Niklas73 said:Starchallenge!
Inte om det är det som beskrivs i startinlägget.
Niklas73 said:Starchallenge!
Niklas73 said:Ungefär som du sa att -10 i modifikation för att svänga sig i ljuskronan avskräcker vilken förnuftig spelare som helst från att göra just det?
Svarte faraonen said:Krille said:Niklas73 said:Nej du vinner ju på att hugga dem. Men faktiskt så tänk att dra vapen tar en rond. Då har du ronder kvar att attackera. istället kan du kicka och göra tre attacker.
Kan jag kutta B med svärdet så är det draget, så varför inte kutta alla tre?
Svärdet har en cooldown för att få användas igen.
Niklas73 said:Sen kan du använda samma teknik då du vill coola dig och ev sätta dig i respekt i ledarbusens anhang genom att dra din kniv och kasta denför att kutta av hans öra i ett svep (2 handlingar) och då få 10 pers att faktiskt bli riktigt spaka gentemot dig.
Det här blev jag lite nyfiken på. Vilka spel finns det som använder en sådan mekanik?
Krille said:Så det handlar inte om att koppla på belöningar, utan om att koppla bort bestraffningar.
Gurgeh said:Det här blev jag lite nyfiken på. Vilka spel finns det som använder en sådan mekanik?
Inte direkt. Dragon Age använder ett liknande system vid vissa speciella omständigheter. Om tärningarna landar på rätt sätt får man ett antal poäng som kan användas för att köpa olika specialeffekter som var och en har en given kostnad. Men vid de flesta anfall får man inte göra det.
Det känns som en mekanik med potential, om man kan skapa en lista med effekter som medför intressanta val.
/tobias
Niklas73 said:Inte för att det är ett självändamål men man kan ju alltid le i njugg...
Svärdet har en cooldown för att få användas igen.
Niklas73 said:I min ursårungliga fråga så frågade jag i fråga 2) om det var roligare : "att slå först och se hur många moment man de facto kan klara av och_därefter_ beskriva vad man gör?
"
Så i ursprungsfrågan funderade jag på det. Men det var luddigt uttryckt. Fan jag måste tänka programmeringsteknik då jag skriver mina frågor så det blir glasklart. Men jag menade som Gurgeh.
Faehrengaust said:I det andra (anfall mot A, B och C) så stör detaljnivån och de konstiga handlingsvalen mig (varför skulle jag någonsin planera att skalla C?!?!?!).
Faehrengaust said:Att slå två gånger på en fiende är t.ex. helt ointressant, det är ändå bara ett resultat. Att dra kniv och anfalla är också relativt ointressant för det är fortfarande bara ett resultat
Faehrengaust said:(möjligtvis intressant som satsningsmekanism, dvs ska jag chansa på att hinna dra kniven för att göra mer skada).
Faehrengaust said:I det första exemplet gör man två saker, man ompositionerar sig och anfaller. Det är två olika mål. I det andra exemplet så försvarar man sig mot två olika personer dvs två olika resultat.
I båda fallen så skulle jag föredra din variant 1.
Faehrengaust said:Och jag tycker definitivt inte att det ska gå in på detaljnivån att man sparkar A, hugger B och skallar C. Det känns bara konstigt att man skulle tänka så. I verkligheten så kan det dock bli resultatet (osannolikt, men ändå möjligt), men det är ingen plan man någonsin skulle lägga upp och följa utan omvärdering.