Nekromanti Vad är er vitlök? (Yamara-spoiler!)

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nej men ja

Om din teori skulle stämma så skulle vi säga att vikingarna levde runt 800-talet till tiotusentalet.
Inte "tiotusentalet", din pajas (det vore ju år 10000), men väl "tiohundratalet". Du har dock helt rätt i sak; den som säger "tiohundratalet" är en bajshjärna, och eftersom ingen säger det så måste man ju vara något av en mupp om man säger "tjugohundratalet" också.

Det här är min syn på saken:

Jag gillar rationalitet, vettighet och begriplighet. Jag gillar det som är bäst, inte det som några bajshjärnor med snofsiga arbetstitlar försöker tala om för oss att det är bra.

Så: Jag närmade mig 2000-frågan med första försiktighet och vetgirighet. Varför säger man si eller så, egentligen? Jag undrade "varför säger man tusentalet snarare än tiohundratalet, och varför har vi sagt nittonhundratalet snarare än tusenniohundratalet?" Svaret var lika uppenbart som genialiskt: För att det är enklare och går snabbare. Enkelhet och snabbhet kan i det här fallet mätas med stavelser.

Tu - sen : Det är två stavelser.
Ti - o - hun - dra : Det är fyra stavelser. Dubbelt så jobbigt. Tusen är därför enklare än Tiohundra.

Nitt - on - hun - dra : Det är fyra stavelser.
Tu - sen - ni - o - hun - dra : Det är sex stavelser. Asjobbigt. Nittonhundra är därför enklare än Tusenniohundra.

Mina ekvationer stämmer såsom alla kan se överrens med verkligheten. Så vad säger de om fallet 2000? Jo:

Tju - go - hun - dra : Fyra stevelser.
Två - Tu - sen : Tre stavelser.

Härmed bevisade jag att "år tvåtusen" är vad som är rationellt att säga, och att det är vad alla människor med en någorlunda fungerande förmåga att tänka också gör, medan det skrattretande magplasket "tjugohundra" är så urbota dumt att enbart de jag kallar för "akademiker" skulle kunna komma på det (vilket också är alldeles sant) och att man måste ha blivit förledd av masshypnos för att tro att det är det enda rätta.

Om man, som jag, är van att ifrågasätta självutnämnda auktoriteter (såsom fårskallarna i Svenska Akademien, ja, de är idioter allihopa. Jag har ju bevisat att de saknar hjärna med detta oomkullrunkliga test) så tänker man inte i banor som "vad säger alla andra? Jag är för dum för att tänka själv, så det är bäst att jag gör som de här killarna som har skägg och glasögon..." utan istället gör man det enda rätta; det som är rationellt.

Därför säger jag "år tvåtusen". Jag säger förresten "färst" och "bokhandlar" också, och jag kan inte se en enda vettig anledning till att låta bli. Jag äger.

/Rising
som inte är särskilt allvarlig i det här inlägget. Ni kommer väl ihåg diskussionen om Manga?
 

Barwut

Veteran
Joined
16 Dec 2004
Messages
26
Location
Göteborg
Lukten av blöt ylle eller tyg som rivs itu får mig att fly fortare än illa kvickt.

Kan man annars beskriva den känslan som uppstår när man råkat få in aluminiumfolie i munnen och denna blandas med ens gamla ammalgamfyllningar?

Barwut
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
<ul type="square"> [*]Techno och sån musik som bara är ett enda dunkande. Musik ska vara text och melodi. Eller åtminstonde melodi.
[*]Personer som inte kan se saker ur ett annat perspektiv än sitt eget. Utan dem vore världen än bättre plats. (Det heter säckert nått fräckt som jag inte kommer ihåg)
[/list]
Det var nog allt.

/Marcus som inte är (hoppas jag i alla fall)en sådan människa och därför inte egentligen hatar så mycket.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Fingertoppar och jeanstyg

Menar nu när du gnuggar dina fingarar mot jeanstyg eller när någon annan gör det? För om det är när någon annan gör det vet jag vad jag ska göra om spelmötena blir för tråkiga, vilket de _inte_ brukar bli, men om det skulle hända. :gremtongue:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Fingertoppar och jeanstyg

Både och. Jag måste dock märka det... Värst är det om jag själv gör det. Jag hatar att bli så där äckligt varm i fingertopparna, då får jag rysningar...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,705
Location
Värnhem, Malmö
Ost, tål inte eländet.
Öppna eldslågor, jag blir alltid nervös över att mitt hår ska fatta eld.
Den där mumien som i en dröm klättrar in genom ett fönster i Tintinalbumet "De sju kristallkulorna", den skrämmer mig än idag.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,927
Location
Sandukar
Re: Nej men ja

Jag säger förresten "färst" och "bokhandlar" också, och jag kan inte se en enda vettig anledning till att låta bli. Jag äger.

Färst är bra. "Det minsta antalet" är clown att säga. Och för att krossa din rebelliska attityd kan jag säga att bokhandlar finns med i SAOL redan, som kompliment till boklådor.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Nej men ja

Fan vad coolt, jag trodde jag var ensam i världen om att automatiskt säga färst! Hursomhelst, jag säger också färst, det är ägigt...

-Hjalle, den Färste.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Mina vampyrsvagheter

1. Stora mängder små äckliga kryp eller ett fåtal stora äckliga kryp. Insekter, tusenfotingar, slemmiga...<Ace Ventura "YYYYUUUCK!">.
2. Måste fly från cigarettrök, annars MÅSTE jag släcka cigaretten.
3. Kan inte bita rökare.
4. När någon spelar riktigt falskt på instrument mår jag dåligt.
5. När någon säger eller gör något extremt korkat och pinsamt måste jag antingen gå därifrån eller krypa ihop, hålla händerna för öronen och blunda.

P.S. Jag skulle antagligen bli den mest viklöksstinkande vampyren i världen. Jag älskar vitlök.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Ytlighet
-Personer som menar att livet går ut på vilken jacka man har på sig eller vägrar att förstå hur komplicerad verkligheten kan vara för andra än dem, lär gå fria från mina vampyrbett.

Skrävlare
-Ni vet dem som bara måste brösta sig i tid och otid. Lämnas ifred.

Tuffingar
-De där som menar att "riktiga" män fiser utan att skämmas, vägrar att ta ut pappaledighet "...för det är ju frugans jobb, hö hö!", ska klara att dricka sig redlöst berusad och "minsann inte är rädd för att ge/ta en smäll!". De går fria.

Jag tror att jag skickar varulvarna på dem istället för att bita dem. :gremgrin:

/Basenanji
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Det effektivaste sättet att fördriva mig med är nog en särskrivning eller möjligtvis en felstavning. Fungerar också bra att fördriva mig med lunar-språket eller det nästan lika löjliga haxxor-språket.

Sen om ni inte själva klarar av att använda er av dessa metoder så kan ni alltid spela lite hip-hop, Rn'B, tecno, plingpong-pop osv. Det får mig att börja blöda i öronen och jag vill bara springa bort eller få slut på oväsendet.

- Jocke, sov endast 5½h i natt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Färst … (faktiskt OT, trots forumets namn)

»Jag säger förresten "färst" […] också, och jag kan inte se en enda vettig anledning till att låta bli. Jag äger.«

Jag ägde redan 2003, men det gjorde inte du. :gremsmirk:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Tja för egen del skulle det nog bli följande saker som hålla mig borta:

Dansbandsmusik (även om vissa yngre sångerskor gärna får donera lite blod) =^_^=
Surströmming
Usla sitcoms (Sitcoms är per definition usla)
Dogmafilmer

Saker som skulle få mig gå frenzy istället
"leet"-speak såvida det inte faktiskt handlar om tekniska geekiga saker. Här kommer slå syndaren gul och blå med den största ordbok jag hittar. Vid repeat offences kommer jag tvinga vederbörande att läsa alla böcker av alla nobelprisförfattare i literatur.. Straff som nog räknas som tortyr enligt Genevekonventionen dock.

/Ulfgeir
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,516
Location
En mälarö
Språkförbistring

Jag säger förresten "färst" också, och jag kan inte se en enda vettig anledning till att låta bli.
Jag skulle låta bli av den enkla anledningen att jag inte vet vad "färst" betyder. Är det en blandning av "värst" och "färsk" eller?

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,516
Location
En mälarö
Personer som inte kan se saker ur ett annat perspektiv än sitt eget.
Du menar sådana som har förutfattade meningar om musik och anser att techno inte är sådan? :gremwink:

/Anders (på rethumör)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Språkförbistring

Samma här. Jag förstod senare av sammanhanget att det var "få, färre, färst" man menade, men jag tycker det låter helknas.

Själv säger jag "minst".

Erik
 
Top