Vad är din 'rollspelsnivå'?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Både engelskan och tyskan använder det på det viset, så frågan är vilken som påverkade svenskan mest då.
Förmodligen tyskan, även om franskan var i uppåtgående just då.

Men angående benämningen på svenska, så översattes ju Dungeons & Dragons till svenska 1986 och där hette det rollfigur. Så pratar man just i ett sådant sammanhang, är det ganska rimligt att använda just "rollfigur". (Och "grad", inte "nivå".)
Pratar man rollspel i allmänhet, så funkar säkert "karaktär", "rollfigur" och "rollperson" lika bra.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Samarbeten (med kändisar), sponsorer med give aways, betala ads, posta på flera olika communities, vara med i rollspelsprojekt och ha varierande content, säger jag som har noll erfarenhet (och intresse) av att växa på Youtube. :) Vill du locka icke-rollspelare får du pröva i kanaler där det finns icke-rollspelare - eller snarare en grupp som har potentiell rollspelsintresse. En animerollspels-kickstarter slog exempelvis rekord, mycket (på grund av IP:t) för att anime-communitiet är en outtömd potentiell intressesfär.

---

Angående amerikansk stil - jag reagerade mest undermedvetet på att det var på engelska i grafiken.

Saknade även rollgestaltning/inlevelse bland de fyra hörnen.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Vore intressant att veta vad Dante har för score!? Han är ju bäst på rollspel.

//EvilSpook
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Vore intressant att veta vad Dante har för score!? Han är ju bäst på rollspel.
Alltså, Dante har ingen nivå utan är i sig själv den högsta nivån.

Om någon någonsin når rollspelsfullkomlighet så kommer de bokstavligt talat att bli Dante. Det är därför Dante kan ha ett finger med i så många olika rollspel, för det finns egentligen tre av honom just nu.

Dels orginalet så klart. Dante nummer två tillkom sent 90-tal efter en maratonhelg av vampirerollspelande. Den tredje är höljd i ett mysterium, men sägs ha uppnåtts av någon som spelat sig från level 1-20 i varje utgåva av DnD tills denne slutligen slöt cirkeln genom att nå level 20 i en OSR-klon av den första utgåvan som de spelade.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
"En del säger att han har läst Lovecrafts samlade verk baklänges och att han sover hängande upp och ner!?
Allt vi vet är att han är Dante..."
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
Samarbeten (med kändisar), sponsorer med give aways, betala ads, posta på flera olika communities, vara med i rollspelsprojekt och ha varierande content, säger jag som har noll erfarenhet (och intresse) av att växa på Youtube. :) Vill du locka icke-rollspelare får du pröva i kanaler där det finns icke-rollspelare - eller snarare en grupp som har potentiell rollspelsintresse. En animerollspels-kickstarter slog exempelvis rekord, mycket (på grund av IP:t) för att anime-communitiet är en outtömd potentiell intressesfär.

---

Angående amerikansk stil - jag reagerade mest undermedvetet på att det var på engelska i grafiken.

Saknade även rollgestaltning/inlevelse bland de fyra hörnen.
Hej Rickard!
Många bra tips du har. Tack! :D

Anledningen till att materialet är visuellt är på engelska är dels för att det baseras på CJ Leungs material. Det finns även andra orsaker:
Jag har i tidigare kommentarer nämnt att information tas emot annorlunda om det sker på ens modersmål (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4172089/). Det kanske verkar då kontraproduktivt att visa visuellt på engelska, men jag tror (baserad på information som reklambranschen vetat om i minst 50 år (https://libris.kb.se/bib/10658042), att om informationen visas på engelska kommer rösten på modersmålet tydligare sätta sig hos personer som har svenska som förstaspråk. Till exempel: Det finns många begrepp som förknippas med D&D (t.ex. Dungeon Master (DM), Hit Points (HP), Player Character (PC) etc.) på engelska eftersom spelet utvecklas huvudsakligen på detta språk. Dessa begrepp kan ses som en form av så kallad 'Branding'. När dessa begrepp visas med det översatta ordet hör den som tittar/lyssnar på mina klipp begreppen, vilket skapar en koppling och (förhoppningsvis) förståelse för dem.

Rollgestalning/inlevelse är alltså något jag kan expandera i en framtida video. ;)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Den rollspelsartikel, av de jag skrivit, som har haft klart flest läsningar är den om kroppspråk, eftersom den lockar till sig icke-rollspelare också. Något sådant om hur rollspel påverkar vardagliga saker skulle kunna vara en grej att ibland ta upp. Jag hade själv annars gillat nedbrytningar av lets play, mycket som @Genesis gör i hantverksgruppen. Att spela och sedan analysera ... eller snarare: teoretisera och sedan testa det i spel för att sedan analysera resultatet.

Rollgestalning/inlevelse är alltså något jag kan expandera i en framtida video.
Jag brukar numera föredra OCEAN (fem fält) snarare än något som är Richard Bartle-inspirerat (fyra fält).

En introduktion jag gillar är Jason VandenBerghes video kring detta ämne:

 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Den tredje är höljd i ett mysterium, men sägs ha uppnåtts av någon som spelat sig från level 1-20 i varje utgåva av DnD tills denne slutligen slöt cirkeln genom att nå level 20 i en OSR-klon av den första utgåvan som de spelade.
Det hände när de spelade B/X, som annars toppar på fjortondr graden.
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
Den rollspelsartikel, av de jag skrivit, som har haft klart flest läsningar är den om kroppspråk, eftersom den lockar till sig icke-rollspelare också.
Jag är intresserad av den artikeln. Var hittar jag den?

Också, tack för klippet. Ska kolla. ;)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Top