Nekromanti Vad är bra att vara överens om innan spel?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag har börjat samla godbitarna härifrån i ett googledokument, med en baktanke om att kanske en vacker dag skriva en artikel om saken eller så...
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Mannen i skogen;n330173 said:
Vem som ska få vara kvar om två personer i gruppen gör slut.
Eller hur det ska hanteras öht.
Måste man sluta spela tillsammans för att man gjort slut?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank;n329600 said:
OK; det här kan obviously bli en närmast oändligt lång lista, men here goes: Jag tycker om när spelare och SL pratar ihop sig innan spel och mellan spelmöten. Att synka förväntningar, helt enkelt.

Men jag funderar på: vad kan vara bra saker att prata om? Jag skulle tycka att det vore lite praktiskt med en lista med saker man kan titta på, antingen analogt eller bara fixa anonymt med ett googleformulär om man gillar sånt.

Grundtanken här är alltså framför allt sådana förväntningar som riskerar att göra spelet tråkigt ifall det i efterhand visar sig att alla tänkte olika.
Om jag förstår dig rätt diskuterar vi det "sociala kontraktet".

Jag tror faktiskt inte att det är så viktigt att lista allt som kan dyka upp.
Det viktiga är istället att göra spelarna medvetna om att det finns ett socialt kontrakt.
Jag blev själv inte medveten om att det fanns ett socialt kontrakt förrän för c:a 10 år sedan och det var en person här på rollspel.nu som gjorde mig uppmärksam på det.
Tidigare hade jag bara spelat i homogena grupper där de flesta hade samma syn på saker så det hade aldrig varit ett problem - men ju fler människor man spelar med ju fler olikheter upptäcker man.

Jag tror det viktigaste är att göra spelarna medvetna om att det finns ett socialt kontrakt och visa med max ett dussin punkter på vad det kan innebära.

Saker som är bra att ta upp för att folk ska börja tänka själva skulle kunna vara:
- Vilken spelstil tycker du om / ogillar du? Tycker du om mysterielösande, powergaming, storytelling, grottkräl, o.s.v.
- Vad ogillar du verkligen vid spelbordet? mobiltelefoner, småätande, OT-snack, o.s.v.
- Vad är ditt personliga utrymme? är du t.ex. OK med att andra spelare rör vid dig.
- Hur ofta vill du spela, hur långa pass åt gången? Hur långa kampanjer?
- Hur ställer du dig till personlig hygien, hålla tider, avbryta folk som talar, o.s.v.
- Vad tycker du om våld, sex, rasism, o.s.v.?
- Vad tycker du om sandlåda/järnväg? om spelledarfudge? Om rollpersons-död? Om PvP?

Allt detta är redan nämnt i tråden. Men min poäng är att detta antagligen räcker för att för att spelarna ska börja tänka själva - för du kan omöjligt lista alla egenheter för hela jordens befolkning.

Sedan sitter alla som ska vara med i kampanjen under en session zero och diskuterar igenom vad de inte tycker om och vad de tycker är acceptabelt.
Det viktiga är alltså inte om du lyckas få med allt i ett googledokument (dels får du inte med allt, dels kommer det bli så långt att ingen orkar läsa det). Det viktiga är session zero och att få spelarna att tänka efter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
anth;n330211 said:
Det viktiga är session zero och att få spelarna att tänka efter.
Absolut! Sedan kan jag tycka att det finns poänger i att kolla på sådana här dokument ibland – inte för att nödvändigtvis svara på alla frågor, utan för att påminna sig om specifika saker man kanske tar för självklart men skulle behöva börja se som, öh, icke-självklart.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Jag kan känna att vissa av de här frågorna riskerar bli spoilers, eller är det mer ett sätt att gardera sig?

I 7th Sea föreslogs ett system där alla spelare fick ett antal poäng att lägga i olika kategorier, som typ var intrig, action, äventyr, etc. Med dessa poängsättningar från alla spelare var tanken att det skulle skapas en grund för spelledaren att utgå från.

Testade aldrig att använda det, men spontant känns det som att det är ett bättre sätt att upptäcka vad som föredras snarare än att försöka ställa alla potentiella problemfrågor om vad som inte önskas.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Mannen i skogen;n330173 said:
Vem som ska få vara kvar om två personer i gruppen gör slut.
Eller hur det ska hanteras öht.
Det känns som en svår sak att prata om i förväg.
De flesta par jag känner, gillar inte när jag gör planer på hur jag ska hantera deras potentiella framtida slut. Det framstår ofta som om man inte tror på deras relation.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
entomophobiac;n330250 said:
Jag kan känna att vissa av de här frågorna riskerar bli spoilers, eller är det mer ett sätt att gardera sig?
En del av frågorna handlar för mig delvis om att kunna kolla av ifall något jag tänkt ha som en plot twist är någon av spelarnas big no-no. Och om jag ställer typ samma frågor varje gång så blir det ju ingen spoiler, direkt.

Jag tänker framför allt på "det visar sig vara en helt annan kampanj". Utifrån diskussioner på nätet har jag förstått att det finns folk som skulle bli superarga om deras jordnära poliskampanj plötsligt blev Nobilis. Men det är samtidigt en cool grej som inte funkar om man känner till den innan...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
krank;n330261 said:
Jag tänker framför allt på "det visar sig vara en helt annan kampanj". Utifrån diskussioner på nätet har jag förstått att det finns folk som skulle bli superarga om deras jordnära poliskampanj plötsligt blev Nobilis. Men det är samtidigt en cool grej som inte funkar om man känner till den innan...
Jag förstår problematiken, men tycker samtidigt att några av de absolut bästa kampanjer jag spelat eller spellett har varit av exakt den sorten.

Vi spelade en Vampire-kampanj en gång där vi aldrig blev vampyrer, för vi fastnade så mycket för rollpersonerna vi spelade som de var. Det var dock inte planerat, utan blev så för att vi hade roligt och kom överens om det i spel. (Blev heller aldrig en särskilt lång kampanj, men jag minns den starkt.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
2097;n330288 said:
VARNING

Den där snubben är inte speciellt inne på det här med open source och att bygga på varandras idéer. Så krank det är bäst att du gör en clean room och dvs inte kollar på hans copyrightade grej. Jag tycker det är extremt störigt att det står i slutet av hans dokument dessutom.
Tack! Bra påpekat!

Jag hann tack och lov inte börja kolla igenom dokumentet eller lyfta saker från det.

Jösses, så töntigt.
 
Top