Vad är bra?

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
Ni som har spelat flera av kampanjerna/äventyren - vad har varit bra?
Jag har själv inte läst kampanjböckerna ännu men tänkte läsa dem nu framöver. Det jag funderar på är om Symbaroum skulle passa vår spelgrupp? Tanken dök upp igår. Här har vi en fantasyvärld som lever på att dels utforska en stor skog, men även intriger mellan olika fraktioner som jag förstår det.
Var platsar RPna in i detta? Hur varierat blir spelet? Små uppdrag i det fördolda? Stora slag mellan armeer?
Jag vet ju att mina spelare vill kunna påverka storyn och ha en central roll i världen. Dvs rälsningen får inte vara för stor. Mer sandbox där deras agenda kan stödja eller kollidera med spelets fraktioner.
Hur har ni införlivat rollpersonerna i världen? Vad har de för mål? Vad kände de till om Den nya Världen när ni påbörjade kampanjen? Var de, de sista flyktingar över Titanbergen eller redan etablerade i landet?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Kul och bra fråga. Hinner inte skriva så mycket så jag börjar med att rekommendera dessa två trådar:


Allmänt skulle jag säga att spelet har två aspekter, Törnetronen eller generellt skattletande.

1) Törnetronen är en riktig koloss i typisk Järnrimgen-stil. Massor av fraktioner och motstridiga agendor där rollpersonerna absolut har stort utrymme att välja sidor. Jag tycker spelet är ganska varierat men med med något större fokus på utforskning och action. Det är bra att läsa på iförväg, i alla fall en modul framåt. Jag hade därtill brutit upp del 1 (som är den svagaste enligt mig) och kombinerat den med Kopparkronan. Se trådarna.

2) Det finns massor av öppna äventyrsplatser i modulerna där RPna kan dra runt och leta skatter och driva egna agendor. Spelledarens handbok är ett stöd för detta. Finns även en del mer formalierade äventyr i den stilen i Äventyrspaketen, och det går att plocka de många platser ur Törnetronen. Går att lägga parallellt med 1 eller bara strunta i den utvecklingen och låta grundbokens version av settingen gälla.

Oavsett vad hade jag låtit RPna vara etablerade i Ambria, se trådarna.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Är spelare....men spelaren som skriver krönikan...så lite koll har jag.


Formatering
Symbaroum har en förmåga att skriva allt viktigt på tre olika ställen. Gör vår SL gråhårig tydligen.
Så NPCn du skall möta så står det namn och var den finns på sidan 17.
Men motivationen för NPCn står som en bisats på s273 när en annan NPC diskuteras men den första används som referens.
Och på sidan 111 står det vilka medhjälpare NPCn har....

Tror inte vår SL har överdrivit....men tydligen står mkt viktigt i någon liten marginal-kommentar...


Regler.
Fyller sin funktion, men man måste förstå funktionen annars så ser man systemet som brutet.
Funktionen är att allt skall gå fort, få slag, dödligt.
Reglerna ser extremt stridsbaserade ut, men egentligen vill du inte strida för det är mkt farligt. Se till att läsa flufftexten kring alla förmågor, de ger tips om hur man använder förmågorna utanför strid.

Ta en diskussion i gruppen om man vill opta RP eller inte. Det kan i början vara en stor skillnad i hur du bygger karaktären. Som sagt finns inte ett rätt sätt att spela men prata ihop er i gruppen.

Ett problem vi noterat är hur man hanterar "pets/ followers" som Bjära, Skyddsängel, Flammande tjänare. Det är inget problem i början men kan bli med tiden. (Påverkar actionekonomi per spelare och påverkar XP inkomster). Kan vara värt att diskutera innan.


Värld och äventyr.
Vad är väl världen i Symbaroum om inte smutsig och farlig....men helt underbar..

Om du spelar grottkräl så behövs inget speciellt från SL eller spelare...just game...


Törnetronen
Den lider av samma problem som TV-serier som hållit på i många år.....det som hände i s01e08 gör plötsligt att det är ett plothole i s06e11...och det var plötsligt viktigt att RP träffat Grisbonden Bengt som det står en kommentar om i marginalen......men som inte uppfattades som viktig då 2016....men är viktig ett par år senare...

Så som SL. Läs igenom krönikan och notera när saker i bok 73 hänvisar till något i bok 1......och ha en plan för att introducera karaktärer som är viktiga tidigare....annars kan vissa äventyr "halta" i början.

Som Spelare. Ni MÅSTE, MÅSTE, MÅSTE skriva krönika och namnregister......annars kommer man gå bort sig....jag tror vi är på några hundra SLP vid detta laget och jag som spelare vet inte vilka som är viktiga.....


Startpunkt...
Startar man som barbarer så blir det konstigt.
Startar man som personer från Alberetor (det gamla riket) så blir det också konstigt.

Efter SL har skummat fram till bok 4? så kan man skapa karaktärerna så de passar ihop. Det är bra om de har något gemensamt samt på något sätt associerad med någon fraktion. Behöver inte vara knuten...det kanske till och med låser in gruppen ....men inte så att
RP 1 väljer fraktion X
RP 2 väljer fraktion Y
RP3 väljer fraktion Z

och sedan kan man inte spela vidare som grupp...


Kort sagt
Prata ihop er om regler
SL måste läsa på i förväg
Spelare måste NOGRANNT skriva krönika
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Insåg att jag inte helt svarade på frågeställningen

RPs plats är : Hjältar i en värld som dock är större än dem själva.

Du kommer att bli duktig och hård men du kan inte flytta berg... och en kniv i sida (Et tu Brute?) dödar dig lika lätt efter många äventyr.


Äventyren.
Väldigt olika skulle jag säga.
Dock tror jag vissa delar är kapade. SL muttrade något om han tagit bort onödiga sidospår som inte tillförde något.

Som exempel som jag inte tror är spoilers...

Vi har flytt, vi har slagits, vi har krossat fienden lätt för att sedan fly hals över huvud igen.
Vi har löst mysterier. Haft långa teologiska diskussion. Bönat och bett. Långa diskussioner
Vi har mött inavlade bönder, troll och höga adelspersoner
Vi har rest utan problem. Vi har varit nära på att dö av hunger, törst och köld.
Vi har sett korruptionen komma allt närmare brytpunkten.
Vi har träffat varelser som är ...annorlunda.... och en del vanliga människor
Vi har varit i skog, ruin, stad, by, landbyggd, berg, och "annan stans" Vi har upplevt sommar/ vinter....

Framförallt har vi haft kul....och vi börjar ana att något är på väg att gå åt h.l.v.t.e


Kort review i form av mina "känslor"
Kopparkronan
1 Vi lärde oss systemet, karaktärerna var väldigt olika
2 Vi lärde oss den lokala världen. Vi justerade lite stats ;)
3 De här var lugnt.....Oh shit oh shit oh shit....vad läskigt det blev.....;)

Törnetronen
1. Epic music time...följt av Finna dolda ting....sedan mystik
2. Lets walk...and walk....sedan blir det farligt värre...och värre....to be continued
3. Epic music följt av Lets talk and talk följt av EPIC MUSIC!!!!!!!!!!!
4. Vi skall strax börja...låter farligt och läskigt.
5. Vi vet inte...men det låter kul? Ingen aning..
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Ni som har spelat flera av kampanjerna/äventyren - vad har varit bra?
Jag har själv inte läst kampanjböckerna ännu men tänkte läsa dem nu framöver. Det jag funderar på är om Symbaroum skulle passa vår spelgrupp? Tanken dök upp igår. Här har vi en fantasyvärld som lever på att dels utforska en stor skog, men även intriger mellan olika fraktioner som jag förstår det.
Var platsar RPna in i detta? Hur varierat blir spelet? Små uppdrag i det fördolda? Stora slag mellan armeer?
Jag vet ju att mina spelare vill kunna påverka storyn och ha en central roll i världen. Dvs rälsningen får inte vara för stor. Mer sandbox där deras agenda kan stödja eller kollidera med spelets fraktioner.
Hur har ni införlivat rollpersonerna i världen? Vad har de för mål? Vad kände de till om Den nya Världen när ni påbörjade kampanjen? Var de, de sista flyktingar över Titanbergen eller redan etablerade i landet?
Finns olika vägar att gå i kampanjen så sett att det går att alliera sig (om de vill) till flera olika fraktioner. Är inte låst på ett spår.
Finns både mindre uppdrag och större slag så även där finns en varition.
Skulle presentera spelet så att jag kört Kopparkronan där första äventyret blir en bra introduktion till världen. Hade även rekommenderat att spela hela Kopparkronan innan ni börjar på törnetronkampanjen.
Spelat hela Kopparkronan, första delen/boken om Törnetronen samt några ströäventyr från äventyrspaketen sedan kom pandemin så har inte blivit av med någon fortsättning än.
 
  • Like
Reactions: PAX

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Jag har spelat och spellett de två första delarna av Törnetronen ett otal gånger, plus att jag har korrekturläst de efterföljande delarna. Det är verkligen en massiv kampanj och THZ:s spelledare överdriver inte när han säger att den mesta informationen är utspridd på flera olika sidor, och ibland i olika delar. Bara antalet SLP ligger i nivå med stora ryska romaner som Brott och straff. Det finns väldigt många rörliga delar som man kan skruva på om man vill. Men med rätt inställning hos SL och med rätt grupp är den fullständigt fantastisk! Det finns så många lager i berättelsen och i mitt tycke kommer spelvärlden till liv på ett magiskt sätt.

Som THZ skriver så är-, eller åtminstone känner sig rollpersonerna som hjältar samtidigt som de förstår att det är större krafter i rörelse. Jag tycker det är en bra balans däremellan. Ju mer involverade de blir i spelvärlden och dess skeenden, desto fler av ovan nämnda lager kan de skönja. En bit jag verkligen, verkligen gillar med Symbaroum i allmänhet och Törnetronen i synnerhet, är att det sällan är helt svart eller helt vitt. Våra rollpersoner har många gånger ställt sig frågan: "Är det egentligen vi som är skurkarna?"

Krönika, SLP-förteckning och kanske t.o.m. en wiki - är A och O. Vi har fått många aha-upplevelser när vi läst om äldre delar av krönikan och lagt ihop pusselbitar som vi tidigare hade missat. Jag har börjat plocka in SLP, platser, tidslinjer, , geografi, rykten, m.m. i World Anvil, som jag sedan synkar med Foundry VTT. När vi är färdiga med Svenska kulter hoppas jag att vi kan återuppta Symbaroum, även om det förmodligen blir med mestadels nya spelare. Men jag vill ändå inte leda dem genom Väktarens vrede och Häxhammaren, utan kommer att börja med Slocknad stjärna, efter en uppstart i Ravenia (med I köttet buret). Jag tror även att jag kommer att bryta sönder kampanjdelarna och köra mer sandlåda.
 
  • Like
Reactions: PAX

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,661
Location
Stockholm
Spelreglerna är rätt kul. Vi spelar RAW så mycket som möjligt och nu efter intro-spel i Kopparkronan och igenom halva del 2 i Törnetronen är rollisarna rejält kraftfulla. Striderna blir snabbare och dödligare en bit in när så mycket grejer ignorerar rustning men det är kul och det känns som att det finns en insats.

Vi har spelat Törnetronen såhär långt väldigt öppet och rollisarnas privatliv delar ungefär lika i screen time med det skrivna materialet.

Som spelledare tycker jag att det är kul när spelarna kan göra ordentliga märken i spelvärlden genom sitt handlande och där är Symbaroum perfekt med sin någorlunda geografiskt och politiskt begränsade arena. Förberedelserna inför spelmöten är tillika 50 % läsa och anteckna och 50 % skapa nytt.

Grottkrälen är helt okej designade men det bästa är helt klart det sociala, politiken mellan alla olika fraktioner, de mångbottnade konspirationerna och att det än så länge känns som att allt kommer att gå åt helvete och spelarna inte har någon aning om vilken sida de ska stå på :)

Det är väldigt lite direkt rälsning i Törnetronen (upplever jag) och världen flyter vidare även om alla äventyrskrokar och mysterier inte löses upp. Mina spelare är hyfsat fokuserade på vad de gissar sig till är huvudplotten men gör då och då utsvävningar till annat men det har inte tvingar mig att skriva om en massa material.

Min enda kritik är att vissa av grejerna spelarna ska lista ut och hur ledtrådar hänger ihop inte ges explicit i texten och jag har vid ett par tillfällen varit lika förvirrade som de kring hur de ska komma vidare. Pusselbitarna finns dock där men böckerna tvingar mig att tänka till för att förstå vad som hänger ihop med vad. Inte omöjligt men svårt att bara slå upp boken och börja spela.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Jag har iofs bara läst Törnetronen (de delar som finns utgivna) och SL:at delar av Kopparkronan, men mitt intryck är såhär:

Spelvärlden är komplex utifrån sina olika fraktioner och det massiva persongalleriet. Det här behöver man som SL verkligen sätta sig in i för att det ska fungera bra i spel och utifrån om RP skulle göra val där SL behöver improvisera hur olika fraktioner/personer reagerar.

Törnetronen har övergripande en hel del styrning av berättelsen, och något annat vore helt orimligt i en episk lång kampanj. Däremot så är innehållet i respektive del oftast inte så hårt styrt utan man kan (och har till och med gott om stöd för att) besöka äventyrsplatser i olika ordning.

Jag upplever också att det är ganska stor variation på uppdragen i kampanjen. Det är absolut en rekommendation att väva in fraktioner, personer och spelmiljöns hemligheter i rollpersonernas bakgrund så de får en bra förankring i spelvärlden men också ytterligare äventyrskrokar.

Hela Kopparkronan inleds ju med att RP är resande till Ambria, och det tycker jag personligen är en bra utgångspunkt för på samma sätt som spelvärlden då är ny för spelarna, är den även det för rollpersonerna. Eventuellt skulle gruppen kunnat vara blandad av de som kommer resande som flyktingar och dem som kommit för att hämta dem. Andra delen i Kopparkronan använde jag som anledningen till varför RP rest till Ambria i första delen och händelserna där gjorde att jag lät RP ärva en byggnad i Tistla Fäste, vilket gav dem en anknytning till staden och ett incitament att försvara den när Törnetronen börjar.
 
Last edited:
Top