Rangertheman
Myrmidon
Du ser fortfarande drag som ett slags färdighetsslag, tror jag.My bad. Man lägger väl till passade egenskapsvärde va? Typ som DEX om man ska hoppa undan en fara? "Jag misslyckades för att jag hade för lågt värde i DEX" i Dungeon World känns samma som "Jag misslyckades för att jag hade för lågt värde i DEX" i D&D. Ingen skillnad.
Om du får ett downbeat för att din DEX var för låg känns det fortfarande som en failure. Skillnade är helt semantisk. Du slog tärning och fick inte det du ville, ett egenskapsvärde var mer eller minde avgörande för din framgång.
Spelaren beskriver att hen vill ta sats och hoppa över en ravin. I D&D sätter DM förmodligen en DC som spelaren måste komma över med D20+mod. I PbtA beskriver SL hur farligt det är, men kanske också att det finns en avsats som gör att avståndet blir lite kortare. Båda rollpersonerna tar sats och spelaren slår D20+mod respektive 2D6+mod. Slår den första spelaren lägre än DC:n misslyckas hoppet. En snäll DM kanske ger rollpersonen en chans att hugga tag i kanten på andra sidan, om hen lyckas med ännu ett slag.
Är det högre än DC:n landar rollpersonen tryggt på andra sidan. Samma om PbtA-spelaren slår 10+, vilket egentligen är det tråkigaste resultatet.
Slår hen 7-9 kan SL till exempel beskriva att den utskjutande stenen som utgjorde avsatsen lossnar vid hoppet och rasar ner i ravinen. Nu är det för långt för någon att hoppa. Att dela på gruppen är ett SL-drag i alla PbtA-spel jag har läst. Eller så öppnar sig himlen och ett iskallt regn börjar falla. Himla trist att det varma tältet är kvar på andra sidan. Eller så hör de andra rollpersonerna tunga steg som av militärstövlar, och inser att det var deras enda helare som just hoppade över till andra sidan ravinen. Allt jag beskrivit är SL-drag. De behöver inte vara en direkt konsekvens av hoppet och de behöver inte ens drabba den som hoppade. Några sådan varianter finns det inget regelstöd för i D&D eller andra traditionella rollspel.
Är slaget 6 eller lägre är det läge att göra ett "hårt drag". Men det går också att göra ett mjukt drag, till exempel: När rollpersonen mödosamt drar sig upp på klippan möts hen av ett: "Tänk att man skulle stöta på dig här!". Det är bandithövdingen som gruppen lämnade att dö i solen för tre spelpass sedan, i sällskap med 5 illaluktande skurkar. SL kan så klart låta rollpersonen falla mot sin död, men det är lite ospännande. Jag tycker "ur askan, i elden" är mer intressant.