Vad är dina största problem med fantasy?

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Anledningen till att jag älskar Exalted är nog för att den settingen saknar i stort sett allt det jag är trött på i fantasy.

Game of thrones TV-serien tyckte jag var ok för att tillräckligt mycket steg ifrån det jag var trött på, även om det fortfarande var riddare osv. Jag är dock inte intresserad av att rollspela i Westeros.

Jag är inte heller någon fan av klass och level-baserade rollspel. Men jag håller emellanåt att mecka med en egen setting till Pathfinder 1e. Min utgångspunkt där är att klasserna och levlarna inte är någon form av konstig abstraktion som härstammar från krigsfigurspel, utan settingens faktiska fysik. Den faller inom medeltid/renässans-pastisch, då jag inte meckat om klasserna, men i övrigt har jag gått loss på att bygga något jag skulle kunna tänka med spelleda eller spela i (vilket antagligen aldrig skulle bli av, då de som fortfarande kan tänka sig spela PF1e inte verkar vara inne på varken Theater-of-the-mind eller Frei kriegsspiel-mentalitet).
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Känns som att folk låtsas att typ nutida Forgotten Realms skulle vara nån sorts arketypisk fantasy, där jag snarare skulle säga att det är precis vad man får av att inte våga bejaka vad jag finner tilltalande med genren; det mytiska och arketypiska med en släng av lite riktig historia. För mig är det mesta med modern D&D fantasy stelt, sterilt, blodfattigt... ja ni hajar. Fantasy Macdonalds eller Fantasy Seattle som det ibland kallats.
Nu blev jag nyfiken. Vad är det mer precist med Forgotten Realms som du inte gillar? Har du spelat mycket i Forgotten Realms? Det är klart att mycket beror på spelledaren men tycker att det är arketypiskt i grunden med ganska mycket magi och high fantasy. De har verkligen ansträngt sig för att göra något för alla (6-7 helt olika settings - platser inspirerade av ex högmedeltid, arabian nights, asien, mongoliet, pirater, azteker. Egypten, afrika. babylonien etc etc).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Nu blev jag nyfiken. Vad är det mer precist med Forgotten Realms som du inte gillar?
För min del är det att det är ointressant generiskt och dessutom det mest lapptäckiga som finns.

De har verkligen ansträngt sig för att göra något för alla (6-7 helt olika settings - platser inspirerade av ex högmedeltid, arabian nights, asien, mongoliet, pirater, azteker. Egypten, afrika. babylonien etc etc).
Ja, just så lapptäckigt. Samtidigt är allt det där bara kulisser, kostym och utanverk, utan något stöd för någon Culture Gaming.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Mitt främsta problem med fantasy är att världen ofta framställs som statisk, det finns varken betydande politisk eller teknologisk utveckling som i grunden utmanar världsordningen, det gör genren generellt mindre intressant än scifi som ofta har just sådan förändring som centrala teman. Om stor förändring står på spel i fantasy är den ofta av magisk/gudomlig natur och således inte grundad i samma typ av agens. Sen finns såklart undantag.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Mitt främsta problem med fantasy är att världen ofta framställs som statisk, det finns varken betydande politisk eller teknologisk utveckling som i grunden utmanar världsordningen, det gör genren generellt mindre intressant än scifi som ofta har just sådan förändring som centrala teman. Om stor förändring står på spel i fantasy är den ofta av magisk/gudomlig natur och således inte grundad i samma typ av agens. Sen finns såklart undantag.
Fast är inte många scifi settings också rätt statiska. Tex star wars, wh40k och även till stor del star trek så är teknologin rätt samma över hundratals och tusentals år. Visst kan det handla om ny teknologi men det ändrar sällan mycket i det stora hela. Rymdskepp ser ut och beter sig på samma sätt, deras vapen lika så.

Men har inte så stor bredd så kan ha missat massa.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Fast är inte många scifi settings också rätt statiska. Tex star wars, wh40k och även till stor del star trek så är teknologin rätt samma över hundratals och tusentals år. Visst kan det handla om ny teknologi men det ändrar sällan mycket i det stora hela. Rymdskepp ser ut och beter sig på samma sätt, deras vapen lika så.

Men har inte så stor bredd så kan ha missat massa.
Star Wars är enormt statiskt över tusentals år… Men jag tror det är för att det är fantasy. Med trollkarlar och skit.

40k handlar om hur allting har blivit värre under tiotusen år sisådär (med undantag för att de gör en Konstantinopel grej just nu och haft lite ny tech med bättre supersoldater)… Men det är för att det är fantasy. Med gudar, orker, alver och trollkarlar och skit.

Star Trek har ändrats supermycket. Det utspelar sig i olika eror och Next Generation är teknologiskt helt annorlunda än gamla serien. Så nej, absolut inte statiskt. Det kanske upplevs så för att de gjort prequels och alternativa tidslinje takes på de tidigare erorna. Men jämför vi Enterprise där de inte ens har teleporters med Picard är där bara absolut enorm skillnad.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Mitt största problem med fantasy är att hitta andra som gillar vanlig jäkla vaniljfantasy!

Jag var väldigt sent på fantasyrollspels-vågen (jag spelade mutant och traveller när jag var liten, inte DoD och Eon), så när jag väl fick upp ögonen för fantasy hade de flesta tröttnat och allt skulle vara så jäkla konstigt.

Nu känns det som att fantasy ska vara så jäkla weird, eller så jäkla mörk, eller så jäkla seriös.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,468
Location
Helsingborg
Fast är inte många scifi settings också rätt statiska. Tex star wars, wh40k och även till stor del star trek så är teknologin rätt samma över hundratals och tusentals år. Visst kan det handla om ny teknologi men det ändrar sällan mycket i det stora hela. Rymdskepp ser ut och beter sig på samma sätt, deras vapen lika så.
Jo, rollspelsböcker som medium gör att det blir statiskt, eftersom det skrivna ordet inte går att ändra på. Det är inte som att _______ finns för att läsaren ska få fylla i vad som helst. Hade gärna sett spel som det. @Genesis Sjätte inseglet har sådant på rollformuläret, vilket är en schysst grej. Andra sätt är att skriva element i världen som spelledaren får inkludera bäst den vill, exempelvis ha ett par lösa fraktioner och spelledaren får skapa egna relationer mellan dem eller skriva på ett sätt som läsaren måste tolka texten (som i Oktoberlandet).

Hade varit intressant att diskutera detta i en annan tråd.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Star wars är fantasy.
Det där ser jag lite då och då folk som påpekar. Jag har aldrig förstått varför det är viktigt. För vissa är rymden = science fiction. För andra är jediriddare = trollkonster, alltså fantasy. Själv kallar jag det rymdopera vilket jag tycker passar bra för fartfyllda äventyr bland stjärnorna. Oavsett så påverkar etiketten inte innehållet. Star Wars är Star Wars.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Mitt största problem med fantasy är att man har fått för sig att det inte räcker med hober, ett värdshus och rykten om några främlingar bortom gränsen för att ha en underbar helkväll.
Nä, det är klart att du får problem om du placerar ett gäng hober på ett värdshus. De kommer att insistera på att provsmaka allt på menyn och sedan kivas om vem som ska stå för notan. Det blir inte mycket till äventyr.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Har inte läst alla inlägg i tråden än men det är mycket jag gillar med fantasy. Några saker jag ogillar är att fantasyvärldar ofta känns statiska och saknar tidsbegrepp. Och när det kommer till faktiska tider så hänvisar de till så massiva tidsspann att det blir löjligt ("Starks have manned the Wall for thousands of years!").
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Nä, det är klart att du får problem om du placerar ett gäng hober på ett värdshus. De kommer att insistera på att provsmaka allt på menyn och sedan kivas om vem som ska stå för notan. Det blir inte mycket till äventyr.
Ja men märkligt att de där rovorna precis smakar som farmaren Puffels prisbelönta rovor, blev han inte av med alla förra året och säljer normalt aldrig utanför byn. Och det där receptet på kaningrytan, väldig likt gamla Tinnas berönda gryta, ett recept som aldrig skrivits ner. Men hon ska väl vara död sedan flera år.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Ja men märkligt att de där rovorna precis smakar som farmaren Puffels prisbelönta rovor, blev han inte av med alla förra året och säljer normalt aldrig utanför byn. Och det där receptet på kaningrytan, väldig likt gamla Tinnas berönda gryta, ett recept som aldrig skrivits ner. Men hon ska väl vara död sedan flera år.
En halvlängdsfolk-såpa sprängfylld med intriger står alltså på tur till Drakar och Demoner. Det kommer att bli ett jäkla drag i nästa säsong av 'Hem till Hobhåla'!
 
Top