Nekromanti Vad är CoC egentligen ??

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Ja som titeln säger så undrar jag om Call of Cthulu (stavade nog cthulu fel) är ett skräckspel eller inte. Grejen är den att vad jag har hört så föreställer jag mig ett skräckspel men mina kompisars pappor spelar det och säger att det är något liknande men det är inte direkt skräck. Jag undrar om det är det eller inte och isåfall ärdet bra eller inte. Ge gärna lite beskrivningar om världen när ni ändå är igång :D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Det beror på hur bra man är på att spela det. Lyssna på RPPR för att höra det när det görs på ett bra sätt.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Kolla första filmen om Hellboy. Det ger en fingervisning om vad det är för monster man har emot sig, fast det utspelar sig även tjugotalet och i slutet på artonhundratalet om jag inte minns fel. Man kan väl köra i alla tidsepoker i och för sig. Dessutom är inte alls lika actionbetonat utan fokuserar på detektivarbete och skräck.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Trollkalle;n157150 said:
(stavade nog cthulu fel)
Typ ingen vet hur man stavar cthulhuluhu rätt. Det är bara att börja med ett C och försöka klämma in lite t:n, u:n och h:n här och var.

Grundläggande är typ att alla monster är så fullkomligt överlägsna och främmande att om du möter ett av dessa monster så är du antingen död eller galen efteråt.

På många sätt handlar spelet mer om detektivarbete, där man ser spåren av att det pågår något riktigt hemskt och/eller konstigt bakom kuliserna.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Det är i grund och botten ett mysteriespel med skräckinslag. Världen är vår egen - ofta på 1920 talet, med det finns en ganska särskild sorts monster, som inte är vampyrer eller varulvar utan mer osynliga tentakelvarelser och sånt. De gamla fruktansvärda gudarna -Cthulhu och hans gelikar - ligger i dvala under havet och deras drömmar påverkar folks sinnen till att starta häxkulter, ägna sig åt svart magi och annat fett.

Själva spelet handlar mycket om att läsa gamla brev, hitta förbjudna böcker, bekämpa onda kultister och elda upp hus där något fruktansvärt är inlåst i källaren.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Mytologin är från skräckförfattaren HP Lovecraft, han skrev mest brev till andra författare men försörjde sig på att skriva noveller i wierd tails, som var en "pulp" tidning. Jag är själv förtjust i novellen Dagon, som var den första Lovecraftnovellen jag läste. Här finns den att lyssna på: https://www.youtube.com/watch?v=vibe7BxN0Qw
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Man ska verkligen inte spela Call of Cthulhu på 20-talet. Lovecrafts verk var cutting edge och var det för att undvika nostalgin som genomsyrade annan skräck. Att spela det i det förflutna är att inte förstå källmaterialet.

Tentakel monster och Hellboy som rekommendationer? Jag kan inte ens... Det handlar om att det är det okända man är rädd för så att gå till tentakler som en estetik är inte bara ett tecken på lättja men också att göra våld på källmaterialet.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
God45;n157184 said:
Man ska verkligen inte spela Call of Cthulhu på 20-talet. Lovecrafts verk var cutting edge och var det för att undvika nostalgin som genomsyrade annan skräck. Att spela det i det förflutna är att inte förstå källmaterialet.

Tentakel monster och Hellboy som rekommendationer? Jag kan inte ens... Det handlar om att det är det okända man är rädd för så att gå till tentakler som en estetik är inte bara ett tecken på lättja men också att göra våld på källmaterialet.
Trollkalle är tolv år, kanske tretton.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Robert;n157188 said:
Trollkalle är tolv år, kanske tretton.
Det är åldern man ska läsa riktiga Lovecraft i! Sluta förgifta honom med skräp som fel representerar viktiga litterära verk!

Här Trollkalle, här är alla Lovecrafts verk. Börja med The Call of Cthulhu, The Outsider, Herbert West: Reanimator eller Nyarlothothep. Lyssna inte på tips om saker som urvattnar de här på riktigt mäktiga texterna:

http://www.dagonbytes.com/thelibrary/lovecraft/
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rollspelet CoC bygger på Cthulhu Mythos skapat av författaren H.P. Lovecraft mellan de två världskrigen.
Till skillnad från många andra författare tog han inte patent på sin värld. Tvärt om bjöd han in andra författare att skriva romaner/noveller som baserar sig på och utvecklar Mythosen. Och sådana böcker fortsätter skrivas än idag.
Mythosen betraktas normalt som skräcklitteratur, men vissa berättelser betraktas även som weird fantasy.
I många fall går berättelserna ut på att obeskrivliga varelser bortom tid och rum kommer till jorden och bara kunskapen om dessa varelser och sanningen om hur världen egentligen fungerar räcker för att driva en vuxen man till vansinne. Huvudprsonerna måste kämpa mot omnämnbara fasor för att förhindra att jorden går under och belöningen är ofta att de hamnar på dårhus.

Rollspelet CoC försöker återskapa dessa berättelser och utspelar sig normalt i 1920-talets USA (men kan vara vilken historisk era som helst nutid, 1890-talets Victorianska London, medeltiden, romartiden, framtiden när människan koloniserat Mars,...
CoC finns till massor med olika spelsystem, t.ex. d20, GURPS, Savage Worlds, Gumshoe. Men originalet är med BRP-regler.
Målet är för det mesta att skapa en skräckstämning, men det har en tendens att ibland bli "pulp" istället - den sortens hårdkokta hjältar som var populära på 1920-talet. Se några Indiana Jones-filmer så förstår du vad jag menar med pulp.

Det bästa är givetvis att få tag på några novell-samlingar av Lovecraft. Tyvärr är hans engelska rätt så svår så jag rekommenderar att man är minst på gymnasienivå innan man läser på originalspråk. Det finns ett par tre olika översättningar av honom, men dessa brukar vara svåra att få tag på.
Du kan även försöka få tag på novellsamlingen Samlade svenska kulter av Anders Fager, det är det närmaste Cthulhu på svenska som du kommer.

Fråga om någon av dina kompisars pappor är villiga att spelleda CoC för er.
CoC är ett fantastiskt spel och ju mindre man vet som spelare desto bättre blir det första gången man får spela.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
God45;n157184 said:
Man ska verkligen inte spela Call of Cthulhu på 20-talet. Lovecrafts verk var cutting edge och var det för att undvika nostalgin som genomsyrade annan skräck. Att spela det i det förflutna är att inte förstå källmaterialet.
Nu handlar ju inte CoC supermycket om att spela Lovecraft, utan om att göra ockulta undersökningar på 20-talet och skjuta med hagelgevär på deep-ones.

Jag håller med om att 12 är en perfekt ålder för att börja läsa Lovecraft. Jag har till och med hört Neil Gaiman argumentera för det på en föreläsning jag var på för massor av år sen (tolv kanske?).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
MODERERING

God45: Jag vet inte riktigt hur du bär dig åt, men du lyckas ofta uttrycka dig så det framstår som om din personliga smak är detsamma som objektiv kvalitet.

Det är inte nödvändigtvis så att det DU uppskattar är det som ANDRA uppskattar – och det skulle bli mycket mindre friktion här på forumet om du insåg det.

Att ständigt hinta om att de vars smak skiljer sig från din gör »fel« eller är »dåliga« bidrar nämligen ganska mycket till att försämra diskussionsklimatet.

Framhåll gärna sådant DU gillar, men låt bli att NEDVÄRDERA sådant andra gillar.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
God45;n157191 said:
Det är åldern man ska läsa riktiga Lovecraft i! Sluta förgifta honom med skräp som fel representerar viktiga litterära verk!

Här Trollkalle, här är alla Lovecrafts verk. Börja med The Call of Cthulhu, The Outsider, Herbert West: Reanimator eller Nyarlothothep. Lyssna inte på tips om saker som urvattnar de här på riktigt mäktiga texterna:

http://www.dagonbytes.com/thelibrary/lovecraft/
Jag sätter en skogsalv i tenn på att Trolle får ut mer av Hellboy än att läsa HP på engelska i inverterad text. Framförallt sug att spela CoC.

Om inte, fuck yeah för Trollkalle, det finns hopp. Det är värt en skogsalv i tenn alla dagar i veckan.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
De flesta Cthulhu-äventyr är en undersökning som leder till att 'okända krafter' ska hindras eller stoppas, ofta med hemliga och vansinnesalstrande kunskaper...det kostar på att få insikt i hur det dolda i vår värld ser ut och fungerar. Det går att spela på flera sätt, jag har mest haft kampanjer som mer eller mindre urartat i hårda skottstrider - vilket jag inte ser som ett ideal men fångar man inte upp rätt stämning är det lätt hänt. När det gäller Lovecraftböcker har det faktiskt på senare år kommit ut flera nyöversättningar - kolla på SF Bokh.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
CoC är en kombination av historisk reenactment och mysskräck av tradtionellt snitt. I alla fall vid mitt bord.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
God45;n157191 said:
Det är åldern man ska läsa riktiga Lovecraft i! Sluta förgifta honom med skräp som fel representerar viktiga litterära verk!

Här Trollkalle, här är alla Lovecrafts verk. Börja med The Call of Cthulhu, The Outsider, Herbert West: Reanimator eller Nyarlothothep. Lyssna inte på tips om saker som urvattnar de här på riktigt mäktiga texterna:

http://www.dagonbytes.com/thelibrary/lovecraft/
Blir ju perfekt ska åka bil i 9 timmar imårn pågrund av skidresa. Då kan jag läsa dem xD
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Voldstagg13;n157286 said:
Perfekt för ljudböcker!:)?
Eventuellt så skriver vi jag klart rollspelet då och då kan vi börja snacka om dina illustrationer igen ????
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Kan tipsa om att lyssna på Ernst Hugo Järegårds inläsning av Lovecrafts noveller. Perfekt uppvärmning till CoC. Det ger också en bra bild av äventyren man kan uppleva där i.

Men för att exemplifiera CoC lite.
Man spelar typiskt journalister, poliser, arkeologer, vetenskapsmän. Upplysta välutbildade personer. Rollpersonerna upptäcker ett brott och börjar undersöka det. Det visar sig att konstiga sällskap är inblandade och inte vill bli undersökta. Man spionerar på de konstiga sällskapen som visar sig vara fantatiskt troende till någon skum gud ingen hört talas om. Rollpersonerna bevittnar i smyg en av deras sammankomster och de offrar människor. VAFAN är det där för tentakel som kommer upp ur gropen!!!!!
Rollpersoner som ser för mycket av de urgamla varelserna blir antagligen galna.
 
Top