RasmusL;n224304 said:Världen kan fortfarande vara otroligt högupplöst och MC kan med få undantag diktera ramarna, hen måste bara låta spelarkaraktärerna vara navet i berättelsen. På det sättet enligt mig precis som att spela fisktankspel i vilket traddigt lir som helst.
krank;n224322 said:Ja, precis. Alldeles för mycket fokus på spelarkaraktärerna alltså =)
Alltså, om man ska vara allvarlig: Exakt det du beskriver nu är exakt det jag tyckte mig beskriva när jag försökte förklara varför jag inte gillar AW. Jag gillar ju liksom inte fisktankar heller.
RasmusL;n224304 said:Men där har ni ju faktiskt helt fel
Det är _helt ok_ för MC att preppa mysterier, händelser, kulturer, miljöer, karaktärer, intriger, etc. Det MC _inte får göra är att preppa plot. Vad är skillnaden? Jo MC får preppa ett coolt sammanhang att sätta spelarkaraktärernas historia i men det måste vara upp till spelarna att styra spelet mot de teman de själva vill utforska genom sina karaktärer. Världen kan fortfarande vara otroligt högupplöst och MC kan med få undantag diktera ramarna, hen måste bara låta spelarkaraktärerna vara navet i berättelsen. På det sättet enligt mig precis som att spela fisktankspel i vilket traddigt lir som helst.
AWs storhet ligger i mina ögon snarare i att det var det spel som var först med att bli störst på att ha en jävligt strukturerad spelstil där det är tydligt vad som är vems ansvar, hur det ska ske, när det ska ske, vem som gör vad och så vidare. Det tycker jag mig se mer och mer av i spelskapande nuförtiden och jag tycker snarare att det är det än samberättarbiten (som kan vara ett stort fokus i AW men ingen nödvändighet) som är det viktiga. AW strukturerade upp spelstrukturen i ett fisktankigt tradlir och gjorde det populärt att ha ett fungerande system som inte måste husreglas stup i kvarten.
Jag tror utifrån det här att du kanske skulle gilla att spela i Monster of the Week men inte spelleda det — det är ju fortfarande PbtA trots att man där ska förbereda mysteriet.krank;n224290 said:Som spelare får jag mina kickar av att undersöka mysterier. AW saknar egentliga mysterier; allt improviseras. Eller det mesta. och så känns det som att jag som spelare måste vara mycket mer aktiv i att driva agendor etc, sånt jag verkligen inte gillar.
Som spelledare får jag mina kickar av att förbereda ordentligt och sedan se mina förberedelser leda till att spelarna får en schysst upplevelse. AW vill ta ifrån mig precis det jag tycker är mest givande med spelledarrollen.
nyvinter;n224345 said:Jag tror utifrån det här att du kanske skulle gilla att spela i Monster of the Week men inte spelleda det — det är ju fortfarande PbtA trots att man där ska förbereda mysteriet.
Tovur;n224368 said:Blir det inte väldigt mycket regelletande med dessa spel? Varje move har ju sin egen slumptabell typ
Gurgeh;n224372 said:Nej, inte direkt. Alla rollpersonernas unika moves står på deras playbook/rollformulär, och de generella moven är inte fler än att de och deras regler ryms på ett papper som ligger utskivet på spelbordet.
Grejen är att många moves blir mer eller mindre självförklarande, och det är spelarens uppgift att föra fram manövern i fiktionen. Dvs man säger inte "jag vill "put the hurt" på 'na", utan du får beskriva vad du faktiskt gör och din avsikt.Tovur;n224374 said:Hmm för mig låter det rätt mycket endå, men jag gillar ju tabeller ibland. Dock ej för saker man gör ofta. Det låter väldigt "speligt", kontrollerat av reglerna på gott och på ont. När folk berättar om det så låter det mer regellätt.