Vad är en megadungeon?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Eftersom frågan dök upp i den här tråden, startar jag en ny tråd för att diskutera det.

Vad är egentligen definitionen av en megadungeon? Handlar det om antal rum, antal våningar, antal grupperingar, eller är det som många andra saker, att det är svårt att definiera, men man känner igen det när man ser det?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Jag citerar mig själv från ursprungstråden:

"Den vanliga definitionen av megadungeon är att den är så stor och komplex att den kan räcka för en hel kampanj. Hur lång är då en kampanj? Lika lång som ett snöre? Under 50 rum skulle i alla fall inte jag kalla en megadungeon."
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
När jag läser ordet [dungeon] tänker jag direkt grottkomplex, inte källare eller grotta. Grovor, katakomber och (underjordiska) labyrinter funkar som betydelse de också. ... så megadungenon måste vara ett megakomplex ... mer än en jättegrotta. Men som sagt, jag spelar inte i sådana så ofta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
För mig är lite av en tumregel att den måste innehålla multipla grupperingar, som påverkar, samverkar, konkurrerar med varandra, samt sin egen metaplot. Sen bör den vara stor också.

Men det känns som ett väldigt vagt begrepp. Lite som hur långt ett snöre är.

Det är lätt att mäta extermerna, men svårt att dra en specifik gräns. När övergår "jättemycket" till att bara vara "mycket"?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
En megadungeon är en dungeon så stor och viktig i världen att man kan göra två olika kampanjer med hjälp av den:

1: En kampanj som bara handlar om att kräla dungeonen.

2: En kampanj som bara handlar om hur dungeonen påverkar världen men där man aldrig nedstiger i den.
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
198
Ända sen jag spelade det obskyra Playstation 2-spelet Wizardry: tale of the forsaken land för mer än 20 år sedan har jag haft en vision om att köra en grottkrälkampanj inspirerad av det spelet. Har ett hyfsat långt kommet utkast på en sån setting till D&D4 någonstans.

En stad på ytan med en känd nedgång till underjorden plus ett okänt antal hemliga nedgångar. Organisationer på ytan med olika intressen.
Själva underjorden indelad i skikt med olika karaktär. Så stort att det är omöjligt att hålla räkning på antalet rum eller motsvarande.
Varelser och organisationer även nere i underjorden som precis som de ytlevande har olika intressen, fast knäppare.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,910
En tumregel för en dungeon är att fem rum tar ca en timme att spela (korridorer inräknat i tiden, men definieras inte som rum). Om vi tänker oss att ett standardspeltillfälle är fyra timmar ger det oss alltså 20 rum + korridorer.

Ett äventyr är i snitt tre spelmöten (60 rum) och en kampanj är minst tre äventyr.

Ovanstående ger:
119 rum eller mindre är ej en megadungeon
120 rum eller mer är en megadungeon

Ett exempel på en megadungeon är Stockholms slott som har över 1400 rum.
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag tänker också att megadungeonen är stor nog för en helt kampanj, men eftersom en kampanj skulle kunna vara typ 4 spelmöten så är det inte en tillräcklig definition på vad jag ser som en megadungeon. Så jag tänker att jag expanderar definitionen till typ något sånt här:

En megadungeon är en dungeon som är stor nog för en hel kampanj och är stor och komplex nog för att olika delar av den är tillräckligt långt ifrån varandra (genom tex dungeon levels, challenge levels, koncept) för att inte påverka varandra.

För att förklara och kanske få hjälp med en bättre formulering till detta: I en (bra) vanlig stor dungeon så har alla olika fraktioner, biomer eller liknande inflytande på varandra. En Megadungeon bör vara stor nog för att de fraktioner som finns på våning 1 inte behöver interagera med de fraktioner som finns på max-våningen eftersom avståndet dit är för stort.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
En Megadungeon bör vara stor nog för att de fraktioner som finns på våning 1 inte behöver interagera med de fraktioner som finns på max-våningen eftersom avståndet dit är för stort.
Så typ olika cirklar, där den innersta cirkeln inte påverkar den yttre cirkeln på grund av distansen mellan dem sett till cirklarna däremellan. Den innersta cirkeln är jordens ihåliga kärna, den yttersta cirkeln är grottsystemen som du kommer åt genom en övergiven gruva. Däremellan finns det en cirkel som består av naturliga grottor som med tiden övergår i ruinerna av en civilisation som sedan länge begravts under jord vilket i sin tur övergår i ett system av underjordiska floder och sjöar för att slutligen, när du färdats längs med det långa floderna, föra dig till den innersta cirkeln. Jordens kärna.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Så typ olika cirklar, där den innersta cirkeln inte påverkar den yttre cirkeln på grund av distansen mellan dem sett till cirklarna däremellan. Den innersta cirkeln är jordens ihåliga kärna, den yttersta cirkeln är grottsystemen som du kommer åt genom en övergiven gruva. Däremellan finns det en cirkel som består av naturliga grottor som med tiden övergår i ruinerna av en civilisation som sedan länge begravts under jord vilket i sin tur övergår i ett system av underjordiska floder och sjöar för att slutligen, när du färdats längs med det långa floderna, föra dig till den innersta cirkeln. Jordens kärna.
Ja, notera att det såklart kan och får finnas interaktioner mellan alla fraktioner, och att cirklarna inte bör ha skarpa gränser utan interaktion emellan, men det bör kännas stort nog för att det inte ska behövas.

Exempel:
Våning 1: Goblinerna slåss med Rövare om kontrollen över Huvudingången. Jättespindlarna äter Gobliner som kommer för nära.
Våning 2: Goblinernas högkvarter, de har en allians här med Orcherna. Jättespindlarna slåss mot Dvärgar.
Våning 3: Orchdominerad, men en Magiker har blockerat av en del av våningen där de inte kommer åt.
Våning 4: Dvärgar slåss mot märkliga varelser som sprids från Magikerns territorium.
("Våning" här kan ju bytas ut mot "cirkel" eller "area" eller vad som. )

Här börjar det kännas stort och komplext nog för att det känns rimligt att Rövarna på våning 1 inte har så mycket med Magikern att göra. Hade grottan bara haft 3-4 större fraktioner så hade det kännts konstigt om inte alla av dem hade något slags relation, men nu är det rimligt att relationen saknas.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
På tal om vad @chrull skriver, så har jag läst någon snart person på nätet säga typ ”en megadungeon är en dugeon som kan upprätthålla en spelgrupps intresse för en hel kampanj”. Vilket kanske suger som definition, men fångar in att det ska vara en dynamisk, inte en statisk, plats. Den är geografi, men också ett nätverk av relationer mellan dess invånare. I alla fall för att vara bra.

Och gärna också ett mysterium att lösa.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Jag kan passa på att påminna om den här gamla tråden där vi såklart inte lyckades enas om en bra svensk översättning av "dungeon".
 
Top