Hubarth said:Jo, inser att det är en del av poängen, har lite svårt att svälja det i dess helhet bara![]()
Bassejr said:Hubarth said:Jo, inser att det är en del av poängen, har lite svårt att svälja det i dess helhet bara![]()
put it this way, en välskriven karaktär är en som kan skina äve utan ÖT. du vill skriva så breda erfarenheter att dom kan användas ofta, och du vill ha ett öde som både kan driva kampanjen, men samtidigt låta dig få öt från karaktärstroget agerande. "att hitta min morbrors gamla halsband" är väldigt begränsat, medans "Att visa mig övermäktig alla varelser" kan tjäna dig ÖT på allt från varje fiende du dödar, till att mobba bönder och välta kor.
bladerunner_35 said:Det låter som Hubarth vill köra standard fantasy medelst monsterbashing.
Hubarth said:bladerunner_35 said:Det låter som Hubarth vill köra standard fantasy medelst monsterbashing.
Nä. Läs om.
Hubarth said:Systemet är en aning trubbigt där regelerna har konstruerats nästan uteslutande för att driva karaktärsberättelse på (för stor) bekostnad av simulationen och lämnar inget större utrymme för taktik. Dessutom så är det klart muppigt när all dådkraft i hela systemet beror på hur mycket öde man råkar sitta på. Har man inget öde är man lika kass som vilken sopa som helst (går ganska lätt att justera dock).
Hubarth said:Som sagt, har ingen större problem med detta, men minns jag inte rätt om det var så att man är precis lika in/kompetent som vilken SLP som helst om man har sumpat alla sina ödestärningar och bara har grundtärningar? Jag föreställer mig att det kan bli lite krystat om man måste springar unt och gamea till sig tärningar genom att göra karaktärsmässiga saker för att man egentligen vill göra Svår Utmaning X? Problemet kan ju iofs ganska enkelt lösas genom att öka upp antalet grundtärningar, så någon större grej är det inte.
Hubarth said:Jo, men erfarenheterna används ju bara i de fall det kan motiveras. Sinar ödestärningarna vid en given stund (och då är det nog inte aktuellt att utföra stordåd eller börja skuggspela) så får det konsekvensen att ens garvade hjälte med ens förvandlas till en genomsnittlig sopa, vilket är lite olyckligt och knappast (om jag får bedöma) eftersträvansvärt.
Hubarth said:Man kan tycka att det kan finnas ett värde i att regler skall simulera rimliga utfall av en spelvärld utan att ha dungebash som huvudsakliga setting.
Hubarth said:Ett konsekvens av att "ödet" utgör en så pass stor del av mekaniken kan bli att man tvingas till att göra saker som känns orimliga (grov karikatyr: "Jag kan inte frita min fästmö från kobolderna om jag inte hittar min morbrors halsband först") - förutsatt att man inte "fuskar" förstås (här menat att man akutjusterar reglerna för att motverka situationen).
Hubarth said:Jag tror inte att man måste spela spelet för att inse att en viss konstruktion kan gå snett, det låter mycket märkligt om så skulle vara fallet.
Hubarth said:Men, jag tror helt enkelt inte att det är något för alla alltid - vilket var vad tråden handlar om - och att det har sina styrkor och svagheter.
Som du säger så är smaken delad. Själv anser jag att jag bemöter dina ganska svaga och delvis helt felaktiga argument med mina sakliga och underbyggda argument.Hubarth said:Du kokar soppa på en spik.
Hubarth said:Angående ödesbiten missar du min poäng. Problemet infinner sig när man sumpat alla sina tärningar. Man kan tycka att det är en smula knasigt att karaktärer speltekniskt då i stort sett är identiska, men jag medger naturligtvis att smaken är delad. Liksom att just det här går att justera ganska lätt.
Hubarth said:Jaja. Vi har läst samma bok och har uppenbarligen skiftande åsikter om hur bra den är. Att försöka få det till att någondera part har en objektivt felaktig åsikt är sällan särskilt fruktsamt och definitivt inte särskilt sannolikt.