Nekromanti Vad är det för fel på helikoptrar?

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
PiccoZ

Funkar den där prytteln? Mitt intryck av billiga RC-helikoptrar är att de är svåra att kontrollera och mest jazzar runt, pga fast vinkel på rotorbladen (såvitt jag vet är det svårt att få en helikoper att gå framåt om man inte kan vinkla rotorbladen). Diverse youtube-filmer på PiccoZ bekräftar den bilden. Men om PiccoZ är så kontrollerbar som du säger så vill jag ha en, så posta gärna mer om dina erfarenheter!

(kan man förresten stoppa i en krets som spelar Valkyrieritten?)

/sax, flaff-flaff
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: PiccoZ

Funkar den där prytteln? Mitt intryck av billiga RC-helikoptrar är att de är svåra att kontrollera och mest jazzar runt, pga fast vinkel på rotorbladen (såvitt jag vet är det svårt att få en helikoper att gå framåt om man inte kan vinkla rotorbladen). Diverse youtube-filmer på PiccoZ bekräftar den bilden. Men om PiccoZ är så kontrollerbar som du säger så vill jag ha en, så posta gärna mer om dina erfarenheter!
I söndags fick jag en snabb förevisning av en sån där (i Stora gasklockan i Gävle - kan man inte köra den utomhus så får man passa på när man är i en riktigt stor inomhuslokal) och den verkade uppföra sig som den ska i luften. De vingligheter som förekom torde ha berott på att ägaren inte ägnat de två veckorna sedan julafton åt att öva.

Dewil
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: PiccoZ

Funkar den där prytteln? Mitt intryck av billiga RC-helikoptrar är att de är svåra att kontrollera och mest jazzar runt, pga fast vinkel på rotorbladen (såvitt jag vet är det svårt att få en helikoper att gå framåt om man inte kan vinkla rotorbladen). Diverse youtube-filmer på PiccoZ bekräftar den bilden. Men om PiccoZ är så kontrollerbar som du säger så vill jag ha en, så posta gärna mer om dina erfarenheter!
Den kan inte hovra (dvs stå stilla), utan rör sig hela tiden framåt. Styrningen är upp/ned och sväng sker med stjärtrotorn. Rotorn har en konstruktion med balansvikter som gör den väldigt stabil i luften. Vi flög utan problem med dem på kontoret och startade och landade lätt från skrivborden.

Utan att kunna kontrollera angreppsvinkeln på rotorbladen är man dock rökt om man vill göra en autorotaion (landa utan motor)...

(kan man förresten stoppa i en krets som spelar Valkyrieritten?)
Nope, det får man göra på stereon.

Jag skulle vilja ha en liten riktad IR-diod fram så att man kunde kriga. När man "träffar" motståndaren så stängs helt enkelt hans motor och den faller (den överlever lätt ett sådant fall). Kommer kanske i någon framtida variant.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: PiccoZ

Den kan inte hovra (dvs stå stilla), utan rör sig hela tiden framåt. Styrningen är upp/ned och sväng sker med stjärtrotorn.

Ok, så kontrollmässigt är den alltså mer en autogyro än en helikopter? Det är förstås cool det med.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: PiccoZ

Ok, så kontrollmässigt är den alltså mer en autogyro än en helikopter? Det är förstås cool det med.
Kontrollmässigt, ja, aerodynamiskt, nej.
 
Top