Vad är den tanke ni läst om rollspel som varit längst från er egen åsikt?

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Jag kanske gör folk lite paffa nu, men det var helt klart när jag hörde/läste om "stoppsignaler". Jag blev ett enda stort levande frågetecken och bara QUE? Jag pendlade mellan "hur känsliga får folk vara" och "vad ÄR ens ett rollspel egentligen", tills poletten till slut trillade ner, och jag kunde konkludera att det gällde folk som spelar rollspel på HELT annat vis än jag gör. Men det känns fortfarande väldigt avlägset. Jag har lättare att förstå min-maxande, och där får jag ändå göra en ansträngning för att fatta, men det går. Men att spela så att man stoppsignaler kan vara aktuellt... det fattar jag inte poängen med alls.

Edit: Eller nej, jag fattar visst poängen med det. Improviserad teater och allt det där. Men jag ser inte på vilket sätt jag skulle få något nöje ut av det, och det är väldigt långt från vad jag är ute efter när jag sätter mig ner med rollspel.
 
Last edited:

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Folk har nog redan nämnt de värsta i tråden. Min-maxande, speciellt de som gör det till ett grundläggande istället för en personlig preferens. Liksom, bygg din optimala krigare om du vill - men låt mig få bygga en rollperson som jag tycker är kul, jag bryr mig inte om att statsen inte är optimala för min klass.

"Min rollperson är bara min spelpjäs, varför skulle den ha en personlighet eller familj?"
Träffade på detta i FBs brädspels- och rollspelsforum, när jag frågade om hur folk förhåller sig till kärleksrelationer och sexualitet i rollspel. T ex, är alla RP singlar - eller kan man hitta en rimlig anledning till varför en lyckligt gift familjefar måste ge sig iväg på Typiskt Fantasyäventyr™️? Är det ok för RP att flirta med SLPer, eller är det bara pinsamt, osv? En del, som jag antar spelar mer grottkräl, tyckte hela frågan var nonsens. Känslor och romantiskt trams "hör inte hemma i rollspel", för kärlek är "passivt" medan strid är "aktivt".

Sen finns har jag läst om grupper som har en del regler/vanor som de inte verkar anta att alla ska följa, men som är hårt inpräntade just hos dem. Och där jag känner att en sådan grupp skulle jag aldrig kunna spela med.
Det ena är grupper där ens RP måste ha samma kön som en själv. Argumentet verkar vara att killar kan inte skapa kvinnliga RP utan att det blir korkade stereotyper, typ lättklädda dumma blondiner med jättepattar. Det här verkar framför allt finnas i mansdominerade spelgrupper alltså. Alternativet "väx upp för fan" fanns alltså inte.

Det andra är svenskar som vägrar rollspela på svenska. "Svenska är så töntigt, fantasy är bättre på engelska." Något med svenskar som pratar bruten engelska med varandra för att de anser sitt modersmål "låta dumt" tycker jag är så pinsamt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,952
Location
Ludvika
Den tanke jag återkommande ser som ligger längst ifrån min egen åsikt är att "hela poängen med rollspel är x!". Strunt samma vad X är. Vi gillar alla olika saker och har roligt på olika sätt. Det är inte ens relvant för ett visst specifikt rollspel. Det kanske skrevs med visa specifika avsikter, men folk har roligt med det på andra sätt så är den ursprungliga avsikten helt irrelevant för den gruppen.

Hens uppfattning är att en rollpersons värde enbart är maskinellt och värdemaximerat. En spelare som valt att göra en rollperson som är tjuv är inte välkommen till bordet, eftersom tjuvens jobb (öppna lås, göra närstridsskada) går att göra mycket bättre av en trollkarl eller en stark krigare.
Är det verkligen vad personen i fråga säger? Eller säger personen att ingen _måste_ spela en tjuv om de inte vill, för om ingen vill spela tjuv så kan det lösas med några scrolls.

Det är en återkommande inställning bland vissa DnD spelare att man _måste_ ha vissa roller i en spelgrupp, så till den grad att en spelare som gjort en fighter inte är välkommen till spelbrodet för att det gruppen tycker de behöver är en tjuv. Låter snarare som att kommentatorn visar att man inte alls behöver vara så låst (hehe) utan lyfter fram att det finns andra lösningar.

Plus, kommentatorn säger rakt ut om argumentet: "(it’s not one I entirely share)"
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,004
Location
Ett häxkräl
Det andra är svenskar som vägrar rollspela på svenska. "Svenska är så töntigt, fantasy är bättre på engelska." Något med svenskar som pratar bruten engelska med varandra för att de anser sitt modersmål "låta dumt" tycker jag är så pinsamt.
Jag gästspelar för tillfället i en grupp som kör detta. Det är sorgligt.

Sen tror jag inte att det är för att svenska låter dumt, utan för att engelska upplevs som häftigare. Om dessa personer hade spelat år 1823, skulle de ha gjort det på latin, och år 1923 på tyska.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
Jag tror inte att det är så udda.
Nä precis, men det kan ibland bli en väl liten del av diskussionen.

och som spelskapare är jag beredd att dö för mina ideal :) Ja, nu blev ju det där sista lite extremt men det fångar nog poängen väl.
Fast ibland skulle det vara skönt med lite mer nyans även där, lite färre hårda ideal. Jag vet inte, men ibland kan jag bli nedslagen av den inställningen, eftersom den kan bli så dominerande och det tenderar att göra saker mer konfrontativa än de behöver.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Sen tror jag inte att det är för att svenska låter dumt, utan för att engelska upplevs som häftigare. Om dessa personer hade spelat år 1823, skulle de ha gjort det på latin, och år 1923 på tyska.
Det är en vanesak, helt enkelt. Man vill få distansen genom att ta till ett icke-modersmål. Modersmålet är för starkt förknippat med vardagligheter och tja, icke-fantasi. Men som sagt, det är bara en vanesak. Och ja, jag håller med. Det är inte störande, det är bara rakt ut pinsamt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Fast ibland skulle det vara skönt med lite mer nyans även där, lite färre hårda ideal. Jag vet inte, men ibland kan jag bli nedslagen av den inställningen, eftersom den kan bli så dominerande och det tenderar att göra saker mer konfrontativa än de behöver.
Jo det är väl lite nackdelen med att alla delar av hobbyn samsas under ett tak. Som spelskapare har man ju vid någon tidpunkt fattat en mängd beslut men när de väl är tagna går det inte att backa. Visst kan vara lite flexibel och så men det är på många sätt som att driva ett företag. Har man ingen tydlig linje blir det väldigt svårt att förklara vad man gör och varför folk ska bry sig. Dessvärre kan vi nog bli lite för defensiva när dessa val ifrågasätts men samtidigt kan det vara bra att ha med.

"Hade ni inte kunnat göra X istället?"
"Jo, och A, B, K eller Z. Men vi valde Y så nu gäller Y."
"Jag gillar inte Y"
"Det behöver du inte men det är Y som gäller"

Och det är egentligen inte så kul för nån. Speciellt inte om man uppfattar det som någon form av angrepp.

Man får väl vara lite tydligare med vilken hatt man har på sig för tillfället.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Det ena är grupper där ens RP måste ha samma kön som en själv. Argumentet verkar vara att killar kan inte skapa kvinnliga RP utan att det blir korkade stereotyper, typ lättklädda dumma blondiner med jättepattar. Det här verkar framför allt finnas i mansdominerade spelgrupper alltså. Alternativet "väx upp för fan" fanns alltså inte.
To be fair kan du som spelledare inte tvinga en spelare att mogna, men du kan bestämma vad för sorts rollpersoner som är tillåtna. Det här är antagligen bättre än alternativet i de fall det ändå används, och jag misstänker att regeln är på förekommen anledning.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Jo det är väl lite nackdelen med att alla delar av hobbyn samsas under ett tak.
Av att läsa era svar i denna tråd, samt diskussioner i andra trådar, tror jag att Mogger träffar huvudet på spiken. Att ens ha ett forum som heter rollspel.nu är ungefär som att ha ett forum som heter böcker.nu och tänka att alla som gillar böcker tycker om samma böcker som man själv tycker om!
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Är det verkligen vad personen i fråga säger? Eller säger personen att ingen _måste_ spela en tjuv om de inte vill, för om ingen vill spela tjuv så kan det lösas med några scrolls.

Det är en återkommande inställning bland vissa DnD spelare att man _måste_ ha vissa roller i en spelgrupp, så till den grad att en spelare som gjort en fighter inte är välkommen till spelbrodet för att det gruppen tycker de behöver är en tjuv. Låter snarare som att kommentatorn visar att man inte alls behöver vara så låst (hehe) utan lyfter fram att det finns andra lösningar.

Plus, kommentatorn säger rakt ut om argumentet: "(it’s not one I entirely share)"
Kom inte här och nyansera mitt raljanta tonläge! I min egen tråd! Jag har aldrig hört på maken! :D
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Sen tror jag inte att det är för att svenska låter dumt, utan för att engelska upplevs som häftigare. Om dessa personer hade spelat år 1823, skulle de ha gjort det på latin, och år 1923 på tyska.
Kex eller schex. De själva uttrycker det som att "svenska är fult och töntigt och ordfattigt". Även om ja, jag håller med dig.

Det nog en skada av att mycket fantastisk för vuxna inte översätts till svenska. Så folk associerar fantastik på svenska till sagor och barnfilm. Om de dessutom kommit in till rollspel via engelskspråkiga actual plays som spelar rollspel vars regler inte finns på svenska, så...

Själv är jag motvalls bara för att och brukar hävda att engelska är töntigt. Ett nödvändigt ont i många fall osv, men ett töntigt sådant. Inte heller är engelska alltid "bättre för invandrare". Jag har träffat på via jobbet invandrare från t ex Mellanöstern, där deras svenska är hyfsad men de inte kan engelska alls. För de har alla gått SFI, men engelska var ingen allmän kurs i landet de kommer ifrån.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Inte heller är engelska alltid "bättre för invandrare".
Tänk på alla anglofona invandrare i Sverige som aldrig behövt lära sig ett ord svenska pga. att svenskarna anser sig vara så otroligt bra på engelska!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
VIlket rollspelssystem funkar bäst för att kombinera incest och folkdans? Ett Midsommar-äventyr till Nordiska väsen?
Tror att mer än hälften av mina spelpass med A Taste for Murder har involverat incest, och det ska ju utspela sig på engelsk landsbygd, så det borde inte vara så svårt att få in morris-dancing, även om jag inte tror att det finns med i slumplistorna.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Det andra är svenskar som vägrar rollspela på svenska. "Svenska är så töntigt, fantasy är bättre på engelska." Något med svenskar som pratar bruten engelska med varandra för att de anser sitt modersmål "låta dumt" tycker jag är så pinsamt.
Åh, ja, detta. Det ger mig verkligen overklighetskänslor. Har varit med om att folk gör det mitt i spel där vi hittills har pratat svenska hela tiden, och så plötsligt början någon prata på engelska och jag bara stirrar. Vad sysslar du med?! Känns som att jag är med i Dolda kameran.
 
Top