Vad är ditt varför när du spelar rollspel

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
3. Ja, jag har ju "bestämt" att det är denna aspekt av rollspelande som är meningsfull och då vill jag renodla den upplevelsen. Det betyder inte att jag vill yxa bort allt annat, men jag vill ju åt den här känslan och uppfattar den därmed som eftersträvansvärd. Jag vet nog inte hur man spelar rollspel utan att aktivt söka efter detta.
I och med detta så blev jag nyfiken på vad som är olika personers varför bakom att spela rollspel. För som Måns skriver så påverkar och formar det vårt sätt att spela rollspel, samt att det om det är outtalat kan skapa enorma kollisioner där bitterhet uppstår runt spelbordet istället för att alla hjälper varandra uppnå en upplevelse som alla eftersträvar.

Själv spelar jag för berättelsen och utforskandet av en berättelse. Rollpersonen och inlevelsen i min rollperson blir med andra ord sekundärt, även om jag försöker fundera på vilka val rollpersonen skulle göra i given situation utifrån sina värderingar och målsättningar. Sen är jag även vid spelbordet för att få utforska olika system, jag gillar att utforska vad olika system kan göra och vill därför hålla mig trogen till det system som rollspelet vi spelar presenterar. Sist men inte minst är det en social aktivitet, jag gillar att skapa saker med andra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Ska jag koka ner det till en enda grej så är det "för att få känna mig smart". Jag vill lösa mysteriet, klara uppdraget, och jag vill göra det på det smartaste sättet. Jag vill genomskåda spelledarpersoners lögner, jag vill räkna ut hur saker och ting ligger till långt innan det är tänkt, och jag vill klura ut den perfekta planen som går i lås utan bekymmer.

Sen vill jag ju gärna vara med om ball metaplott och få veta balla mind-blown-hemlisar om världen också.

Jag har sen inget emot om andra kring bordet håller på med känslor och relationer och sånt, så länge det inte förstör våra chanser att klara äventyret… =) Och så länge jag slipper.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jag spelar för att uppleva något annorlunda än min vardag, och för att få lite kreativt utlopp. Största anledningen till att jag gillar just rollspel är för den i mitt tycke intressanta balansen mellan kontroll och brist på kontroll jag får.

Mer kontroll än i filmer och böcker där jag bara är passiv mottagare; mer kontroll än i datorspel där jag är begränsad i vart jag kan gå, vad jag kan göra, och vad jag kan säga. Men samtidigt mindre kontroll än om jag själv sätter mig och skriver en bok, eller hittar på en historia – eftersom det finns andra skapare, och oftast någon form av slumpelement.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,837
Location
Off grid
Jag tycker det mest fascinerande är att ha ett förberett scenario som sedan ”exekveras” av de olika spelarna, rollpersonerna, slumpen och regelsystemen i kombination.
Ungefär som jag beskrev i den här posten.

När vi var yngre ritade vi ibland var sin del av teckningar utan att se varandras respektive delar. Vi vecklade sen ut hela bilden och garvade åt resultatet som på nåt sätt hängde samman men ändå inte.

För mig är rollspel ungefär samma sak men oändligt mycket mer komplext, dynamiskt och intressant.

//EvilSpook
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Till stor del blir ju rollspel, precis som andra aktiviteter, ett mål i sig själv. Men för mig är det till stor del njutningen av att utöva en skicklighet. Att berätta en historia med alla de problem och förhinder det innebär i ett rollspel. Blandningen av idéer, oväntad input från mekaniken, och såklart ren improvisation och kreativitet. Att försöka knyta ihop den där spretiga berättelsen. Att få till en känslosam scen som är så gripande att jag håller på att börja gråta. Att sätta en pampig och episk beskrivning med ett vackert och målande språkbruk. Att överraska de andra spelarna med mina idéer. Att känna efteråt att jepp, det där blev en berättelse i klass med vilken bästsäljande bok eller film som helst. Det är vad jag gillar. Rollspel är en aktivitet som sätter så många färdigheter på prov. Gestaltning, språkbruk, dramaturgi, tajming, faktakunskaper, retorik, kvickhet, och mycket annat. Få aktiviteter innebär en sådan bredd av mental stimulans som rollspel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
precis samma anledning som gör att jag gör allt annat jag tycker om . Det ger mig njutning , jag får ett välbefinnande av att spela rollspel.
 

MangeW

Veteran
Joined
25 Sep 2020
Messages
44
För att tillsammans med vänner ha en go och jävligt kravlös stund ihop. Ibland är det superallvarligt och ibland supertramsigt. Lika härligt oavsett.
 
Top