En tanke:
Det finns system där man slumpar fram sin rollperson. Utifrån de givna förutsättningarna får man sedan bygga sitt intressanta karaktärskoncept. I andra system är man starkt beskuren i vilka rollpersoner man överhuvudtaget får skapa med systemet; i Mutant City Blues får man bara skapa CSI-poliser till exempel.
Så; utifrån givna förutsättningar (begränsningar) bygger man en intressant karaktär.
Jag kan inte för mitt liv komma på vad som är skillnaden mellan att först slumpa fram en karaktär och sedan hitta på en intressant personlighet utifrån de siffror man fått från den processen, och att först super-opta sin rollperson så att den blir så systemmässigt överlägset bra som möjligt, och sedan hitta på en intressant personlighet utifrån de siffror man fått från den processen.
Utom möjligen att man i det senare fallet har möjlighet att hitta på en kompetent rollperson och inte bara något mähä med under 10 i alla grundegenskaper.
Du får säga till om jag övertolkar dig här, men det känns som att ditt huvudsakliga problem är spelare som inte hittar på intressanta personligheter till sina rollpersoner snarare än spelare som fokuserar på att optimera sina rollpersoner... Och det problemet lär ju dyka upp även bland folk som inte optar, utan bara skapar gråtråkiga mähän.