Nekromanti Vad är det första ni vill veta om ett nytt rollspel?

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Vilka aspekter av ett rollspel är det egentligen som fångar intresset hos oss rollspelare, och vilka aspekter är det som får oss att förkasta detsamma?

När ni hör talas om ett nytt rollspel, vad är det första ni frågar er?

Det jag är ute efter är att försöka få en överblick av vilka features som vi tittar på för att sortera in nya rollspel i våra mentala kategorier. Vilka aspekter är direkt avgörande för ifall vi förkastar ett rollspel eller fortsätter att ta reda på mer om det?

Kort och gott - vad är viktigast för er?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
"Är det ett hårt nischat spel med tydliga teman, fokus och regler som är strömlinjeformade för att främja berättandet av en specifik sorts historier?"
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
"Vilken värld inspirerar det mig att skapa berättelser i och hur enkelt är det att komma igång med detta?"

(Utöver den självklara frågan om det har bra (uppåtgående) eller dålig (nedåtgående) AC.)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Finns det en setting? Om ja, vad är elevator pitchen?

Vad för typ av regelmekanik följer med? Vilken bredd på rollpersoner kan det hantera? Abstraktionsnivå? Vilka typer av "agendor" stödjer det (föredrar hyfsat simulationistiska system)? Känns det som om man, efter en inkörningsperiod och ev. ommeckande, kan få fart och det är ur vägen?
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Har det klasser, levels och alignment? Ja --> papperskorgen.

Hur många spelmöten tar det innan vi kan spela den där ashäftiga scenen som visas på omslaget?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,979
Location
Ludvika
APM;n125943 said:
När ni hör talas om ett nytt rollspel, vad är det första ni frågar er?
1. "Ser" det bra ut (layout, typsnitt, etc)? Om inte så åker det ut direkt.
2. Verkar reglerna okej? Om inte åker det ut.
3. Låter världen intressant? Annars ut.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Är det ett enkvällsspel eller ett kampanjspel?
Vad är det unika med spelet?
Rekommenderas det av Genesis, w176 eller Tobias Wrigstad?

Det är betydligt sannolikare att jag kommer bry mig om det är ett enkvällsspel helt enkelt för att det då är betydligt sannolikare att jag kommer spela det.

Om det inte har något som är unikt så är jag inte intresserad. Om det unika inte intresserar mig så är jag inte intresserad. Sen kan det unika vara både regler, tekniker, historiskt värde och setting. Om det unika både är unikt och något som intresserar mig så är jag redan där halvvägs till att köpa det (om det är dyrt) eller har köpt det (om det är billigt).

Slutligen om det rekommenderas av någon som jag vet har bra smak (dvs som åtminstone är en delmängd av min eller i vart fall med stort överlapp) (och ja, det är i verkligheten fler än tre personer men listade jag fler skulle jag säkert ändå glömma några så nu listade jag tre så ingen behöver känna sig bortglömd) så kan jag bli intresserad av det oavsett svaret på de två första frågorna.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Generelt sätt är det världen och/eller IP'n som avgör om jag är intresserad av ett spel. Så i vanliga fall så har jag automatiskt ofta redan ett intresse för ett sådant rollspel pga det.

Genren kan också ha betydelse, till rätt kraftigt varierande grader, specielt om det är ett rollspel/värld/IP som är helt nytt för mig.

Regler kan även de ha en viss betydelse för mig. Men jag är rätt säker på att reglerna endast skulle ha betydelse om jag är lite osäker på spelet som helhet till att börja med. För jag skulle med största sannorlikhet stå ut med regler jag inte gillar i vanliga fall, för att jag gillar IP'n/världen. Tror inte att riktigt bra regler skulle få mig att tycka om ett spel, där jag inte tycker om världen/IP'n.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
När ni hör talas om ett nytt rollspel, vad är det första ni frågar er?
  • Har det snygg layout, språk, illustrationer och papperskvalitet?
  • Är det tillräckligt intressant för att jag ska lägga ner tid på att läsa/spelleda spelet?
  • Innehåller det tillräckligt mycket nytt jämfört med andra spel?
  • Går jag igång på spelets tema/genre?
  • Skulle mina spelare vara intresserade av att spela spelet eller är det bara jag som är intresserad?
  • Har spelföretaget resurser att följa upp spelet med äventyr och supplement?
  • Har det tillräckligt enkla regler för att jag ska orka med spelet?
  • Finns det en preview?
  • Vad säger recensionerna?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
APM;n125943 said:
När ni hör talas om ett nytt rollspel, vad är det första ni frågar er?

Det jag är ute efter är att försöka få en överblick av vilka features som vi tittar på för att sortera in nya rollspel i våra mentala kategorier. Vilka aspekter är direkt avgörande för ifall vi förkastar ett rollspel eller fortsätter att ta reda på mer om det?

Kort och gott - vad är viktigast för er?
Det allra första är om spelet har en grafisk ton, stil, tematik och miljö som lockar mig. Om jag till exempel direkt kan se att spelet är ett fantasyspel i någon form av mainstreamfåra sorteras det bort, medan modern horror och scifi får stanna om de har snygg artwork. Om jag ska kolla vidare på ett spel trots att det är fult eller utspelar sig i en miljö jag inte är intresserad av så är det för att någon vars smak jag respekterar rekommenderar det.

Här kollar jag också på bilder. Jag har köpt ett gäng spel enbart för att de har snygga bilder. Jag har undvikit att köpa flera annars vagt intressanta spel för att de varit fula. Jag har ännu inte stött på något spel som lyckats vara väldigt intressant trots att det varit fult.

Det andra jag kollar på är vad det verkar vara för slags spel i stort. Golvplaner och figurer eller mysterielösande eller något slags indieflum med udda mekaniker och/eller fokus på drama. De flesta spel som har fler sidor regler än värld blir jag skeptisk till, framför allt om reglerna mest verkar vara specialregler för strid och manövrar och stridssituationer. Indieflumspel kan jag tänka mig att läsa men antagligen inte spela. Jag respekterar dem, men de siktar generellt på upplevelser jag inte kunde bry mig mindre om. Jag är ingen dramaspelare.

Det tredje jag kollar på är "vad man gör"; vad är pitchen för rollpersonerna? Spel som saknar tydlig sådan, a' klassisk "gör vad ni vill, men egentligen stödjer spelet bara nåtslags vagt 'äventyrande' som vi vägrar ge adekvata verktyg till eftersom vi som sagt låtsas att man kan göra vad man vill", går ofta bort. Liksom indiespelen läses de, men spelas inte.

Det fjärde jag kollar efter är ordentliga spelledartips. Sedan suckar jag och skakar på huvudet eftersom nästan inga spelmakare delar min åsikt om hur sådana bör se ut. Men jag slutar aldrig hoppas.

Sen nånstans börjar jag nog läsa spelet på riktigt, om jag kommit så långt.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jätteintressanta svar hörrni!

Jag som inte är så bevandrad på forumet skulle bara behöva ett förtydligande vad AC och IP betyder.

Följdfråga: Hur gör ni då för att ta reda på svaren på de här frågorna? Reglernas enkelhet t.ex. är ju väldigt svårt att få sig en uppfattning om innan man läst boken. Som Björn den gode skrev, finns det fler särskilt ändamålsenliga hemsidor dit ni vänder er (förutom det här forumet då)?

Harry S;n125976 said:
[*]Har spelföretaget resurser att följa upp spelet med äventyr och supplement?
Det här är också intressant - Hur intressant hade ett rollspel varit ifall det bara innehöll grundregler men helt saknade en tillhörande spelvärld? Måste det finnas flavour-material som inspirerar till historieskapandet - eller finns det ett alternativ till det i form av mer övergripande regler som lätt kan modifieras till spelgruppernas egna äventyr?
 

Sir Alex

Veteran
Joined
7 Feb 2015
Messages
39
Kan man spela köpman? Om ja, så är det troligen ett spel som inte bara fokuserar på strid och grottkräl utan det finns andra teman och så som det är tänkt att användas.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
APM;n126012 said:
Följdfråga: Hur gör ni då för att ta reda på svaren på de här frågorna? Reglernas enkelhet t.ex. är ju väldigt svårt att få sig en uppfattning om innan man läst boken. Som Björn den gode skrev, finns det fler särskilt ändamålsenliga hemsidor dit ni vänder er (förutom det här forumet då)?
Recensioner, previews, bläddra i fysisk bok, piratade PDF-versioner. Gillar jag så köper jag, men jag vill inte köpa grisen i säcken. Ofta kan man åtminstone få se illustrationer och en innehållsförteckning på legal väg, och det räcker ju för att jag ska bli intresserad av att gå vidare.


APM;n126012 said:
Det här är också intressant - Hur intressant hade ett rollspel varit ifall det bara innehöll grundregler men helt saknade en tillhörande spelvärld?
Inte det minsta. Regler är det tråkigaste jag vet, och det finns redan tusen biljarder regelsystem som gör ungefär samma saker. Undantaget är i princip indiespelen; annars är det ju samma gamla stridsrundor och färdighetsvärden etc etc som alla spel - med få undantag - har.

Och eftersom jag inte är så förtjust i indieflumspel så händer det i princip inte att jag köper spel för deras regelsystem, och att köpa enbart ett regelsystem är för mig helt obegripligt. Varför skulle jag göra det, när jag lika gärna kan använda D&D's system, eller Gumshoe, eller BRP, eller något av mina egna skapelser?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
APM;n126012 said:
Jätteintressanta svar hörrni!

Jag som inte är så bevandrad på forumet skulle bara behöva ett förtydligande vad AC och IP betyder.

Följdfråga: Hur gör ni då för att ta reda på svaren på de här frågorna? Reglernas enkelhet t.ex. är ju väldigt svårt att få sig en uppfattning om innan man läst boken. Som Björn den gode skrev, finns det fler särskilt ändamålsenliga hemsidor dit ni vänder er (förutom det här forumet då)?


Det här är också intressant - Hur intressant hade ett rollspel varit ifall det bara innehöll grundregler men helt saknade en tillhörande spelvärld? Måste det finnas flavour-material som inspirerar till historieskapandet - eller finns det ett alternativ till det i form av mer övergripande regler som lätt kan modifieras till spelgruppernas egna äventyr?
AC betyder armor class vilket väl närmast kan översättas med 'försvarsvärde' och är starkt förknippat med Dungeons & Dragons.

IP skulle jag gissa här står för Intellectual Property och använts så vitt jag vet oftast om mer etablerad varumärken som Star Wars, Buffy osv.

På din andra fråga så gäller att jag sällan letar själv efter spel jag inte 'hört talas om' först. Antingen här, eller av vänner på andra håll. Eventuellt surfar jag på drivethrurpg nån gång också. Sen om jag inte kan få fram det unika med spelet via google (dvs normalt sett spelets egen hemsida eller nån recension som dyker upp) så brukar jag inte gå vidare.

Många av de dirty hippie games som jag spelar saknar spelvärld eller har många alternativa förslag, så det är inget som avskräcker, samtidigt så stödjer de väldigt tydligt en viss spelstil. Sen för att vara petig så får jag väl erkänna att om just ordet 'grundregler' använts så skulle det för mig indikera att det är tänkt att komma en spelvärld, fler regler eller är ett generiskt tradspel vilka alla skulle avskräcka mig från att titta vidare på det. Jag vill ha ett komplett spel när jag köper det och generiska tradspel är jag inte intresserad av.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
1. Utseendet
2. Genre
3. Setting/Spelvärld
4. Hur ser rollformuläret ut?

Hur rollformuläret ser ut är sjuuukt viktigt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Har det nått?
Alltså den där svårdefinierade känslan av att det är något särskilt jag håller i min hand, inte bara ett rollspel till.

Kommer det här att flyga?
Är det ett spel jag får känslan av att min spelgrupp är intresserade av?
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Just det. Jag glömde rollformuläret. Det är faktiskt också väldigt viktigt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
"Vad gör man?" är helt klart viktigast.
Nästa fråga är oftast "och på vilket sätt är det bättre på att göra det i det här spelet än i OD&D?"
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Eftersom jag inte spelar smala spel är jag inte så intresserad av "Vad gör man".
Jag försöker titta mig till om spelet inspirerar mig.Helst både världen och reglerna. Om reglerna är väldigt enkla nöjer jag mig med världen.
 
Top