Nekromanti Vad är bra och dåligt med Drakar och Demoner 1.0 ?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Japp så lyder frågan, vad funkar och vad funkar inte, och nu pratar jag om drakar som kom 82, med liemannen på formuläret.

Man skulle åxå kunna låta frågan lyda: hur skulle ni ändra i dom reglerna för att få det så spelbart som möjligt utan att behöva göra om en massa.

viktigaste är att man ska kunna använda formuläret utan att andra på det.

/Hans som har en skrikande unge som håller han vaken hela natten och gör att hjärnan drar iväg på konstiga turer
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Ha! Min unge sover gott just nu, så därför kan jag skriva detta.

Jag hade visserligen bara lådan med Elric på. Ingen aning om vad som skiljer regelmässigt?

* Det jag helst skulle vilja göra om är hur man gör rollpersonen. Istället för yrken skulle jag ha något friare system där man fick köpa färdigheter fritt, kompletterat med ett par exempelrollpersoner.
* Sen skulle jag städa lite bland färdigheterna (kunskapsfärdigheterna kondenseras till Bildning och Naturvetenskap) och förtydliga vad det innebär att misslyckas. Får man försöka igen? Vilka konsekvenser drabbas man av.
* Motståndstabellen ersätts av ett system där man slår under sin färdighet men över en svårighetsgrad. Detta funkar även till motståndsslag. Att slå högt är bra.

Ju mer jag spelat, desto mer tror jag att jag uppskattat enkelheten i spelet.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Översättningen är riktigt dålig och det finns mycket som är inkonsekvent.

Första tipset är att utgå från originalet:
Core Rules: http://www.basicrps.com/core/index.html
Magic World Setting: (länken tyvärr död)

Nästa release (DoD -84/85) är annars exakt vad som behövs för att få det spelbart (mer strukturerat, enhetligare och mer intuitivt)
Borde gå att sammanfoga formulären på nåt sätt.

Risken är att man tröttnar ganska fort för att reglerna och de färdigskrivna äventyren är lite för enkla, ologiska och inte direkt stimulerar kampanjspel.

//EvilSpook

Edit. La till sista raden.
 
Top