Nekromanti Vad är dina förväntningar på Kopparhavets Hjältar?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Som Måns skriver kommer vi nog aldrig att beskriva "byliv i Kardunien". Däremot kan vi mycket väl beskriva byn Rossaker som hemsöks av en vålnad från fontiden, fiskeläget Pultnös desparata försvarkamp mot återkommande piratanksangrepp eller de ledande figurerna i ett blodigt bondeuppror mot drottning Maldixas nya stramhetspålagor..
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
” Så ni vill hyra mina tjänster, furstessa. Ni ska veta att jag är dyr men tillförlitlig, ni bör dock veta att mitt rykte är skamfilat. Och med all rätt. Vår bataljon har varit ett stridande förband i tre mansåldrar. Och jag har varit deras övermarskalk och Primus sedan brandskattningen av Sarbon 462 e.U
Du frågar hur det går till och det är ingen hemlighet, min sköna. Jag är av älvisk börd och liksom många av mina fränder som har valt djurens stig, har jag levt många liv. Hade det inte varit för glömskan skulle jag kanske kunnat vara konung och styrt över ett eget blomstrande rike. Men du förstår att rastlösheten och glömskan som Gudinnan lämnade oss med när hon valde bort oss. Den gör mig inte till en ledare av länder.

Men min bataljon. Den styr jag med ömsom som piska och ömsom morot.
Jag har fyra kompanier i min sold, ett Berendiskt båkskyttekompani, förstärkta med två plutoner av Tauriska handkanonjärer, ett nattkompani. Ja, det stämmer jag har tvåhundra femtio soldater i min sold som helst slåss under de timmar då solen inte står som högst på himmeln. Ett ypperligt drillat pikkompani med Kardunska knektar, dessa räds icke en kavallerichock. Jag har ett spejarkompani, här återfinns min pluton av Krunska dervischer som med sina danser beskyddar oss från fientlig magi och kontrollerar våra eldsalamandrar och våra jordandar. Och tre plutoner av förstaklassiga vinterkrigare från Orghin. Liksom skogsbarbarer från Nagur. Ja, jag kan med säkerhet säga dig att jag har nästan en pluton för vad du än må ha för plan.
Det ända jag saknar och ännu inte ansett mig behöva är tungt kavalleri. Den sortens fältslag är icke för oss. Belägringar, förhärjanden av landsbygder, brandskattningar och plundring bakom fiendens linjer. Det är vår kopp te.

Jag har de bästa bästa hästtjuvarna i Athos, kentaurerna Eyla och Jarmilla. De återfinns i den tvåhundra man starka trossen. Liksom två dvärgiska runsmeder och en galen alkemist.

Vi har folk i bataljonen som kan bereda crauta och felicisk eld.
Kort sagt vill du göra din fiendes landsända en otjänst då är vi bataljonen för dig.

Du förstår att det är en ansenlig mängd soldater som sällar sig under ditt banér och många av mina soldater har också sina familjer med sig.
Därav plundringsklausulen. Min bataljon har förtur på all plundring.”

Vaalyun Rhâân, Primus för bataljonen Krakaus Krii och dess ledare i 150 år
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Mairus Ambrusus härförare för tio tusen man
På slätten vid Symbarra hon satte den i brand
Hon krossade dem alla in till sista ben och tand
Mairus Ambrusus härförare för åtta tusen man

Mairus Ambrusus härförare för åtta tusen svärd
Hon krossade Kush likt hammarn mot ett städ
Barn, boskap och templen ja de brann
Mairus Ambrusus härförare för fyratusen man

Mairus Ambrusus härförare för fyra tusen liv
Tågar mot Rabul med jättelika kliv
Med list och svek och död hon vann
Mairus Ambrusus härförare för tusen man

Mairus Ambrusus härförare för tusen man
Förföljde fienden in i passet och slaktade dem som lamm
Hennes själ var satt i pant åt rävfen utan namn
Mairus Ambrusus härförare för åttahundra man

Ålderstigen Joriskt kväde om Härföraren som sålde sin själ till en demon
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag såg dokumentären på Netflix igår om Calicio storico.
Tänker att detta skulle man kunna ha i Tibor.
Tempelfotboll där de olika templen möts en gång om året för att hedra de gamla gudarna.
Leviter, klerker, liturger, kaplaner, tempelriddare, sergeanter och celebranter möts.
Marduk-de blå
Enki - de gröna
Inashtar - de gula
Shamash - de vita
Kastyke - de lila
Anxalis - de röda
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det finns gott om utrymme för dylika lokala (eller mer utbredda) tävlingar och sporter. I en Finix för inte så länge sedan presenterade vi shurgut (som till viss del baserar sig på buzkashi) och jag har en dokument på min dator med ett gäng andra :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
De blå, gröna, vita och röda i antika Rom och Konstantinopel, och deras politiska fraktioner är också bra inspiration. Liksom hippika gymnasial, tornerspel osv.

Finns hur mycket som helst att hämta.

"Vrålen från läktarna bildade en massiv vägg av oljud. Stödet för det blå hemmalaget var totalt bland entikaborna. Från enklaste hamnsjas till stadens magistrater - ståndsskilnaderna var som bortblåsta. Alla ropade sig hesa. Det gröna motståndarlaget var på väg att krossas. De blå hade redan tagit tre av fyra vimplar och vunnit sju enviger. Flera av de gröna var sårade, utslagna och i två fall antagligen döda. Det blev svårare och svårare att fylla de utgallrade leden. De grönas lagkapten, Markis Barod, såg sig om i desperation. Spelhärolden höjde otåligt sin ämvetsstav, redo att avbryta dusten.

Så plötsligt sprängde en ryttare in på torget. Klädd från topp till tå i en glänsande grön helrustning, med en långyxa i handen. Hans sköld bar ingen devis, endast demonen Humbabas grinande rovdjurskäftar. Gestalten krökte pliktskyldigt den hjämbehöljda huvudet inför Kung Frekvand, och gav sig utan vidare hövligheter efter de blås vimpelbärare.

Sedan vände sig de gröna lagets tur. "
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Varför inte basera det på den irländska varianten? Den är brutal.
Jag bodde i cork i början av 2000-talet. Det var gott om ruffa typer i hurling t-shirts med fula, hurleyformade, ärr i ansiktet....
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Det var för att i Cornish Hurling var bollen av silver och kostade typ 1000 pund. Tyckte det kunde vara något för köpmän i Kopparhavet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Det var för att i Cornish Hurling var bollen av silver och kostade typ 1000 pund. Tyckte det kunde vara något för köpmän i Kopparhavet.
Coolt :)

I riktig jorisk långboll skall bollen så klart vara av orikalk, och helst en av de tretton Kejsarbollarna som smiddes under den jorpagniske Kejsar Amarakan, inristade med golwyndiska glyfer för snabbhet, balans och träffsäkerhet.

De lägre klasserna spelar istället med bollar av koppar eller rent av härdat läder - så kallad fulboll.
 
Top