Nekromanti Vad är CoC egentligen ??

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Coc är detektivarbete mot en överlägsen fiende. Och att ens rollperson oundvikligen blir galen. I ett mythos där monster ofta har tentakler...

Cog.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Läs för bövelen all Lovecraft du kommer över. Har du inte läst åtminstone två-tre av berättelserna skulle jag säga att du knappast kommer få någon behållning av rollspelet CoC, mer än som en Monster of The Week grej.

Lovecraft för mig är hopplöshet, nihilism och rädslan för det okända.

Själva rollspelet bör enligt mig spelas som ett försök att emulera berättelserna och man bör ge upp alla tankar på att vinna eller klara äventyret.

Jag ser nog rollspelet mer som ett tankeexperiment och ett sätt att utmana mitt egna tänkande mer än som något jag gör för att trevligt med mina vänner.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Dante;n157198 said:
MODERERING

God45: Jag vet inte riktigt hur du bär dig åt, men du lyckas ofta uttrycka dig så det framstår som om din personliga smak är detsamma som objektiv kvalitet.

Det är inte nödvändigtvis så att det DU uppskattar är det som ANDRA uppskattar – och det skulle bli mycket mindre friktion här på forumet om du insåg det.

Att ständigt hinta om att de vars smak skiljer sig från din gör »fel« eller är »dåliga« bidrar nämligen ganska mycket till att försämra diskussionsklimatet.

Framhåll gärna sådant DU gillar, men låt bli att NEDVÄRDERA sådant andra gillar.
Så jag skall inte presentera en akademiskt accepterad och rättvisande bild av vad ett verk handlar om när det missrepresenteras? För när någon frågar om vad något handlar om förtjänar de då inte att få reda på när någon missrepresenterar det? För det här är inte en smakfråga, det här är en fråga om ge någon en rättvisande bild av viktig litteratur. Hade någon påstått att Jorden var platt hade jag påpekat att det är fel det också.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
God45;n157316 said:
Så jag skall inte presentera en akademiskt accepterad och rättvisande bild av vad ett verk handlar om när det missrepresenteras? För när någon frågar om vad något handlar om förtjänar de då inte att få reda på när någon missrepresenterar det? För det här är inte en smakfråga, det här är en fråga om ge någon en rättvisande bild av viktig litteratur. Hade någon påstått att Jorden var platt hade jag påpekat att det är fel det också.
Iofs så handlade mitt inlägg om att försöka förklara vad rollspelet CoC handlar om för en tolvåring med hjälp av en, för honom, lättillgänglig källa. Det var inte en kommentar till Lovecrafts författarskap.

Trollkalle kan vara en av de viktigaste medlemmarna på forumet. Han pallar att vara kvar är the future of the force MEN den akademiskt accepterade och rättvisa bilden av ett litterärt verk är inte nödvändigtvis den bästa vägen att hjälpa honom ha roligt med ett rollspel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
God45;n157316 said:
Så jag skall inte presentera en akademiskt accepterad och rättvisande bild av vad ett verk handlar om när det missrepresenteras? För när någon frågar om vad något handlar om förtjänar de då inte att få reda på när någon missrepresenterar det? För det här är inte en smakfråga, det här är en fråga om ge någon en rättvisande bild av viktig litteratur. Hade någon påstått att Jorden var platt hade jag påpekat att det är fel det också.

Moderering:

Det här är vad reglerna säger om att protestera mot en moderering:


Dem Rulez said:
Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.
Reglerna i sin helhet

Notera det understrukna. På grund av offentligt bjäfsande mot moderering, plus på grund av brott mot "Don't be a dick"-regeln, ger jag God45 48 timmar att meditera över reglernas innebörd.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,180
God45;n157316 said:
Så jag skall inte presentera en akademiskt accepterad och rättvisande bild av vad ett verk handlar om när det missrepresenteras? För när någon frågar om vad något handlar om förtjänar de då inte att få reda på när någon missrepresenterar det? För det här är inte en smakfråga, det här är en fråga om ge någon en rättvisande bild av viktig litteratur. Hade någon påstått att Jorden var platt hade jag påpekat att det är fel det också.
Någon akademiskt accepterad bild av vad rollspelet Call of Cthulu handlar om finns mig veterligen inte.
Frågan gällde vilken typ av spel rollspelet Call of Cthulu var - inte vad som kännetecknade Lovecrafts berättelser.

Exakt hur CoC spelas varierar ju, men jag vågar påstå att i merparten av fallen så spelas det inte på ett som återger känslan från Lovecrafts noveller. Spelet i sig ger egentligen inte särksilt mycket stöd för att göra det heller vilket gör det lite svårt att hävda att folk spelar "fel" när det snarare är spelet i sig som är "fel".


Och dessutom - i novellen Call of Cthulu så besegras ju Cthulu (åtminstone tillfälligt) av att man kör över honom med en ångbåt, och i The Dunwich Horror så lyckas ju de lärda akademikerna vinna en klar seger över ett tentakelförsett monster - så lite stöd för att spela CoC på ett pulpigt sätt finns t.o.m. i Lovecrafts berättelser.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Robert;n157323 said:
Iofs så handlade mitt inlägg om att försöka förklara vad rollspelet CoC handlar om för en tolvåring med hjälp av en, för honom, lättillgänglig källa. Det var inte en kommentar till Lovecrafts författarskap.

Trollkalle kan vara en av de viktigaste medlemmarna på forumet. Han pallar att vara kvar är the future of the force MEN den akademiskt accepterade och rättvisa bilden av ett litterärt verk är inte nödvändigtvis den bästa vägen att hjälpa honom ha roligt med ett rollspel.
Nja jag håller inte riktigt med. Det måhända att jag är en av dem yngsta här på forumet men knappast en av dem viktigaste snarare tvärt om.
Dem viktigaste är Moderatorerna och dem som är riktigt aktiva.
 
Top