Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Ni ser ju frågan, det jag undrar över är era pet peeves när det kommer till skrivet språk i rollspel?
+1Krille said:Förkortningar.
Jag gillar inte förkortningar. Det stör flytet och utseendet och sparar inte mycket plats.
Tony.M.Meijer said:Ni ser ju frågan, det jag undrar över är era pet peeves när det kommer till skrivet språk i rollspel?
Måns said:Rena språkfel tycker jag är tröttsamt, språk utan flyt är värre. Stelt och torrt språk är nästan värst.
Jag gillar personligt språk som flyter på och är välformulerat.
krank said:Att skribenten använder ett språk hen inte kan hantera. Alltså, skriver "över sin nivå". Har själv gjort mig skyldig till detta i mina yngre dagar.
Att texten uppenbart är skriven av någon som inte behärskar språket - allts när någon med dåliga betyg i engelska skriver på engelska. Det KAN funka i undantagsfall - i Mechanical Dream tycker jag det mest är charmigt - men i t.ex. delar av New Horizon blir det bara crap.
Sedan sånt som är uppenbart: grammatik, stavning, idiomatik etc. Språket måste flyta.
Men om det bara flyter och inte känns styltat bortom skribentens kapacitet så bryr jag mig nog mest om innehållet. Det är där de flesta rollspel faller.
Tony.M.Meijer said:Hur menar du ligger bortom skribentens förmåga? Kan du ge ett exempel?
Dante said:Två rubriker i rad utan mellanliggande text. Brrr …
Tony.M.Meijer said:Kan du ge ett exempel på vad som gör språk stelt och torrt?
Det är just det jag tycker om akademiskt skrift (generaliserat). Det är inte bara högtravande, det är förbannat torrt också.Måns said:Tony.M.Meijer said:Kan du ge ett exempel på vad som gör språk stelt och torrt?
Orättvist nog språk som är korrekt och sakligt, men som saknar nerv och puls.![]()
krank said:Tony.M.Meijer said:Hur menar du ligger bortom skribentens förmåga? Kan du ge ett exempel?
Götterdämmerings stämningstexter, till exempel.
Alltså, när skriventen försöker använda bisatser, krångliga ord etc. men saknar förståelse för hur man skapar flyt i språket.