Nekromanti vad är en demon?

jenz

Veteran
Joined
29 May 2001
Messages
8
det kanske låter lite mesigt men jag har inte fattat vad en demon är. Snälla förklara vad det är....:/
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Demoner är en form av varelser som kommer från en annan värld/dimension och oftast är "onda". Deras egentliga former och liknande varierar från spel till spel, och de finns i många olika varianter även inom spelet. I D&D skiljer man till exempel mellan djävlar (lagfullt onda) och demoner (kaotiskt onda). I DoD kallas helt enkelt alla "onda" utomvärldsliga varelser demoner. I Eon är en demon en varelse som lever på andeplanet men kan manifestera sig fysiskt, och alltså inte bara "onda". Rent generellt kan sägas att demoner är varelser som kommer utifrån och saknar naturlig kontakt med människoliknande varelser (till skillnad från t.ex. spöken).

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Demoner är andeväsen med gudomliga krafter strax under gudarna i den överjordiska hierarkin. De kan vara både illvilligt och/eller välvilligt inställda till människor (eller whatever).

I det klassiska grekland var en "daimon" t.ex. en av gudaskaran upphöjd hjälte, skyddsande, mindre gudomlighet eller ibland en plats inneboende ande/själ (T.ex. "Härdens Ande" eller "Bäckens Väsen").

Egentligen var det först i och med kristendomen som demoner blev förknippade med illvillighet och Hin Håle själv. Innan kristendomens intåg ansåg man att "daimones" egentligen varken var onda eller goda, utan mer som personifierade naturlagar.

I hinduismen bor de välvilliga demonerna nära gudarna i himlen, medan de mer illvilliga bor under jorden. De är inga egentliga gudar, utan hjälpredor för gudarna eller fristående väsen som har sin egen agenda att följa.

Inom judendomen är själva satan en demon och en av Guds tjänare. Det är kanske egentligen från judendomen (eller alla semitiska religioner) som vi västerlänningar - och därmed i förlängningen även vi rollspelare - har fått vår bild av demoner. Således är välvilliga demoner att betrakta som det vi kallar änglar och de onda demonerna är (små-)djävlar.

Viktiga demoner i gamla testamentet är `Aza'zel, Leviathan och Lilith (även ovan nämnda Satan).

För rollspelande är demoner kanske viktigast i det att de besätter människors själar (och andra intelligenta varelsers) som ett sätt att manifetsera sig i den materiella världen. Det är här exorcism - en utdrivningsrit - kommer in i bilden som en viktig del av "demonologin".

Vissa - kanske mindre nogräknande - demonologer ägnar sig också åt att frammana demoner, för att komma i åtnjutande demonernas kosmiska kunskap eller att betvinga dem och låta dem tjäna demonologen (ack så dumt!).

nu får det nog vara nog!
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
en stor muskulös sak som kan döda folk ögonblickligen...

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Jag menade snarare vad det var i rollspel...
Men visst, det finsn både illvilliga och välvilliga demoner. I min (mycket förändrade) version av Drakar och Demoner använder jag "demon" som ett neutralt ord, och de "polariserade" demonerna benämner jag som "änglar" och "djävlar". De som befinner sig någonstans mitt emellan benämner jag som bland annat "andar".

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
...således ett synsätt påverkat av ett semitiskt sätt att se på demoner, så som de t.ex. framställs i västerländsk skräcklitteratur och -film.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
I det klassiska grekland var en "daimon" t.ex. en av gudaskaran upphöjd hjälte, skyddsande, mindre gudomlighet eller ibland en plats inneboende ande/själ (T.ex. "Härdens Ande" eller "Bäckens Väsen").

Kunde inte daemon (uttalas daimon) också bara vara en inre röst hos en människa? Jag har för mig att Aristoteles eller Sokrates använde begreppet på det viset bland annat vid inspirationstillfällen...

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Hej!

Som med så mycket annat, rör vi oss nu i definitionsfrågornas halvskumma töcken. det finns ingen som kan säga att en demon är "så och så och så", utan tvärtom är det upp till var och en att bilda skapa en egen definition att applicera benämningen "demon" på. Om jag ska komma med några konkreta tankar, så är väl demoner ofta rätt elaka. Många av dem har horn, och de gillar att köpa själar av folk (vad de nu ska ha dem till).

Och tro fan inte att livet som hornhinne-finne är någon dans på rosor!

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Inte helt seriöst, men...

"det kanske låter lite mesigt men jag har inte fattat vad en demon är. Snälla förklara vad det är....:/"

En demon är en bakgrundsprocess i en dator som väntar på att något ska hända och då utför en viss uppgift, triggad av händelsen. Ett exempel på en typisk demon är en skrivardemon, som hela tiden bevakar en viss plats i filsystemet. När någonting hamnar på den platsen kan demonen skicka dokumentet vidare till skrivaren och sedan lägga en kopia i en mapp för utskrivna dokument. /images/icons/wink.gif

Hmmm... det här gav mig rätt kul idéer till ett nutidsfantasyrollspel som jag pillar med: tänk om det faktiskt är så att alla skumma fenomen i datorerna nu för tiden beror på att de faktiskt är besatta av demoner? Virus är ondsinta demoner, applikationer är välvilliga demoner och sånt som bara finns i bakgrunden är demoner som man aldrig har hört talas om. Vad skulle hända om alla ondsinta demoner som är instängda i datorer inte förstördes av anti-virusprogrammen, utan råkade komma ut i verkligheten istället?

- Krille, som driver ut de onda andarna från webbdemonen
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
VA?!

"Virus är ondsinta demoner"
Det kan jag gå med på..

"applikationer är välvilliga demoner"
Va! Du menar de som alltid ställer till det när man skall göra nåt viktigt genom att hitta på nya små roliga små felmeddelanden typ "General Error", "Random Error", "Unknown Error"...

"Vad skulle hända om alla ondsinta demoner som är instängda i datorer inte förstördes av anti-virusprogrammen, utan råkade komma ut i verkligheten istället? "
Världen skulle bli ännu värre, om det nu går...



Ximnipot - Nr 1 på datorernas hatlista
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jo!

"Va! Du menar de som alltid ställer till det när man skall göra nåt viktigt genom att hitta på nya små roliga små felmeddelanden typ "General Error", "Random Error", "Unknown Error"..."

Nänä, det där är den välvilliga demonens ouppfostrade avkomma som busar.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top