Nekromanti Vad är de bästa pusslen ni har stött på i en dungeon?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Alla de bästa pusseln jag har sett är samlade i modulen Crucibel of the gods. Den har allt från logik, till minnes till Black magick pussel. De är verkligen fantastiska. Och modulen är helt gratis. Så mitt tips är att läsa den :) Finns här: http://www.drivethrurpg.com/m/product/200064
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Första gången jag reagerat på ett bra pussel var i Viking, i det äventyr där man får ett brev från en gammal vän/bror/farbror/SLP. Det är skrivet i kod, men koden är nordiskt språk + fransk stavning. Det var första gången jag fick en schysst handout och en riktig "wow"-känsla vid bordet när vi satt och försökte översätta till läsbart språk. Ska nog återanvända den idén någon gång.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
De sämsta pusslen är när äventyrsskaparen inte orkar konstruera ett eget pussel, utan letar reda på ett befintligt pussel (t.ex. från en pussel-sajt/-bok)
Exempel på återanvänt pussel: grottgången delar sig i två och där gången delar sig står två statyer. När ni närmar er börjar statyerna unisont tala:
"En av oss ljuger alltid och en av oss talar alltid sanning. Ni får ställa en fråga till en av oss."

Så länge äventyrsskaparen gjort ett eget pussel är jag nöjd. Inte helt oväntat är jag sällan nöjd med pussel i äventyr.
Jag har hört folk säga att det är jobbigt att göra egna pussel, därför "lånar" man pussel från andra ställen.
Min åsikt är att tycker man att det är jobbigt att konstruera egna pussel kanske man inte ska göra äventyr med pussel.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Här är ett pussel (som jag har hittat på själv):

"Grottgången delar sig i två, i mitten ligger trollspillning. Vad gör ni?

(Lösning: ät bajset)"

Jag tror faktiskt inte att "hemmagjort" är ett tillräckligt kriterium för att du ska gilla det, Anth.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vimes;n282519 said:
Jag tror faktiskt inte att "hemmagjort" är ett tillräckligt kriterium för att du ska gilla det, Anth.
Påstår du att det skulle vara bättre att byta ut ditt *ajs-pussel mot gåtan "vad är det som går och går, men aldrig kommer fram till dörren?"

Vad jag menar är: om man använder ett pussel från någon annanstans är det stor risk att någon spelare sett pusslet tidigare.
Om någon spelare redan kan lösningen på pusslet ens innan de sett pusslet så är det inte ett pussel - och då hade äventyret klarat sig bättre utan pussel.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Åh, det skulle vara den sämsta dungen någonsin om man i varje rum hade två dörrar, en märkt "anth", som bara ledde till "vad är det som går" pussel, och en annan märkt "Vimes", där lösningen alltid var att äta bajs.

Hmmm detta kanske blir mitt första bidrag till Hydra....
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
anth;n282532 said:
Påstår du att det skulle vara bättre att byta ut ditt *ajs-pussel mot gåtan "vad är det som går och går, men aldrig kommer fram till dörren?"

Vad jag menar är: om man använder ett pussel från någon annanstans är det stor risk att någon spelare sett pusslet tidigare.
Om någon spelare redan kan lösningen på pusslet ens innan de sett pusslet så är det inte ett pussel - och då hade äventyret klarat sig bättre utan pussel.
Absolut. Ett pussels braighet hänger väl på två saker:
1. Utmaning (inte för lätt och inte för svårt)
2. Tema (det ska passa i rollspelets tema)

"Vad är det som går och går..."-gåtans dålighet har att göra med det här, inte med att den är "snodd från en bok".
 
Top