Nekromanti Vad är det som dröjer med Western IV?

Vainclip

Veteran
Joined
26 Mar 2013
Messages
4
Jag saknar information om varför datum för utgivning hela tiden skjuts framåt.
Det skulle vara bra att få den informationen löpande istället för att upptäcka på Sfbokhandeln att datum flyttats utan att veta varför.
Vi har väntat i åratal på det här. Vet att sjukdom har varit i vägen och mycket annat, men nu känns det så nära att varje försening borde komma med information om varför här på forumet.
 

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
Jag vet att alla tycker det är tråkigt att det dröjer men jag har full förståelse för det. Hade det varit ett litet äventyr som skulle tryckas går detta smärtfritt, men när en sådan här stor produktion som det handlar om måste allt vara perfekt och bara korrektur tar tid när det handlar om detta stora antalet sidor. Tryckningen och efterarbetet skall kunna genomföras vid lämplig tidpunkt och då är det en kostnadsfråga. Visst skulle den säkert kunna skyndas på och sätta ett högre pris på produkten men då skall också det betala sig (eller vi betala en orimlig summa).

Jag har ingen aning om hur stor upplaga som måste tryckas men den skall ju betalas i förväg och det handlar inte om de små slantarna som man då riskerar att förlora om produkten inte är korrekt.

Väntat med spänning sedan 1999 på det som skall komma...
 

Vainclip

Veteran
Joined
26 Mar 2013
Messages
4
Fast nu har den varit snart på väg till tryck i flera år. Ett avtal borde redan finnas med ett tryckeri. Alla texter bör vara klara sedan länge. Det som dröjt mest i produktionen, vad jag förstått, är teckningarna.

Om nu det är pengar som är problemet varför inte använda kickstarter eller någon annan crowdfunding-lösning. Då hade alla vi fans kunnat stå som finansiärer. Pengar borde inte vara ett problem i det här sammanhanget.
 

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
Kan inte avgöra ekonomin men kör du igång en fondering och säg till när den är uppe i 50 000 Då skjuter jag till det jag har råd med dvs 1200kr.

Man säljer ju inte äpplen från det nya trädet innan det bär frukt...
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
När har jag inget tydligt svar på, de har sagt i år, men jag vet varför.

Tove och Anders gör inte bara Western. De har under tiden som spelet varit i produktion även säkrat utgivning av en mängd moduler till spelet, de ger varannan månad ut en tidning som kräver ganska mycket tid att färdigställa och de har sett till att konsekvent åka på konvent för att arrangera äventyr och se till att folk får ha det roligt. De har också sett till att ge ut det populära figurspelet Guld & Bly, fixat figurer och byggnader till försäljning etc. Lägg på det att de båda har heltidsjobb och du kommer upp i en inte oansenlig arbetsbörda.

Utöver det så är både Tove och Anders mycket måna om att spelet skall bli så bra som det kan bli. Vad jag vet just nu så är de inne i slutspurten av produktionen. De väntar på material från sin tecknare (som för övrigt också tecknar mycket för Fenix) och de har en rad texter kvar att slutföra.

Jag vet att Tove och Anders båda gärna vill ha ut spelet, men å andra sidan är de också mycket angelägna om att det skall bli lätt, rätt och bra. Jag kan lova att kvaliteten på både texter och bild kommer att bli skyhög. Men det kräver sin tid.
 

Vainclip

Veteran
Joined
26 Mar 2013
Messages
4
Ingen tvekan om att Anders & Tove har mycket att göra. Det som görs håller väldigt god kvalité också. Det enda jag begär är information. Transparans är i princip alltid bra!
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Tsianphiel said:
När har jag inget tydligt svar på, de har sagt i år, men jag vet varför.

Tove och Anders gör inte bara Western. De har under tiden som spelet varit i produktion även säkrat utgivning av en mängd moduler till spelet, de ger varannan månad ut en tidning som kräver ganska mycket tid att färdigställa och de har sett till att konsekvent åka på konvent för att arrangera äventyr och se till att folk får ha det roligt. De har också sett till att ge ut det populära figurspelet Guld & Bly, fixat figurer och byggnader till försäljning etc. Lägg på det att de båda har heltidsjobb och du kommer upp i en inte oansenlig arbetsbörda.

Utöver det så är både Tove och Anders mycket måna om att spelet skall bli så bra som det kan bli. Vad jag vet just nu så är de inne i slutspurten av produktionen. De väntar på material från sin tecknare (som för övrigt också tecknar mycket för Fenix) och de har en rad texter kvar att slutföra.

Jag vet att Tove och Anders båda gärna vill ha ut spelet, men å andra sidan är de också mycket angelägna om att det skall bli lätt, rätt och bra. Jag kan lova att kvaliteten på både texter och bild kommer att bli skyhög. Men det kräver sin tid.
Tack
 

Gibbon

Veteran
Joined
8 Jun 2001
Messages
70
Location
Norrtälje
Här är mina fem öre!

Gillbringarna står och har stått stadigt i tövädret som tynat bort många andra rollspelsskapare. De ska ha cred för att de fortfarande tar sig tid att förse oss med högkvalitativa produkter till vår hobby.

Om de säger att spelet kommer så tror jag dem. När det kommer är av mindre vikt då jag vet att det kommer bli en högkvalitativ produkt värd att vänta på... till skillnad från andra mindre proffsiga rollspelsmakare som skickar ut "jubileumsutgåvor" med text klippt och klistrad från deras hemsida, uppsizade bilder som är suddiga och en uppsjö av korrfel.

Anders och Tove rockar vår rollspelshobby hårdare än någon annan.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag tror att alla är överens om att Gillbringarna gör ett grymt bra jobb för hobbyn och det ska de givetvis ha en eloge för!
Orsaken till denna frustration kring upprepade förseningar av Western IV är ju att vi alla har höga förväntningar och tror att detta kommer vara ett spel av yttersta kvalitet! När lanseringsdatumet skjuts fram precis innan deadline gång på gång så tycker jag allt att jag som kund har rätt att gnälla lite! Jag kommer ju oavsett att köpa spelet när det väl kommer, en bojkott känns inte som ett alternativt sätt att visa missnöje! :gremsmile:
 

Winterquist

Veteran
Joined
23 Jan 2005
Messages
107
Location
Malmö
Jag väntar så klart också på nya utgåvan. Men folk verkar glömma att spelet redan finns? Om man nu är sugen på att spela i vilda västern-miljö så är den gamla utgåvan ett helt utmärkt spel. Har man det inte, så går det att köpa för en spottstyver.

Så vi kanske skall lugna oss lite. Anders och Tove kommer att göra ett suveränt spel. Vi får helt enkelt vackert vänta och de har absolut ingen skyldighet att förklara varför.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
helvetet kommer frysa till is innan...

Istället för att lägga tid på att konstruera konventäventyr (sanningens pris, priset för ett liv) och figurspel, så borde de vikt den tiden åt att levererar vad de lovat. Jag köpte grisen i säcken när jag köpte priset för ett liv. De är som om de pratar om att tomten kommer, men så kommer han aldrig. Helvetet kommer frysa till is innan vi ser ett Western 4.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: helvetet kommer frysa till is innan...

F-n vad alla gnäller. Det tog 16 år för mig att få Saga klart. :gremwink:
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Nu har vi uppdaterat med fler nyheter om vad som händer med den nya upplagan av Western på rollspel.com så att ni som missade GothCon får veta lite mer också. På den övergripande frågan om varför det dragit ut på tiden finns det förstås flera svar, men vi kan ge dem viktigaste här:

1. Vi vill att det skall bli så bra som möjligt. När Western IV kommer vill vi känna att det är en produkt vi är stolta över att kunna visa upp. Det tar tid;-) Samtidigt blir vi själva glada bara vi tittar på vårt senaste släpp, äventyret Mannen i Svart. Vill ni veta varför det tar tid? För att vi vill att det skall bli så bra!

2. Vi har lagt till väldigt mycket jämfört med när vi först började prata om och tänka på en ny upplaga. Från att mest göra en kosmetisk överhalning och ändra detaljer har det blivit ett helt nytt spel. En grundbok har blivit tre, där vi har sprängt in massor av material som underlättar för både spelare och spelledare att skapa stämning och skapa bra historier tillsammans. När nytt material inbegriper nya regler har vi varit noga med att se över alla andra regeldelar också, så att slutresultatet inte spretar åt flera olika håll. Grundmekaniken skall vara så lätt att spelarna förstår systemet och intuitivt kan applicera samma system på alla situationer de möter. Inte nog med att vi gett oss själva mer att skriva (med viss hjälp från hjältar som Åsa Roos, Henrik Örnebring, Gunilla Jonsson, Michael Petersén och Johan Englund), vi har dessutom lassat på Lukas allt fler bilder vi vill ha med i grundböckerna. De två första böckerna är på över 600 sidor och innehåller nästan 300 unika bilder, vilket tar sin tid att få klart och kvalitetskontrollerat.

3. Western är vårt eget favoritprojekt, det vi ägnar oss åt för att skämma bort oss själva. Men ibland måste man ta tag i andra saker också, de arbeten/uppdrag som betalar mat och räkningar.

4. Varannan månad kommer en ny Fenix – och vi har gett tidningen lite extra tid under det senaste året då vi förra året kom ut med nr 50 och nu arbetar för fullt med den tionde årgången av Sveriges mesta – och i vårt tycke – bästa speltidning med rollspel i centrum. Trots att det är många som hjälper till med tidningen och gör den till vad den är tar den ändå tid – både för oss som redaktörer och inte minst för Lukas, som gjorde över 40 originalillustrationer bara till det nummer som är ute nu.

5. Under det senaste året har vi släppt Westerns figurspel Guld & Bly samt tre äventyr med förkonstruerade rollpersoner som är helt kompatibla både med den utgåva av Western som finns ute nu och den kommande.

6. Vi bryr oss om de speltest vi gör, både i mindre grupper och i samband med konvent. Som exempel kan nämnas att Henrik Örnebrings äventyr Kalla Hjärtan tvingade oss att tänka igenom reglerna för utmattning ett extra varv. Till GothCon tog vi fram en variant, som vi efter det speltestet valde att göra enklare och mer översiktligt. Den grundläggande mekaniken i det nya systemet har vi sedan arbetat in än mer, och det ligger nu även till grund för våra jakt- och kapplöpningsregler. När olika spelgrupper fått göra rollpersoner har deras intryck varit övervägande positiva, men många ville ha möjlighet att slå fram egna Livsöden baserat på den Roll de valt (annars slår du för din familj i stort) och ha fler fördelar och nackdelar att välja bland från start.

7. Vi vill inte ge ut en regelbok och sedan händer det inget mer. Därför har vi arbetat parallellt med en bred utgivning, vilket krävt tid och engagemang från vår sida för att projektleda kommande böcker så bra som möjligt. Det tar sin tid, men det känns oerhört roligt att ha flera saker i pipeline. Henrik Örnebring står för två kommande klassiker med New Mexico och Deadwood, Joakim Andersson har nu skrivit alla grundtexter till New Orleans och börjat ta tag i nästa projekt och Johan Englund arbetar fram en riktigt cool postorderkatalog. Vi gör också periodböcker, där Peter Hedman arbetat fram grundmaterial till Rebeller & Rödrockar (1700-tal) samt Vägen Västerut (första halvan av 1800-talet) medan Christoffer Krämer tagit sig an Inbördeskriget.

8. På ett personligt plan har vi haft några tuffa år, med mycket sjukdom, död och elände som tagit tid och kraft. Allt pekar dock åt rätt håll i stort, även om den vinter vi precis lämnat bakom oss hade med sig tre brutala slängar av influensan som sugit kraft och must ur oss. Det var länge sedan vi var så utslagna och tyvärr var det båda två. I princip har vi inte fått någon extra tid till den nya utgåvan av Western sedan BSK, då vi antingen varit sjuka eller jobbat ikapp de bollar som haft fastare dödslinjer (som Fenix, vårt äventyr till GothCon och de där grejerna man gör för att betala sina räkningar…)

Läs mer på rollspel.com om projektets status just nu, och vad de sista bollarna vi dribblar med består av. Som ni ser avstår vi fortfarande från att ange ett releasedatum eller att ta upp förhandsbeställningar. Men den fjärde juli kommer vi att göra en ny uppdatering på rollspel.com. Till dess kommer vi att fortsätta stoppa huvudet i sanden och hellre arbeta klart spelet än att ge ständiga statusuppdateringar om vad vi egentligen borde göra;-) Hoppas ni orkar ge er till tåls lite till.

/Anders & Tove
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: helvetet kommer frysa till is innan...

Jisses vilket trist inlägg. Vad hoppades du åstadkomma med det? Många roliga spelprojekt har gått i en för tidig grav på grund av bemötandet som det. Nu är det inte aktuellt för Western, men vi tänkte ändå bena upp vårt svar till dig i några beståndsdelar.

1. Vi kommer inte att sluta åka på konvent, skriva scenarion eller utveckla vårt figurspel. För oss som spelkonstruktörer så är den kontakt vi får med våra spelare ovärderliga, det hjälper oss göra bättre grejer nästa gång.

2. Det är inte bortkastad tid att trycka de äventyr vi redan lagt allt jobb på att färdigställa. I och med att vi har så många lag som spelar Western måste vi även ha många spelledare. Det kräver genomarbetade äventyr som fler än vi kan förstå och använda, därför är jobbet redan gjort. Tvärtom är det faktiskt en fördel även för er som väntar på nya Western, då trycken av äventyren har gett oss chansen att se hur vår nya layout fungerar i tryck och ändra detaljer i utformningen – saker som leder till ett bättre och genomarbetat spel när det kommer.

3. Vet inte om du är medveten om det men vi har aldrig gått ut med releasedatum på rollspel.com… Just för att vi aldrig varit riktigt så säkra på det. Samtidigt så för all del. Vi trodde också att vi skulle ha varit ute redan;-)

4. Priset för ett liv är helt kompatibelt med den nuvarande utgåvan av Western, så vi har lite svårt att se hur det är att köpa grisen i säcken.

5. Helvetet kommer att frysa till is snabbare än du anar.

/Anders & Tove
 
Top