Men som sagt, det är så som jag ser på begreppet. Det är något som jag tänkt på ett tag utifrån att jag själv nästan sett på det som ett skällsord men parallellt också anser att det här är a och o för att över huvud taget kunna spela, vi msåte ju ha en värld, vi måste agera inom den och alltså på en slags miniminivå bry oss om den. Det betyder inte att det är mer eller mindre rätt, bara att det är ett sätt att förstå något på. Och det är väl lite vad en definition är.
Jag tänker att även fast saker nära nog alltid existerar på ett spektrum, så blir det svårt att prata om dem som
specifika fenomen om man inte också gör en (definitionsmässigt abriträr) avgränsning. I nära nog allt rollspel så är spelvärldens kultur relevant, men när blir det
så pass relevant att det kan observeras som inte bara en, utan den kanske främsta och mest framträdande, av de olika aspekter vars summa beskriver och skapar spelet, det är då i vart fall jag tycker begreppet blir
intressant. Det påminner lite om diskussionen angående "rälsning" som fördes för ett tag sedan.
Även där var det tal om om begreppet beskriver hela eller delar av ett spektrum.
Jag är ju generellt anhängare av en begreppsanvändning där man har olika benämningar för olika delar av spektrat, för det blir lättare att beskriva vad man menar då. Som att skilja på begreppen "synligt ljus" och "gammastrålning" i det elektromagnetiska spektrumet.
Culture Gaming handlar, för mig, om att "spela kulturen" (vilket då blir som en underkategori till "spela världen", som kan innefatta allt från kulturspel till vildmarksöverlevnad och mycket mer), som det centrala kreativa uttrycket i spelet. Det betyder inte att det är det enda spelsätt där kulturen spelar roll, eller att man bara spelar kulturen, men att det tar
tillräckligt mycket utrymme och fokus för att vara det som upplevs som viktigast och mest givande för de som deltar i spelet.
Sedan att rollspelsterminologin är fylld av begrepp som både använts som och kanske inte helt sällan
myntats som någon sorts skällsord (hela "trad"-begreppet är ju ett tydligt exempel), spelar ju på sitt sätt roll för diskussionen, men är ju ett bagage man kan undvika om man inte lägger en värdering i huruvida begreppet är bra eller dåligt.