Nekromanti Vad är egentligen "Drakar och Demoner" för dig?

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
Drakar och Demoner för mig är Expertreglerna, Ereb Altor, konfluxsviten, marsklandet, barbia, sena nätter, långa väntetider på att få spela när spelargruppen splittrades under en spelkväll, läsk i kopiösa mängder, snuskopp, och framförallt en massa nostalgi. I min värld började Drakar och Demoner dö en sakta död när Krilloan släpptes.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Färgglada rollformulär och bilderna ur grundboken och Expert.

DoD91 var och är mao inte Drakar och Demoner för mig, eftersom man bytte ut bilderna där. För att inte tala om senare utgåvor.

Däremot har jag haft trevligt med både DoD91 och DoD6, men de hade en annan känsla.

--

Skulle jag spela Drakar och Demoner som kampanj idag hade det blivit Expert. För ett enstaka äventyr förmodligen grundboken.

Om vi bara skulle spela någon random trad-fantasy så hade DoD6+Traumatröskel-reglerna ur MUA förmodligen blivit valet.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
554
Location
Gävle och Åland
Jag vill ha bonus på tärningen för att jag använde både drakar OCH demoner i konfluxsviten (och dessutom odöda som väl utgör ärtorna till köttbullarna och potatisen).

Sedan vill jag ha ytterligare +2 eftersom jag använde gift på ett väldigt kreativt sätt enligt egen mening: Min magiker utförde ett uppdrag åt ett lokalt lönnmördargille och fick som del av betalningen en flaska ofelbart dödande gift. Denna flaska bar min magiker på sig under minst ett halvårs spel, men han bytte etiketten från dödskalle till "Potion of Wizardry Power" (okej det var D&D). När han sedemera avled nere i någon grotta så hittades kroppen av "kamraterna" vilka överhuvud taget inte brydde sig om några begravningsceremonier utan genast plundrade liket och glada skyndade vidare. Snart mötte de något stort och hemskt, deras uppkomling till magiker svepte flaskan och resten är historia.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Kanske lite OT, slå mig på fingrarna isf, men DoD försökte även i sin första gestalt (eller åtminstone under Expert-eran) kasta av sig lite av den här enkla bruksfantasy (som Magnus så träffade kallar det på Piruett) och försökte vara lite mer "seriös", lite mer "realistisk". Inte minst skedde detta i Sinkadus där spelet allt mer fick sina egna ramar och mer eller mindre logiska världbyggnad. Det fanns alltså helt klart ambitioner om ett mer "riktigt" spel än det som fanns i blå och svarta boxen. Kulmen av detta nåddes kanske iom Ereb Altor-boxen och Magiboxen?

Efter det upplever jag att spelet började fantasyfieras åt ett annat, mer fantastiskt håll, med Krilloan, de olika handböckerna och till slut i helt ny skepnad i Chronopia.

Så att det är svårt att sätta fingret på Drakar och Demoner är inte alls konstigt. Om man som jag har spelat samtliga utgåvor (kanske inte Chronopia, minns inte riktigt. Vet att jag har gjort RP till det iaf :) ) så är det väldigt svårt att hitta någon annan gemensam nämnare än namnet (och nu försvinner även det?).
Måns said:
Och Gigant! Fältslag och borgar i Gigant är kanske tydligaste exemplet på åt vilket håll DoD drog under den här tiden.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
wilper;n14887 said:
Skulle jag spela Drakar och Demoner som kampanj idag hade det blivit Expert. För ett enstaka äventyr förmodligen grundboken.
Så som vi spelade på den gamla onda tiden var det viktigt att ha rätt färdigheter. Äventyren var "konstanta" på sätt och vis, och det fanns ett element av att bygga gubbar som skulle kunna klara dem. Därför var rollpersonsgrupperna nästan alltid optimerade krigare, tjuvar och någon magiker. För att kunna täcka in de viktiga färdigheterna.

Om vi skulle spela nu, med det omvända tänket, att äventyret tas fram för att passa äventyrargruppen. Skulle vi då se en historia om köpmän, munkar och kurtisaner? Det låter rätt coolt iaf.

Ingen som vill spela DoD med mig?
 

soulsailor

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
48
Location
Skellefteå
DoD för mig är nog Expert samt gigant då det är dom jag spelade mest under min uppväxt. Vet att alla jag kände köpte det nyare dod 91 men fick fortfarande folk till mig som hellre spelade expert än det nyare reglerna.

Det jag gillade med Dod som många redan sagt är att det i viss mån saknades en värld, det uppmuntrades mycket att använda sin egen fantasi och komma på fantastiska platser, personer osv. Detta blev nog mer påverkat av att man inte hade råd osv att köpa alla tillbehör till spelet. Är först nu i vuxen ålder som jag skaffat rejält mycket mer dod tillbehöver, fick inte tag i 91 års utgåva förrän jag nåt 24-25 år och då har jag spelat dod sen ca 1989.

Än idag pryder min slitna gamla Dod boxar hyllan hemma hos mig, även om dom fått mer sällskap genom åren av andra spel.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
wilper;n14897 said:
Om vi skulle spela nu, med det omvända tänket, att äventyret tas fram för att passa äventyrargruppen. Skulle vi då se en historia om köpmän, munkar och kurtisaner? Det låter rätt coolt iaf.

Ingen som vill spela DoD med mig?
Visst, om vi skriver "Drakar och Demoner" överst på pappret och kör med Sagas regler. Jag har stats för ankor så du kommer inte sakna nåt. :)

(jag kan tänka mig att köra 2:an utan Expert också för att få slå t100)
wilper said:
Ank-köpmän.
Ank-munkar.
Ank-kurtisaner?
soulsailor said:
Ankorna är ganska ikoniska för gamla Dod, dock få som spelade dom även om dom förekomm i många äventyr. Kan förstå om folk inte riktigt gillar dom också, har dock fastnat mer för dom med tiden och dom är ganska roliga att spela med eller driva spelargrupper till vansinne :D
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
DeBracy;n14924 said:
Visst, om vi skriver "Drakar och Demoner" överst på pappret och kör med Sagas regler. Jag har stats för ankor så du kommer inte sakna nåt. :)

(jag kan tänka mig att köra 2:an utan Expert också för att få slå t100)
Just ankorna kan jag nog klara mig utan. Men om vi skall köra Saga-regler får du göra ett sådant där rött opraktiskt formulär så det känns rätt. :) (Så fruktansvärt opraktiska de är! För små rutor, det blir fult när man skriver med blyerts på det röda, och suddar man blir det bara en smet.)

t100 lockar, man kan inte slå 01 med t6 och t20:or. (Eller, 96+, som man egentligen vill slå, men jag ids inte lära någon hur man spelar SRR/MERP/Rolemaster. Så att slå lågt får duga.)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
För mig var DoD bara en märklig svensk lite-version av ett spel jag redan spelade i sitt fullständiga skick... ;)
Fjodor Pollett said:
Runequest?
Fast från DoD Expert och framåt skiljer det sig ändå markant från andra BRP-versioner...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
För mig är DoD tvådelat. För det första, den svarta lådan som för mig har en känsla av Anything goes, allt kan finnas, varje stig är ett äventyr, bortom horisonten är bara intressant om vi går dit. För det andra, Ereb Altor som för mig var den första spelvärlden. Heck, det var den ENDA i tio år eller så om man inte räknar mutants.

Den andra punkten har inte åldrats väl. Det finns mycket lite nostalgi för mig i Ereb. Den första däremot, jag älskar den fortfarande. DoD för mig är öppenheten i friform/tale telling med stöd av regler som inte kom i vägen i de flesta fall och som löste det de skulle (om än inte vidare bra) i andra.

Fortfarande världens bästa rollspel. :wink: :p
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
En stor och fantastisk stad fylld av allsköns omöjligheter och magi, avancerad politik, grymhet, sadism, lidande och ångest. Katastrofen lurar bakom varje hörn och varje del av staden har ruvande problem som hotar att rasera hela skiten om de slipper lös. Stubbstan, Liliths legioner, Demonstaden, goblinerna i kloakerna, De Hängivnas stad, Klyftan, wongostaden, stora parken, magikerstaden, tempelbackarna, osv osv. Awesome steampunk där varenda jävel du möter är perversa lögnare som inte vill annat än stjäla dina pengar och bedriva otukt med dina avskurna tår.
 

maxtillberg

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
10
Location
Göteborg
Drakar och demoner är främst teurgister, Sarkath Han, präktigt med nostalgi och en högst diffus värld. Jag hade hoppats att den andra utgåvan av Magic World skulle kännas som en uppföljare men är tveksam.
Hans E Magnusson said:
Känns ju mest att namnet är det enda som är gemensamt och t100 då såklart
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
För min del är DoD två saker:

Å ena sidan hittepåfantasy med egna kartor
Å andra sidan besvikelsen över att Jorges Bestiarium tillhör ett så dåligt spel.

Mitt första Drakar och Demoner var DoD6.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
För mig är DoD Ereb Altor.

Alltid varit irriterad över att Trudvang-spelet heter Drakar och Demoner då det inte har något alls med Drakar och Demoner att göra. Bara ett lumpet marknadsföringsknep för att sälja mer på bekostnad av DoDs kända namn.
Minimoni said:
Trudvang inte med DoD att göra!? Du har helt rätt, bort med Trudvang, Ereb-altor, Chronopia och annat som inte har med Drakar och Demoners nobla namn att göra. Zzz
nyvinter said:
Riotminds själva minskar ju ned Drakar och Demoner för varje utgåva. Snart ser DoD ut som en umlaut ovanför Trudvang.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
För mig är DoD det generella fantasyspelet. Jag kopplar det mycket till medeltid, riddare, äventyrande, utforskande, monster och hjältedåd samt en BRP-motor även om det senare inte är lika viktigt. Mycket har förstås att göra med att DoD var det första rollspel jag spelade, så jag har oft akunnat uppleva att senare fantasyspel känts "onödiga" då det redan funnits en ganska generellt fantasyspel redan. Trudvang tyckte jag var en värld som passade väl in i den gamla DoD-stämningen och kändes som en naturlig variant av DoD, medan Chronopia tyckte jag var ett helt annat spel vad gällde stämningen och hade gärna också fått vara ett eget spel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Don Kennetho;n15085 said:
Trudvang tyckte jag var en värld som passade väl in i den gamla DoD-stämningen och kändes som en naturlig variant av DoD, medan Chronopia tyckte jag var ett helt annat spel vad gällde stämningen och hade gärna också fått vara ett eget spel.



((OBS: Detta är alltså ett skämt, alla mods med på det?))
Don Kennetho said:
Ändrar ju inte på det faktum att jag har rätt. ;)
RasmusL said:
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Jo DoD betyder förutom nostalgi och en för mig mycket bra spelvärld. Detta gäller fram till och med Dod 91 utgåvan, inte chronopia och trudvang som jag knappast spelat.
Småskaliga äventyr, oftast inte av episka mått utan räddade man en by från ett hot var det ganska stort.

Och otroligt klumpiga och vansinnigt tunga vapen som väger upp till 300% mer än vad verkliga vapen gör :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Reddokk Fheg;n15141 said:
Och otroligt klumpiga och vansinnigt tunga vapen som väger upp till 300% mer än vad verkliga vapen gör :)
Ja där har vi en viktig del av Drakar och Demoner-arvet om nånting! Tvåhandssvärd på 8 kg pga slarvigt lästa (och möjligen formulerade? minns inte, jag läste för slarvigt) regelböcker var ju mer sanning än lögn i många år.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
DeBracy;n15142 said:
Ja där har vi en viktig del av Drakar och Demoner-arvet om nånting! Tvåhandssvärd på 8 kg pga slarvigt lästa (och möjligen formulerade? minns inte, jag läste för slarvigt) regelböcker var ju mer sanning än lögn i många år.
Inte slarvigt lästa utan helt felaktiga. bastardsvärd på 5,5 kilo och tvåhands svärd på 8 kilo. Troligtvis var det brist på kunskap som var grunden till detta.
Vikter på rustningar var om inte korekta så betydligt mindre felaktiga i alla fall
 
Top