Vad är din inre 14 åring pepp på?

14 åriga jag var pepp på att släppa ett eget rollspel (större produktion för annat räknas inte av någon anledning), lika så 24 åriga jag och 34 åriga jag... så det får bli upp till 44 åriga jag att göra det. Några år på mig.

Men annars vill jag bara få spela och är pepp på det mesta bara det är rätt casual.

Jag var fjorton 1991, och då var jag orimligt pepp på Mutant Zero-G som skulle ta nya svarta Mutant (som var mitt huvudsakliga spel då) ut i rymden, som skulle komma när som helst...

View attachment 28692

Nu blev jag sjukt peppad på det igen!

ZERO-G

Ändlös profit

Världen var inte tillräcklig. Mänskligheten sträckte sig mot de glimrande stjärnorna, på flykt från Jordens svältande megastäder och strålsjuka förbjudna zoner. För massan lockade Luna, Mars (östra eller västra tundran) och Venus med hopp om en fristad. De såg en ny start för en art på flykt undan sina egna misstag. Men för megacorparna var solsytemet bara ett nytt kapitel i det långa kriget om resurser, marknadsandelar och profitmarginal. De flyende massorna var arbetskraft för asteroidbältets vakuumgruvor och Jupiters gasskördare.

Så förde megacorparna det totala handelskriget till rymdens tomhet. Beväpnade med cybernetiska Zero G-vapen, muterade och biomodifierade bortom igenkännlighet och tränade i de senaste vakum-stridsteknikerna stred rymdkommondona med maser, klor och monofilament. Och väckte - något. Något mörkt. Något urgammalt. Något OKÄNT.

Last edited:
View attachment 28697

För de som är för unga och inte har sett den på TV. Det är alltså en äventyrs-TV-serie om en kille som flyger sjöflygplan på 30-talet och är med om en massa vilda äventyr.
Kollade faktiskt på första avsnittet av serien nu. Fasen vad mitt 12-14-åriga jag hade gått igång på det här! Som vuxen kan man ju dock se ett gäng skavanker, sexism, svagt manus, rasistiska nidbilder (alltså japanerna, va fasen!) med mera.

Men det är ju verkligen Äventyr med stort Ä!

Jag tror de flesta av oss har en inre 14 årig som är extremt pepp på genres, troopes och dramaturgier man som vuxen kanske inte är lika imponerad av. Rent tekniskt i alla fall.

Men ibland vaknar den där inre 14 åringen och blir hyperpepp igen.

Vad peppar ditt yngre jag? Och skulle su vilja göra en vuxen variant av det nu?

Det var väl ungefär när jag var 14 som jag började anstränga mig för att ge ett mer vuxet intryck. Är det inte vad de flesta i den åldern gör? Att livserfarenheten är begränsad gör att det inte går särskilt bra. Själv hade jag just fått tandställning och var allmänt osäker och obekväm nästan hela tiden. Det var en mycket påtaglig fysisk känsla (särskilt i skolan). Inget jag vill återuppleva.

De flesta av de genrer som åtminstone nu är stapelvara inom rollspelen - fantasy, skräck, postapokslyps, rymdopera etc - höll jag då just på att upptäcka genom böcker och hyrda VHS-filmer. Jag var nog impad av det mesta. Sådant som vuxna hade moralpanik över - inte minst videovåld och hårdrock - tyckte jag var intressant, men jag vågade inte se Motorsågsmassakern eller Huset som Gud glömde.

Nu är jag 50+ och försöker väl ständigt hitta tillbaka till allt möjligt. Kanske mest spontan kreativitet? Gärna världsbyggen. Gärna bildkonst. Känslan av att det går att hitta på något helt nytt. Jag gillar att hitta oväntade vinklar på till synes välbekanta genrer och världar. Om man bortser från det som alla känner till, vad kan man då titta närmre på? Vad borde finnas som ingen annan ser?

Last edited:
Just turbolasrar känns väldigt daterat. Men ändå nostalgi-koolt.
Personligen älskar jag det SF-språk som fanns tidigare än 00-talet när engelskan blev standard. När saker översattes helt och hållet, och vi förututsatte att engelska var ett av många inflytanden på språket istället för det enda.

Ordet turbolaser är ett av de bästa exemplen - det ska uttalas just turbolaser, inte [svengelska]"turbo laser"[/svengelska] som det hade blivit i mina barns språk. Hela Nya Mutant är proppfullt av sånt underbart retro-SF-språkbruk.

Om någon gör ett rollspel med det språket i åtanke, eller bara skriver en SF-roman på det sättet, skulle jag bli lika lycklig som när jag var 14 igen.

Mitt 14 åriga jag hade nyligen upptäckt drakar och demoner Trudvang, så en maffig vikingakampanj där mina spelare jagar drakar, förhandlar med troll och står upp för sin heder och ära hade varit en dröm. Nu kommer ju DoD Trudvang igen och jag har svårt att stå emot lockelsen.

Back