Vad är din favoritgrej med rollspel?

När man lyckats få alla så investerade i den gemensamma berättelsen som vi skapat tillsammans med slumpen, att hela bordet reser sig och skriker till av upprymd glädje när det viktiga tärningslaget lyckas.

Har inte varit med om det mer än en handfull gånger, men jäklar vad härlig den känslan är.

Att kasta ur sig en ide som i ens eget huvud var ganska alldaglig, för att sedan se hur nästa person likt en skicklig smed plockar upp din ide och ger din ide en form du aldrig kunnat föreställt dig. Det är vackert när det sker. När det som är alldagligt för dig ger någon annan det som behövdes för att skapa något vidunderligt vackert.

Att det är en så bred hobby: det är kul att fundera och förbereda, kul att träffa vänner och göra något tillsammans, kul att kunna enas kring en gemensam sysselsättning med nya bekantskaper, kul att få slippa vardagen för en stund och kul att få leka även som vuxen.

Jag gillar att det är något vi skapar ihop. Nästan all annan kultur är ju något jag upplever att man konsumerar eller upplever tillsammans, inte skapar tillsammans. Inga skarpa gränser men ni fattar säkert vad jag menar. Jag får vara med, det finns en gemensam ram som ibland är väldigt styrd och ibland väldigt fri men inom ramarna skapar vi något tillsammans. Vi skapar världar, upplevelser. Ger liv åt karaktärer och följer och leder varandra genom ävenyr och utmaningar. Tillsammansskapet är det viktigaste och det roligaste för mig.
Och att det är inkludernade, som attan. Visst, en del spel behöver lite förkunskap utifrån reglerna men jag kan sätta mig vid ett bord med personer som spelat i trettio år eller vid ett bord med folk som aldrig spelat förr och formatet av aktivitetet gör att alla kan delta på sina villkor. Det är lätt att anpassa för nybörjaren utan att det blir sämre för veteranen. Jag upplever att ingen annan hobby har en så låg instegströskel.

Och människorna. Alltså, de riktiga jag spelar med. Jag tycker rätt bra om dem också.

Det kollaborativa historieberättandet och att få se så kallade vuxna människor manifestera och ja-och:a eskapism som om de vore små barn igen. Rollspel när de är som bäst frigör fantasin och leken som så många glömt bort med åren. Sen kan den fantasin och leken handla om ”kretiva” sätt att kasta besvärjelsen Hateful Defecation från Shadow of the Demon Lord och det är också mer än helt okej!

Min favoritgrej är att det gett mig många livslånga vänner. Näst favoritgrej är att det ger mig möjlighet att vara kreativ på flera olika sätt: skriva världar och situationer, rita fantastiska miljöer och kartor, hålla på med ljudeffekter och bakgrundsljud.

Gräla med folk om dem på internet, såklart.

Eller samla på dem. =)

Det lite mer seriösa svaret, om jag nu ska vara sån:
  • Som spelare: Att få klura på problem och försöka hitta smarta lösningar på dem.
  • Som spelledare: Att presentera väl förberedda, genomtänkta och lagom kluriga problem för spelarna och luta mig tillbaka medan de klurar på dem och försöker hitta smarta lösningar på dem.

Back