dream said:
Jag tror faktiskt att spelet inte kan vara både det ursprungliga taktik och logistikspelet och ett brett ROLLspel.
Jag förstår vad du menar, men jag hoppas att du har fel.
Gamla ADnD är i grunden ett dungeon crawl med mycket hack n' slash med mycket hårt hållna arketyper som man kunde ha som rollpersoner.
Men det räcker med att man har en DM som bygger upp en "realistisk" grott-ekologi:
- varför har dessa monster inte slagit ihjäl varandra när de bor i samma grotta?
- var förvarar monsterna maten, var tillagar de den och var är toaletterna?
- hur reagerar monsterna när de blir anfallna?
- vad gör spelarna när deras rollpersoner har slaktat alla orcer i grottan och kommer in i ny grotta där en föräldrarlös orc-baby skriker hjärtskärande? (hundvalpar, kattungar och till och med chimpansungar är söta, så varför skulle inte en orcbaby vara söt?)
osv.
Om monsterna beter sig på ett realistiskt sätt så kommer världen automatiskt kännas mer levande, vilket i sin tur gör att spelarna ROLLspelar mer.
dream said:
Min syn på de nyare inkarnationerna av spelet är som ni förstår av detta ganska negativa, de fokuserar mer på feats, fler och diffusare klasser och så vidare.
ADnD har definitivt sina brister, men det är någonstans i dessa brister som spelets charm ligger.
Nya DnD har en spelmotor som är 100 gånger bättre än gamla ADnD eftersom den är 100 gånger flexiblare.
Jag håller med om att när man fixade till bristerna i nya DnD så försvann också lite av charmen från gamla ADnD (även om jag inte är lika negativ som du).
dream said:
Nu skulle vi dock tala om vad som bör finnas i nästa version av spelet. Jag anser att man ska gå tillbaka till Gygax grunder - närma sig hoppa-hage-brädspel och slopa allt lull-lull! Detta är förstås inte kommersiellt gångbart, så jag får nog se mig snuvad på den konfekten!
Även jag rekomenderar att du tar dig en titt på Castles & Crusades.