Vad är det med ögonen på folk i film och TV nuförtiden?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Jag har märkt att folk i TV och film numera tenderar att ha ögon som hellysen. De är liksom inte bara "blåaktiga" som en normal människa, de är som en blå laser.

Varför?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Ta en titt på några klassiska filmer med blåögda skådespelare, de har också många gånger blå ögon som lyser i deras ansikten.
Ibland, men nu är det standard och mycket mer. Det har blivit ögonens motvarighet till duckface.

Titta på det. När nu väl börjat se det så ser du hur det är överallt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Pod people... eller kanske reptilians som kan hypnotisera med blicken.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Ibland, men nu är det standard och mycket mer. Det har blivit ögonens motvarighet till duckface.

Titta på det. När nu väl börjat se det så ser du hur det är överallt.
Jag såg det senast i Harmonica, en hämnare (1968) i januari när den fortfarande fanns på SVTplay.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Jösses, är detta alltså en grej!? Jag ser ytterst lite tv men tänkte faktiskt på just detta i senaste avsnittet av True Detective. Ögonen på Jodie Foster lyste märkligt blå i en scen. Alltså robotlikt. Eller precis som du skriver, som en laser. Det var såpass märkbart att jag fick ta för givet att det torde bero på att hennes datorskärm (hon stod vid sitt skrivbord) speglades så starkt i hennes ögon. Men så var det alltså inte?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Och när ögonen reflekterar svagt orange så är de replikanter. Det har jag sett på film, minsann!
 
Top