Vad är du sugen på att spela just nu?

Just nu är jag sugen på att spela ännu mer Delta Green, och då är det ju bra att jag spelar i två (typ relaterade) kampanjer.
Men jag fantiserar såklart också alltid om att spela annat, just nu...

Ars Magica - Fullt ut troup play, roterande spelledarskap med ansvar för olika aspekter av spelvärlden. Att som en liten grupp magi med följare återuppliva ett fd kovenant, upptäcka det förflutnas hemligheter, forska på magiska projekt, tampas med den världsliga makten, kyrkan och älvfolken och andra magiker.

Chivalry & Sorcery Saurians - En politisk kampanj med fokus på ett dinosaurie-hertigdöme. Game of Thrones fast dinsauriehumanoider. RP är unga up and coming lorder, präster, magiker, krigare vid hertigens hov, den nya generationen som tränas för att någon dag överta ansvaret, men så mördas hertigen och dennes närmaste och rp kastas in i den politiska hetluften.

Det mesta är på rull framåt i mina grupper så inte mycket utrymme att önska nytt. Det är i alla fall avlägset. Det sagt skulle jag gärna spela något lite ordnat och halvlångt i Ereb Altor, och får jag drömma fritt vore det kul att ge sig på något renodlat historiskt. Vet inte exakt vad det skulle vara (förutom att det inte är Western) och jag tvivlar på att jag har tillräckligt många intresserade spelare ru t mig för att få till det, men det hade varit kul.

Jag skulle vilja spela (men får nöja mig med att spelleda om det blir av) en kampanjvariant där starten är inspirerad av Mafia II (2010, VG). Där börjar man lira som en G.I. under 2VK i Italien (Chapter: The Old Country)

I min kampanjvariant som jag håller på att fnula på så startar spelarna (eller åtminstone delar av spelgruppen beroende på vilka rollpersonerna blir) i Vietnam 1974-1975 som grunts. Efter ett par speltillfällen är tanken att kriget är över, de hemförlovas och trälar på i blåkläder som vets i ett stukat USA:

• Efterdyningar av Vietnam
• Misstro efter Watergate
• Ekonomisk stagnation (oljkris, inflation)
• Kollapsen av “American Dream” som något givet

Efter denna prolog(ish) är tanken att köra en variant på Miami 86 (men 1980) där rollpersonerna ”bara” ska göra en smuggle run för att komma på fötter igen. Bara. En. Smuggle run. Å en till. Å sedan… GTA the RPG. Typ.

Förstår om detta känns en aning rälsat och spelledar-lekfarbrorn-vill-leka-på-hans-sätt men det är mest för att det just är så. Vi får se om det blir av. Antagligen inte, men det är kul att researcha iallafall.

Alternativet är att köra prologen på Grenada 1983. Introducera en heist mot en bank i St. George’s, och sedan ta det därifrån.

Det är iallafall vad jag vill spela.

Jag har fått något korkat infall. Plötsligt infall att spelleda Shadow of the demon lord genom ett gäng äventyr som är väldigt hårt baserad på diablo 1. Så spelarnas rollpersoner tvingas längre och längre ned i katedralen eller den närliggande grottan. Varje äventyr täcker 1-2 våningar.

Skulle förmodligen bli hur kasst som helst i verkligheten. Men en idé som fixerat sig i huvudet när jag råkade se något youtube klipp om huruvida diablo håller än idag, första spelet då.

Back