denna person har tillgång till ett äventyr, vilket beskriver en situation och olika utvecklingar av denna situation. Spelledaren gestalatar själv ingen bestämd roll, utan får i stället gestalta de personer som beskrivs i äventyret. Han/hon får även beskriva allt vad som sker omkring rollpersonerna. Detta är enda sättet som spelarna får information om rollernas omgivningar, då allt äger rum i spelarnas och spelledarens fantasi.

Spelarna, å andra sidan, har innan spelet börjat skapat var sin rollperson. Denna rollperson består dels av en beskrivning som talar om hur man ska spela personen (så om man ska spela en girig person bör man låta rollen bete sig girigt då man spelar) och dels av ett antal värden som beskriver hur bra rollpersonen är på olika saker. Dessa värden används för att bestämma hur bra rollpersonen kan utföra olika saker. De kombineras med en slumpfaktor, vanligen en tärning, för att bestämma om en specifik handling under spelets gång lyckas eller inte. Exempel på hur spelandet går till finns i inlägg nedan. Beskrivningar av exakt hur man skapar rollpersoner och använder sig av reglerna finns i regelboken.
 
Top