Nekromanti Vad är det med föräldrar och dumma julklappsböcke?

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Varje år får jag en bok jag aldrig ville ha.

De flesta föräldrar tänker nog; "den här boken skulle jag vilja läsa, så jag köper den till mitt barn (som helt garanterat inte gillar genren liksom)", fine. Jag kan köpa det som argument för när päronet väljer VISSA böcker - de där böckerna de själva vill ha och läsa men som jag antagligen kommer lägga djupt ner i en låda när jag kommer hem.

Men det jag riktigt stör mig på är när de försöker vara smarta och köper Umberto Ecco'böcker eller nån annan jävel med spännande namn och som är omtalad i medier; och de jävlarna växer på träd också, typ Henning Mankell, J.M Coetzzeeeeeeezzedasfaffafssxas.

"Det är en nobellpristagare i litteratur," säger föräldern om man inte hört namnet innan och känner sig sedan friskriven allt ansvar... Säkert! Om det nu är en nobellpristagare i litteratur så vafan köper du inte boken som hen vann på? Varför köper föräldern alltid en bok som författaren släppte EFTER nobellpriset och som därför aldrig legat till grund ens för själva nobellpriset? ...Det är för fan helt obegripligt.

Nu i jul vill jag inte ha några böcker. Jag läser dom inte. Jag gör inte det! Jag har läst kanske två böcker jag fått som jag inte önskat mig och då läste jag dem med vånda.


/Recca, som gillar att raljera otacksamt.


Obs. Jag har aldrig fått någon bok av Mankell, han passade bara in bland mina exempel.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Vet inte vad jag ska svara riktigt. De hadde i alla fall en bra tanke bakom förmodar jag, det är nog inte som att de står där i bokbutiken och tänker "Hehe, hon kommer tvingas läsa boken jag ger för att inte få skuldkänslor, så låt oss köpa något extra tråkigt".
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vad du gnäller. :gremwink:

Jag gillar att få böcker. Bästa presenterna. Man ska läsa massor, det är viktigt. Ibland testa böcker som man inte själv tänkte köpa. Och om de inte faller mig på läppen kan man ju alltid ge bort dem till någon annan i present.

En önskelista på en 20 titlar som är relativt enkla att hitta på vanliga boklådor är ett tips.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag håller med TS. Jag får jämt böcker. Jag som önskat mig Drakar & Demoner sen jag var tio.
-Är inte du lite för gammal för sådana där spel? undrar mamma.
-Nä, jag är bara tio år och jag ska spela DoD tills jag blir 40, tänker jag säga henne när jag hittar rätt garderob (en som leder till 1983).
Jag läser en spaltkilometer om dan men inte tusan läser jag skönlitteratur! Inte ens om den fallit Peter Englund på läppen.
Okej, jag medger att en och annan bok slinker ner men då har jag valt, suktat, beställt och luktat på den själv. Böcker som får plats i Pressbyråns holk-med-tolv-platser ger mig oftast ingenting för jag låter den ligga på nattygsbordet tills jag känner mig bekväm med att slänga den. Först läser jag en sammanfattning på Wikipedia så jag kan återge de stora dragen om givaren visar sig nyfiken på min läsupplevelse.
Jag känner mig lite besviken på min familjs missförståelse. Om de tror jag samlar på böcker så känner de mig inte alls.
-Jag har ingen bokhylla, hör ni det?! era jävlar. Jag åker på spelkonvent hela helgen. Jag går till spelklubben. Jag hänger i s-p-e-l-affären. Tennsoldater, tärningar, brädspel, rollspel. Det är min bror som slukar böcker.

Själv är jag mycket bättre på julklappar. Jag tar med ungarna på Toys'r'Us och låter dem peka ut vad de vill ha. Sen köper vi det.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag fick alltid dåliga böcker av farmor och farfar.
Dåliga böcker i sig är väl inte så farligt dock, men när de vet vad jag läser och själva läser en del som jag lätt skulle kunna tänka mig att läsa så känns det väl lite dåligt av dem och så var det ett tag, sedan började de ge mig näst sista delen i bokserier som mest gick ut på att klanka ner på personer som mig så var det bara att tacka och ta emot och slänga i närmsta soptunna när man kom därifrån.

/Luna Lovegood som inte allt för mycket saknar att få de böckerna
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag får ibland böcker, men trots att jag läser en hel del så står ju de jag får helt olästa. Det finns nämligen inga riktigt bra sätt att ge bort E-böcker ännu =) Fysiska böcker har jag ju bara som hyllvärmare. Dessutom handlar min släkt böcker på fysiska bokhandlar, och då får man ju bara böcker på svenska. Det finns nästan inga böcker på svenska som intresserar mig.

Men, jag ser inte julklappar som i första hand "saker jag faktiskt behöver/använder". Jag har sedan många år insett att jag och resten av min släkt, med något undantag, lever i alltför olika kulturella sfärer för att det ska vara riktigt meningsfullt att försöka köpa saker... Om jag inte är ruskigt specifik i önskelistor, då. Numera brukar julklappsköpandet vara ganska förenklat: Man frågar "vad vill du ha i julklapp", får en "lista" med en eller kanske två ganska billiga saker. Har man råd köper man båda, annars bara en. No big deal.

Jag ser däremot fram extremt mycket emot att köpa saker till min lille brorson, som knappt hinner bli tre månader till jul... Jag kommer att bli en såndär horribelt bortskämmande farbror känner jag, som alltid har med sig allsköns presenter och skit.


Men, böcker... Förra året gjorde jag misstaget att inte vara specifik. Jag skrev att jag gärna ville ha böcker av Michael Crichton. Givetvis lyckades de pricka in den om pirater... Den har stått oläst i ett år. Synd att det inte går att sälja böcker på något vettigt sätt.

Jaja. I år ska jag önska mig annat än böcker. Vad vet jag inte riktigt än. Men det blir något specifikt...
 
Top