Nekromanti Vad är en Magic missile?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Jag älskar magic missile formeln. Den är en magisk pistol som inte kan missa. Visst, den är egentligen ganska sugig men vad fan den är cool! Det här är anledningen till att den är så bra:

A missile of magical energy darts forth from your fingertip and strikes its target
Det är beskrivningen från Pathfinder. Notera följande: Det finns ingen beskrivning av hur projektilen ser ut. Många antar att det är en blå energi boll eftersom det var så de såg ut i nästan alla D&D datorspelen, men den beskrivs inte så.

Så vad jag gör när en spelare kastar sin första Magic missile är att fråga hur den ser ut. De kan beskriva den precis hur de vill. Detta ger en unik magi som färgar och reflekterar trollkarlens personlighet. Trollkarlen som kastar regnbågar som smälter kött kommer ju inte allas vara lik trollkarlen som kastar dödskallar som biter folk.

Men ibland har folk svårt att komma på något bra. Så en lista med alternativ som inspiration skulle kunna vara bra. Så jag tänkte mig att jag kunde utnyttja er kreativitet till att hjälpa mig göra en lista med förslag.

Så här är de jag har hittills:

Vad är din Magic missile?


1. Du skjuter laserstrålar ur dina ögon.

2. Du svingar armen och ett paket med krut flyger ut ur rockärmen.

3. Ditt hår skjuter ut onaturligt långt och hugger till dina fiender.

4. Du frammanar en glittrande långbåge av solljus och skjuter en pil.

5. Du får larver och maskar att krypa ut ur din fiendes skin där du pekar.

6. Du plockar upp en laserpistol från Blixt Gordon tv-serien och skjuter ett plasma skott.

7. Du blåser en slängkyss och ett kyssmärke bränns in i din fiendes skin.

8. Du spottar syra som i Aliens.

9. Du skär upp en handled och ditt blod formar en piska som slår till en fiende.

10. Du kastar brinnande spelkort.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker om beskrivningen i ODD74 Supplement I.
Magikern skapar en liten magisk pil som matrealiseras bredvid magikerns huvud för att sedan flyga iväg mot målet som den alltid träffar.

Observera:
- liten pil, därför gör den bara d4 i skada.
- magisk pil, därför gör den +1.
Den räknas som en missilattack som alltid träffar och den träffar varelser som bara kan bli träffade av magiska vapen.
Det blir nästan som en annan spell. :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Från LotFP:
Each Magic-User’s Magic Missile is unique in appearance and always looks the same.
Jag tror att spelaren som kör MU och precis fick tillgång till MM i min kampanj sa att det såg ut som rosor som borrade sig in i kroppen på målet i hennes fall...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
chrull said:
Från LotFP:
Each Magic-User’s Magic Missile is unique in appearance and always looks the same.
Jag tror att spelaren som kör MU och precis fick tillgång till MM i min kampanj sa att det såg ut som rosor som borrade sig in i kroppen på målet i hennes fall...
Nice :gremlaugh:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
anth said:
Jag tycker om beskrivningen i ODD74 Supplement I.
Magikern skapar en liten magisk pil som matrealiseras bredvid magikerns huvud för att sedan flyga iväg mot målet som den alltid träffar.

Observera:
- liten pil, därför gör den bara d4 i skada.
- magisk pil, därför gör den +1.
Den räknas som en missilattack som alltid träffar och den träffar varelser som bara kan bli träffade av magiska vapen.
Det blir nästan som en annan spell. :gremsmile:
Nä. I Supplement I står det ingenting om att pilen matrealiseras över huvudet på någon. Dessutom gör den 1d6+1 i skada.

This is a conjured missile equivalent to a magic arrow, and it does full damage (2-7 points) to any creature it strikes. For every five levels the magic-user has attained he may add an additional two missiles when employing this spell, so a 6th level magic-user may cast three magic missiles at his target, an 11th level magic-user casts five, and so on. Range 15".
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Mest så körjag Mentzter. Däri så svävar Magic Missiles bredvid trolleristen i upptill en turn efteratt, formlen är kastad tillsdom avfyras, därförså kandet inte vara nått som en regnbåge utanatt måste vara nått pilartat eller en glödande kula eller miniedklot eller nått. Eller en gäng pyttebeholdrar ochnär dom öppnar käften så utspyr dom en förgörande regnbåge och försvinner... :gremwink:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull said:
Nä. I Supplement I står det ingenting om att pilen matrealiseras över huvudet på någon. Dessutom gör den 1d6+1 i skada.

This is a conjured missile equivalent to a magic arrow, and it does full damage (2-7 points) to any creature it strikes. For every five levels the magic-user has attained he may add an additional two missiles when employing this spell, so a 6th level magic-user may cast three magic missiles at his target, an 11th level magic-user casts five, and so on. Range 15".
Eftersom God45 spelar PF måste jag anpassa reglerna till det spelet, alltså d4+1.

Jag översätter
"a conjured missile equivalent to a magic arrow"
till
"Magikern skapar en liten magisk pil som matrealiseras bredvid magikerns huvud för att sedan flyga iväg mot målet som den alltid träffar."

Har du en bättre översättning? :gremsmile:

Det där med att pilen materialiseras vid huvudet kommer nog från Menzer så där hade jag fel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Det står att den är jämnbördig med en magisk pil. Det står inte att den är en pil.

Men att du har fel är inte poängen. Poängen är att en liten pil suger och att tex materialiserade svordomar som träffar din fiende i självkänslan eller att du skjuter ut dina äckligt långa trollkarls fingernaglar som projektiler rockar. Och intressanta saker är alltid bättre är tråkiga saker.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
anth said:
chrull said:
Nä. I Supplement I står det ingenting om att pilen matrealiseras över huvudet på någon. Dessutom gör den 1d6+1 i skada.

This is a conjured missile equivalent to a magic arrow, and it does full damage (2-7 points) to any creature it strikes. For every five levels the magic-user has attained he may add an additional two missiles when employing this spell, so a 6th level magic-user may cast three magic missiles at his target, an 11th level magic-user casts five, and so on. Range 15".
Eftersom God45 spelar PF måste jag anpassa reglerna till det spelet, alltså d4+1.

Jag översätter
"a conjured missile equivalent to a magic arrow"
till
"Magikern skapar en liten magisk pil som matrealiseras bredvid magikerns huvud för att sedan flyga iväg mot målet som den alltid träffar."

Har du en bättre översättning? :gremsmile:

Det där med att pilen materialiseras vid huvudet kommer nog från Menzer så där hade jag fel.
En bättre översättning vore att inte lägg till saker som inte står där. Ingenting i Supplement I nämner något om var den skapas (eller egentligen hur den ser ut) :gremsmile:

Moldvay nämner ingenting om att den finns kvar eller var den dyker upp, men väl att det är en glödande pil:
A magic missile is a glowing arrow, created and shot by magic, which does 2-7 (1d6+1) points of damage to any creature it strikes.
Mentzer däremot:
A Magic Missile is a glowing arrow, created and shot by magic, which inflicts 2-7 (ld6+ 1) points of damage to any creature it strikes. After the spell is cast, the arrow appears next to the magicuser and hovers there until the magicuser causes it to shoot. When shot, it will automatically hit any visible target. It will move with the magic-user until shot or until the duration ends. The Magic Missile actually has no solid form, and cannot be touched.

Vad säger Holmes?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
chrull said:
Vad säger Holmes?
Professor Holmes om Magic Missile said:
A conjured missile equal to a magic arrow, and it does 1 die roll plus 1 point (2-7) to any creature it strikes. Roll the missile fire like a long bow arrow.
Jojomen, rulla för att träffa!

Det intressanta är väl att 1) det beskrivs inte hur den ser ut, men 2) den ”avfyras” vilket antyder någon form av faktisk projektil.

För min del är jag helt med på att reskinna Magic Missile precis så mycket som önskat.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det här är en magic missile:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/sBXjf8Jce10"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/sBXjf8Jce10" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 
Top