Nekromanti Vad är en "ungdom"?

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Lite konfunderad över detta begrepp. SJ kör med ungdomsrabatterna 15-20 år samt 20-25 år. Inbland talas det om 18-24 år. Ibland 13-26 år. Enligt wikipedia definieras det som "en ung person, som inte riktigt räknas som vuxen". Men många säger ju att det räknas som vuxet när man blir 18 år gammal - dvs myndig. Barn=omyndig, Vuxen =Omyndig.

Men en 20+are är ju inte en tonåring[13-19], ändock myndig samt fortfarande en "ungdom" fram tills denne fyller 25,26 tydligen, för då faller en yxan över huggkubben och denne blir "gammal" eller ung vuxen. Eller snarare "ung vuxen". Vilket är problematiskt: 20 år gammal = Myndig + ung vuxen + ungdom, alla tre på samma gång. Men när denne fyller 25 så Myndig + Ung vuxen. Sedan är väl dessa gränser satta efter en del rabatter som SJ och Specsavers m.fl. ger ut.

Sedan har vi det här med 'medelålders' som är något som ligger bortom ungdom/ung vuxen. Antingen blir man medelålders vid 30, 35, 40 eller 45 vad jag sett(siffror alltså). Man är således ung mellan 0-30 år, medelålders 30-60 år och gammal/ålderdom 60-90 år samt Urgammal om man är 90+. Fast då kan man väl också räkna 30-års åldern som ung också? Även om folk tjuter om den åldern likt milleniumskiftet år 1999/2000 och världens förintelse 2012 enligt Mayakalendern - och inget hände vid dessa datum! Klimakteriet tar ju verkligen vid vid 40-50-års åldern, då kan man nog inte klassas som ung.


Samtidigt är ju också åldern biologisk och inte kronologiskt indelad.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle säga att det är fullständigt relativt. Ett sätt att se på 'ungdom' är att det är stadiet man befinner sig i innan man gift sig och skaffat barn (som man förväntas göra enligt samhällsnormen), och ur det perspektivet är ungdomar idag mycket äldre än de var på 50-talet, eftersom man i vår tid tenderar att stadga sig,få ett fast jobb etc mycket senare än tidigare generationer. Idag kan man därför (i en svensk kontext) klassa en människa som är 30 år som en ungdom, men det hade man aldrig kunnat göra på 50-talet. Men sen pratar man ju ibland om ungdom som ett kulturellt fenomen, 'ungdomskultur' etc, och även detta perspektiv är problematiskt i vår tid och kontext eftersom folk åtminstone sedan sent 60-tal tagit med sig sin ungdomskultur in i vuxenlivet; mina föräldrar lyssnar tex fortfarande på samma musik de diggade som unga. Detta har blivit ännu mer påtagligt i vår tid, när folk tex behåller sina ungdoms-subkulturella identiter (gothare etc) långt in i vuxenlivet, och döper sina stackars ungar till Lucifer, Arya och Aragorn. På samma vis har ju de allra mest inbitna rollspelarna fortsatt spela rollspel efter att det dog ut som ungdomskulturell fluga på 80/90-talet, så här sitter vi, när medelåldern på SKUD-bussen till Gothcon har stigit så till den grad att SKUD inte längre har råd att arrangera bussen, trots stort intresse, för att alla som vill åka är för gamla för att få ungdomsbidrag.

Jag har dock aldrig hört talas om någon som definierat 'medelålder' som 30-35 år, i min förståelse av det begreppet är det en fas där barnen flyttar ut och håret börjar gråna, dvs absolut tidigast 45 år eller så. .
Recca said:
Jag är en ungdom enligt din definition. :)

Och nej, medelålder är åtminstone 40+. Och gärna 45. Whew, många år kvar.
Arfert said:
Medelålders har en tendens att bli äldre och äldre... 40+. Snart 45... 50 om 20 år...

Förr i tiden (70-talet) var, till exempel, de flesta killar gifta och hade flera barn runt 30, nuförtiden får de flesta PANIK ("mitt liv är SLUUUUT!!") om de tänker på att skaffa barn tills de är MINST 35-40. ;)
Korpen said:
Medelålders är din nuvarande ålder +10.
Arfert said:
63 år, i mitt fall, då. ;)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
"Ungdom" är ett subjektivt begrepp till skillnad från t.ex. tonåring som är exakt (13-19).
Ungdom har aldrig varit exakt definierat, ska inte vara exakt och kommer förhoppningsvis aldrig att bli det.
När det gäller "ungdomsbiljett" kan man vända på frågeställningen: Om t.ex. SAS säljer en billigare biljett till de som är under 26 - vad ska de kalla denna biljett om de inte kallar den för ungdomsbiljett?
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
anth;n42724 said:
"Ungdom" är ett subjektivt begrepp till skillnad från t.ex. tonåring som är exakt (13-19).
Ungdom har aldrig varit exakt definierat, ska inte vara exakt och kommer förhoppningsvis aldrig att bli det.
När det gäller "ungdomsbiljett" kan man vända på frågeställningen: Om t.ex. SAS säljer en billigare biljett till de som är under 26 - vad ska de kalla denna biljett om de inte kallar den för ungdomsbiljett?
Att ungdomsbiljetten också borde gälla de som är 26-29 år gamla!!!!
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Utbrytet från kommentarerna - Kod: Arfert:
Medelålders har en tendens att bli äldre och äldre... 40+. Snart 45... 50 om 20 år...

Förr i tiden (70-talet) var, till exempel, de flesta killar gifta och hade flera barn runt 30, nuförtiden får de flesta PANIK ("mitt liv är SLUUUUT!!") om de tänker på att skaffa barn tills de är MINST 35-40. ;)
Ja, då blev man "vuxen" vid tonårens slut.
Ska vi gå längre tillbaka i tiden så fanns inte ens begreppet adolescens/ungdom. Du var antingen barn eller vuxen - PUNKT! Liksom medeltiden och game of thrones där man kunde bli bortgift/gifta sig när man kom i puberteten - inget "50 är nya 30". När man blev 15 blev man en MAN.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Kärlekscraft;n42736 said:
Utbrytet från kommentarerna - Kod: Arfert:


Ja, då blev man "vuxen" vid tonårens slut.
Ska vi gå längre tillbaka i tiden så fanns inte ens begreppet adolescens/ungdom. Du var antingen barn eller vuxen - PUNKT! Liksom medeltiden och game of thrones där man kunde bli bortgift/gifta sig när man kom i puberteten - inget "50 är nya 30". När man blev 15 blev man en MAN.
Det är nog så att begreppet "barn" inte heller fanns. Barn sågs precis som vuxna, fast inte lika mycket. Alltså en gradskillnad, inte en väsenskillnad.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
För hobbyns del är väl den relevanta definitionen att en ungdomsförening får bidrag för medlemmar upp till att de är 25 år. ;)
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Förr förr itiden, då fick man inte ens vara vuxen, då blev man en gamling direkt från födseln. Det har jag hört
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Hans E Magnusson;n43609 said:
Förr förr itiden, då fick man inte ens vara vuxen, då blev man en gamling direkt från födseln. Det har jag hört
Det är därför du är så gammal alltså?
 
Top