Nekromanti Vad är en bra spelledarskärm?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Tråden om hemmabyggda spelledarskärmar i Eon triggade min hjärna lite grann. Vad gör en bra spelledarskärm bra? Jag har själv aldrig känt behovet av att skapa en egen spelledarskärm utan har varit nöjd med det som erbjuds av officiella produkter. Men jag ser samtidigt att det finns en skillnad på vilka jag är nöjd med och de jag tycker har förbättringspotential. Vad som prioriterats att få plats på skärmen och inte är olika mellan alla olika produkter och jag tänkte försöka bena lite i frågan om vad som måste, bör, och kan vara med.

Allt varierar förstås mellan olika spel och spelstilar. Att ha med stora tabeller över vapen är kanske inte så prioriterat i Svenska Kulter, men mycket nödvändigt i D&D5.

För min egen del är det inte så nödvändigt att det är en stor skärm för att dölja hemligheter. Jag bryr mig inte så mycket om RP råkar få se en handout lite för tidigt eller om de ser ett tärningsslag jag gör. Det är viktigare med snabbreferensen i tabellform som skärmen ger. Därför är jag rätt nöjd med den robusta, bokpärmstjocka modellen med tre vikningar (dvs fyra "ark"). Det är också viktigare för mig att ha bra SLP-relevanta stats än världsbaserade stats på skärmen. Jag är sällan inne på "wandering monster"-krävande spel och föredrar att ha personer att slumpa fram. Då kan jag plocka fram en person ur hjärnan när det behövs och om spelet behöver kan jag snabbt sätta stats på dem via skärmen. Eventuella tillhyggen och rustningar är också bra att ha med. Nu när vi spelar Mutant är det heller inte tråkigt att ha någon form av fyndtabell.

*************************************
TL:DR, vad vill du ha med i en bra SL-skärm? Jag vill ha med standardvärden för lite olika SLP och tillhyggen/rustningar.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Jag vill kunna gömma en karta och mina tärningar bakom den. Tycker att det alltid är för svårt att läsa på skärmarna utan att ta upp och läsa i dem som en bok. Föredrar ett löst referensark om det är nått jag måste kolla på hela tiden som en to-hit tabell eller dylikt.

Så jag vill ha en ganska låg skärm, som är lång och har många väck.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag har många gånger funderat på att skaffa mig en riktigt låg och liten spelledarskärm. Typ som tre liggande A5 eller så. Eller A6, rentav. Nog för att dölja ett eller annat tärningsslag, inte så mycket mer.

På den skulle jag nog mest vilja ha namnlistor och sånt, tror jag. Jag spelar ju sällan spel med tabeller till exempel. Kanske skulle man kunna tänka sig inspirationslistor och procedurer för inspiration? Miljöbeskrivnings- och stämningsord, så att man inte riskerar att upprepa sig?
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Håller med att det nog är väldigt olika för olika spel och vet inte om det är något som måste vara med. En officiell spelledarskärm ska vara väl uttänkt och passa spelet. Sedan är det nog väldigt olika hur mycket man använder den beroende på hur väl man kan reglerna. Kan man dem väl så kanske man hellre vill ha stöd för själva spelledandet istället för reglerna.

Men för mig handlar det mest om att det ska finnas sådana saker som det finns risk att jag måste slå upp i regelboken vilket kan vara besvärligt.

Sedan så skulle jag nästan vilja ha en separat spelledarskärm för när man skrapar rollerpersoner, om det är något som tar tid och innefattar många uträkningar/steg vill säga.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Saker som kommer till användning ofta, och som kräver någon typ av referens. I Mutant: År 0 skulle exempelvis en liten tabell som visar vad de olika tärningsresultaten när man slagit 1 vid användning av mutation vara nyttigt, bland annat. I Trail of Cthulhu hur mycket Stability man riskerar förlora när man träffar på olika hemskheter. I Nördar och Monster vad spelarna kan använda sina Guldstjärnor till och vad SL kan använda Monsterpoäng till. I Shadowun vill jag ha stridshandlingar och vilken typ av handling det är (snabb, komplex, m.m).

Vapenlistor, namngenerator, och liknande för när man behöver slänga ihop SLPs är också trevligt. Och en sjukt snygg framsida så att spelarna har något vackert att titta på när de tittar åt mitt håll.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
krank;n206261 said:
På den skulle jag nog mest vilja ha namnlistor och sånt, tror jag. Jag spelar ju sällan spel med tabeller till exempel. Kanske skulle man kunna tänka sig inspirationslistor och procedurer för inspiration? Miljöbeskrivnings- och stämningsord, så att man inte riskerar att upprepa sig?
Regler om något kan vara bra att ha. Tex. en quick-list av vad en "genomsnitts"-npc kan ha i relevanta värden. Annars är jag helt med på idén att ha inspirationslistor. Kanske en med typ 10-15 alternativ på snabba ansiktsbeskrivningar eller en lista eller två med namn på gator, platser och personer.
 

dagbok

Veteran
Joined
25 Jan 2016
Messages
36
Jag som startade tråden om SL-skärm till Eon IV. Eftersom jag går i tankarna kring den ultimata SL-skärmen uppskattar jag den här tråden mycket!

Saker jag vill ha i min skärm (i egenskap av relativt oerfaren SL):
  1. Kort flödesschema för strider. Någon typ av punktform med enkla tabeller.
  2. Lite listor med: namn på SLP, namn på värdshus, enkla personattribut (t ex yvigt skägg, hungrig blick, saknar tänder).
  3. Påminnelser om stämning (nytt för varje speltillfälle)
  4. Påminnelser om RP-specifika saker jag inte vill missa. (En präst kanske ser kättare i folksamlingen, en läkare ser ett mönster av influensa-symptom och krigaren fäster ögonen på stadsvaktens utrustning)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Med tanke på hur många SL-skärmar man har hemma så borde man gilla dem bättre än man gör. Det är väldigt sällan jag använder dem mer än som en skärm - den blockerar mina anteckningar och är en plats jag kan sätta post-it lappar på.

Jag gillar låga skärmar bättre än höga (det behövs ju inte mycket höjd för att de ska blockera och höga skärmar blir lätt en mindre fästning som blockerar både ljus och känslan att vi sitter i samma rum). Men jag vill kunna läsa från skärmen bekvämt, bakåtlutad i stolen, och det har jag inte sett någon uppfylla än.

Vad det gäller innehållet så vill jag ha det som ett snabbt komplement till boken. Inte som en kass ersättare. Jag kan använda bokmärken, så jag behöver inte ha bokens tabeller (av tveksam nytta dessutom) i spelledarskärmen. Men jag skulle kunna tänka mig något av följande:
  • övergripande saker som man behöver hålla reda på, typ de regler som gäller för strid (i kondencerad form, med stor text)
  • regelbokens innehållsförteckning
  • inspirerande bild (varför ska bara spelarna ha det?)
  • inspirerande nyckelord kring spelvärlden
För närvarande så skulle jag nog helst ha inspirerande nyckelorden, kanske ovanpå en inspirerande bild.

Men sedan så är jag lite fundersam kring hur spelledarskärmar testas egentligen. Förutom att det inte är helt ovanligt att tryckfel kan dyka upp på en > 100:- kronors kartongbit med lite text (det kan jag stå ut med), så är jag många gånger oförstående till hur konstruktörerna tänkt sig att tabellerna i skärmen ska användas. T.ex. att det finns en tabell, men för att använda den så behöver man oftast använda en annan tabell som man måste slå upp i boken. Eller t.ex. vapentabeller eller föremålslistor. Ibland får man lite känslan att konstruktörerna har satt lämpliga tabeller som ryms i skärmen i enlighet med hur andra skärmar ser ut, utan egentligt speltest och bara tryckt upp den.

Jag vet att Krille någon gång beskrev processen med att ta fram prototyper och testa dem för Västmark (har jag för mig). Och jag vill minnas att jag reagerade på att den skilde sig lite i utformning och användning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Jag vill gärna ha alla regler som kan komma att bli aktuella plötsligt i "dramatiska situationer". Så typ vapentabeller tycker jag är praktiska att ha där, samma sak gäller eventuella förbestämda handlingar i strid. Sånt där som har regler jag vill följa, men inte slösa bort tid på att slå upp i böcker. Och de behöver vara tydliga så de är lätta att läsa i.

Shoppinglistor däremot får gärna stå i boken, för när an väl är ute och shoppar brukar tempot ändå vara lungt i spelet (nästan som en inoffficiel paus) så då kan jag gärna slå i böckerna,

Jag har också gärna lite snabba "slp-tabeller" på skärmen nära till hands. Typ namn, kanske yrken. Sånna saker. Och lite grundtemplates för olika SLP, så som krigare, tjuv, stadsvakt etc...

Behöver dock inte vara fulla monsterstats eftersom dem har jag oftast förberett redan.

Men oavsett vad som är på skärmen är det viktigaste att det är lätt att läsa och hitta. En del skärmar är så smällfyllda med information att det nästan går snabbare att slå upp boken än att hitta rätt tabell på dem.

Formatmässigt gillar jag stående A-4, mest av den enkla anledningen att jag sällan använder dem som skärm numera, utan behändigt underlag för papper och tärningsslag när jag sitter nedsjunken i en fotölj, plus som "snabbreferenshäfte".
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
För mig är en bra spelledarskärm en som har med alla nödvändiga referenser och är smart upplagd, så stor som den behöver vara.
De vanligaste tabellerna, gångordningarna och referenserna ska exempelvis vara högst upp på skärmen där de är närmast ens blick. De får gärna vara färgkodade efter användningsområde, exempelvis strid i en färg, färdighetsanvändning i en annan. Inom en avdelning kan de gärna vara lite av ett flödesschema också.
Användarmässigt är min önskan att jag aldrig ska behöva bläddra i någon bok under spelmötet.

Fysiskt föredrar jag stående 4-skärmars versioner, eller två 2-skärmars. För mig är de även insynsskydd så även om ett spel inte kräver mer än bara en 2-sidors skärm så får den gärna vara större ändå.
De får gärna ha för spelarna vanliga referenser på utsidan också, om inte rollformulären inte är utförliga nog.
 
Top