Vad är en modul?

Vad är en modul till ett rollspel?

• Ett äventyr (och enbart äventyr!)

Votes: 6 14.3%
  • Ett tillbehör (äventyr, splatbook, världsbok, etc.)

Votes: 36 85.7%

• Total voters
    42
När jag först läste den här tråden så var jag helt säker på att gamla Dungeons & Dragonstillbehör kallades Adventure-modules, Campaign-modules osv - dvs att modul betydde rollspelstillbehör.
När jag sen sökte bildbevis på detta så hittade jag inget alls.
Wikipedia kallar gamla D&D-äventyr för Adventure modules, men så står det inte på originalen. Basicäventyren In search of the unknown och Keep on the borderlands benämns "Introductory module" på omslagen, och de senare kallas "Basic Game adventure".
Personligen tror jag inte att jag, eller rollspelare i min närhet, använder ordet i fråga annat än i säljesannonser, och då helt godtyckligt.

När jag först läste den här tråden så var jag helt säker på att gamla Dungeons & Dragonstillbehör kallades Adventure-modules, Campaign-modules osv - dvs att modul betydde rollspelstillbehör.
När jag sen sökte bildbevis på detta så hittade jag inget alls.
Wikipedia kallar gamla D&D-äventyr för Adventure modules, men så står det inte på originalen. Basicäventyren In search of the unknown och Keep on the borderlands benämns "Introductory module" på omslagen, och de senare kallas "Basic Game adventure".
Personligen tror jag inte att jag, eller rollspelare i min närhet, använder ordet i fråga annat än i säljesannonser, och då helt godtyckligt.

Många av de tidiga (A)D&D äventyren kallades mycket riktigt modules. Senare ändrades det till adventures.

Just de två du nämner kallas "Dungeon Module B1" respektive "Dungeon Module B2" på omslagen.
Tidiga tryckningar av "Isle of Dread" kallades "Dungeon Module X1". Senare tryckningar bytte benämning till "Expert Game Adventure"

Se till exempel omslagsbilderna i följande länkar

https://www.acaeum.com/indexes/modules/b1.html

Jag frågade alla runt bordet här på konventet, och de håller med mig om att det är ett äventyr.
Det kan vara en åldersfråga. Alla här är Generation X.
För övrigt är B2 absolut ett äventyr eftersom den innehåller en dungeon.
Jag tycker att vad som helst som inte är grundreglerna är en modul.

Jag har uppfattat att modul användes som i "detta är en modul till ett spel, och inte ett fullständigt spel i sig själv" och omfattade allt som inte var grundregler, vilket oftast var äventyr...

Back